schijf geef niet juist volume

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
Ik heb hier 3 harde schijfen van elke 3 tb deze hebben in een nas gezeten, nu probleem is als ik deze aansluit in computer geven deze maar 745 gb aan.
 
Low level fotmat op toepassen eerst en dal zoals swake voorstelt converteren naar GPT model. Is nodig voor schijven boven de 2TB. En trouwens ook aangeraden daar het voordelen bied tov MBR.
Zoek even op google achter een low level format tool... is niet gewoon een full format.
 
Nagenoeg alle nassen draaien op een soort uitgekleedde Linux besturing. Hierdoor zal de schijf of schijven een ext partitie hebben.
Het kan gebeuren dat er ooit een gedeelte gepartioneerd en geformateerd is naar fat of ntfs. Dit deel zal jij dus kunnen benaderen onder windows. Dit komt wel eens voor als de schijven hot swappable zijn en uitgewisseld moeten kunnen worden tussen de NAS en een Windows PC
In het geval wat jij nu wilt doen, zou ik de schijf opnieuw partitioneren naar 1 partitie en formateren naar ntfs.
 
Als dit na een low level format nog steeds dezelfde capaciteit geeft, is er toch iets anders mis.
Ik heb vroeger (lang geleden) wel al een firmware capacity resizing toegepast. Dus maw de size van een harddisk op firmware level beperken omwille van niet compatibel te zijn met de nodige hardware. Misschien is dat met deze schijven ook gebeurt. Kijk hier even naar;
Restoring Factory Hard Drive Capacity » Official Atola Technology Blog
 
#6

Nagenoeg alle nassen draaien op een soort uitgekleedde Linux besturing. Hierdoor zal de schijf of schijven een ext partitie hebben.

Dat klopt inderdaad. Ik denk daarom dat er op die ontoegankelijke partitie Linux server software op geïnstalleerd staat.
Via de partition editor kan die geunlockt worden.
 
Ik begrijp wel de denkwijze richting het partitiegebeuren allemaal, maar een schijf die geformatteerd is via een Low Level format heeft niets anders dan null sectoren op zen disk. Dan is er zelfs geen sprake meer van een partitie table of boot sector of zelfs hidden sectors. Dan is er niets meer... Minder dan factory default zelfs, want dan kan je zelfs nog restanten terugvinden van test procedures op de disk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan