Tails (Anoniem Besturingssysteem)

Freeware Tails (Anoniem Besturingssysteem) 5.7

Enkel Leden kunnen Downloaden, maak je gratis Lid.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

stallion

Medewerker
Forumleiding
Vip Lid
stallion heeft een nieuwe item ingediend:

Tails (Anoniem Besturingssysteem) - Besturing anoniem

Tails is een besturing dat erop is gericht om uw privacy volledig te beschermen. Dit doet het door u volledig anoniem op iedere computer te laten werken en anoniem verbinding te laten maken met het internet.

Tails is een afkorting voor The Amnesiac Incognito Live System en kan vanaf een USB-stick of DVD opgestart worden. Het laat dus op de computer zelf geen enkel spoor achter. Dit maakt het ook voor overheidsdiensten vrijwel onmogelijk om uw gedragingen te kunnen volgen. Ook niet door...

Lees meer over dit item..
 
tails is op linux basis en meerdertalig waaronder ook het Nederlands..

Ashampoo_Snap_vrijdag 11 december 2020_16h57m42s_002_.jpg


tails startscherm ..
Ashampoo_Snap_vrijdag 11 december 2020_17h01m45s_003_.jpg
 
Over die anonimiteit ben ik toch wat genuanceerd.
Het is namelijk niet je OS die ervoor zorgt of iets anoniem is of niet voor de buitenwereld.

Dat je gedragingen niet te achterhalen zijn op je eigen PC, dat is inderdaad duidelijk bij dit OS, bij TOR enz.

Maar het zijn eigenlijk de ISP's die door de overheid bij ev. onderzoek naar je surfgedrag worden aangesproken. Die zijn wettelijk verplicht je 'lease' van een IP-nr. bij te houden. En meer en meer providers stappen over naar het model van fixed IP per klant, maar dat terzijde... Bij elke I/O die je doet op het internet wordt dit door de ISP weggeschreven in logbestanden. Door de in tijdslijn geplaatste IP-toewijzing, gekoppeld aan je klantennummer van je ISP is het voor hen klein bier om uit te vlooien wat je op bepaalde tijdstippen hebt bekeken ... welk gedrag je vertoonde.

Over inhoud gaat dit niet - uiteraard niet, maar je ISP weet perfect te achterhalen welke sites je bezocht, met welk OS, welke browser of wat dan ook. Enkel het gebruik van een VPN kan hén afblokken, want Telenet vb. ziet dan enkel je communicatie met de VPN-server in de logs verschijnen.

Het ontgaat me hoe een OS daarin verandering zou kunnen brengen ?
 
Het enige wat zulk OS en de nodige applicaties kan doen, is langs de client side zoveel mogelijk beperken ivm privacy gevoelige informatie. Maar alles daarbuiten is hierboven door PhilipV al mooi beschreven. Gaat het helpen? Gedeeltelijk... het is een start. Combineer zoiets met een goede VPN service, en je hebt mooie resultaten. Weet wel dat een goede VPN service niet gratis is. Wil je veel downloaden, dan gaat dat wel duur uitkomen. En wil je dan nog een redelijke snelheid, dan krijg ga je keuzes moeten maken.
 
Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in AI, want AI gebruikt al die informatie die wij nu met z'n allen ten grabbel gooien om dan bv. gerichte reclame naar je toe te sturen en zo. Als we allemaal via VPN gaan werken gaat heel dat AI dingetje in duigen vallen. Alle, dat kleine deeltje van AI dan toch. Want AI is heel veel meer dan dit.
 
Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in AI, want AI gebruikt al die informatie die wij nu met z'n allen ten grabbel gooien om dan bv. gerichte reclame naar je toe te sturen en zo. Als we allemaal via VPN gaan werken gaat heel dat AI dingetje in duigen vallen. Alle, dat kleine deeltje van AI dan toch. Want AI is heel veel meer dan dit.
Ik ben me ook al een tijdje in AI aan het verdiepen, maar dan eerder voor commerciële toepassingen. Net zoals veel zaken kan het gebruikt en MISbruikt worden... Lieven scheire loodst me door de mogelijkheden via een cursus... ;-) Een aanrader trouwens...
Naamloos.png

 
Laatst bewerkt:
Ik ben me ook al een tijdje in AI aan het verdiepen, maar dan eerder voor commerciële toepassingen. Net zoals veel zaken kan het gebruikt en MISbruikt worden... Lieven scheire loodst me door de mogelijkheden via een cursus... ;-) Een aanrader trouwens...
Bekijk bijlage 248946
Ik moet die nog volgen. Ik ben namelijk gebuisd in deze van de VDAB. Ik heb wel al een certificaat van https://doemee.ai-cursus.be/home dit is een vlaamse cursus, al is er meer Hollands gesproken dan Vlaams, maar dit doet er eigenlijk niet toe. Ik heb daar al mijn certificaat van binnen. Die van Lieven Scheire moet ik ook nog volgen. Ga die eerst nu doen voor ik die van de VDAB nog eens herdoe. https://www.vdab.be/wat-is-AI. Hier moet je 70% voor halen en ik had slechts 60%. Nu ja ik doe hem wel nog eens opnieuw. Misschien dat ik hem na deze cursus van den Lieven nog eens herdoe. Maar in welke taal moet je gaan schrijven dan? Phyton? C++? Java? Javascript? Ik zal dan ook een taal moeten leren, maar welke is het meest relevant voor AI? Mijn eerste gevoel zegt Phyton, maar is dat wel correct? Dat ik geen verkeerde taal leer en er niet mee aan de slag kan? Het is de bedoeling dat ik een carrière wissel kan maken. En AI lijkt mij heel erg boeiend te zijn, heel erg werk zeker te zijn. Vandaar mijn keuze voor AI.
 
Ik moet die nog volgen. Ik ben namelijk gebuisd in deze van de VDAB. Ik heb wel al een certificaat van https://doemee.ai-cursus.be/home dit is een vlaamse cursus, al is er meer Hollands gesproken dan Vlaams, maar dit doet er eigenlijk niet toe. Ik heb daar al mijn certificaat van binnen. Die van Lieven Scheire moet ik ook nog volgen. Ga die eerst nu doen voor ik die van de VDAB nog eens herdoe. https://www.vdab.be/wat-is-AI. Hier moet je 70% voor halen en ik had slechts 60%. Nu ja ik doe hem wel nog eens opnieuw. Misschien dat ik hem na deze cursus van den Lieven nog eens herdoe. Maar in welke taal moet je gaan schrijven dan? Phyton? C++? Java? Javascript? Ik zal dan ook een taal moeten leren, maar welke is het meest relevant voor AI? Mijn eerste gevoel zegt Phyton, maar is dat wel correct? Dat ik geen verkeerde taal leer en er niet mee aan de slag kan? Het is de bedoeling dat ik een carrière wissel kan maken. En AI lijkt mij heel erg boeiend te zijn, heel erg werk zeker te zijn. Vandaar mijn keuze voor AI.
Dit zijn de populairste
Met de groeiende populariteit van data science, neemt ook de vraag naar ontwikkelaars met kennis in machine learning en artificiële intelligentie toe. Deze programmeertalen zullen daarom in 2020 alleen maar verder aan belang winnen.

  1. Python is ondertussen uitgegroeid tot de tweede populairste taal op GitHub en groeit zodanig snel dat het in 2020 wel eens JavaScript van de troon zou kunnen stoten.
  2. R wordt voornamelijk ingezet voor dataverwerking en statistische toepassingen. Onder meer Facebook en Google gebruiken de taal voor het maken van beslissingsbomen in machine learning.
  3. SAS is niet opensource, maar biedt een stabiel platform en geeft desondanks toegang tot een breed scala aan libraries. Net als R is het vooral geschikt voor statistische analyse.
  4. Java werd dan wel door Python van de tweede plaats gestoten op GitHub, maar zijn rol is nog niet uitgespeeld. De taal wordt gebruikt voor back-endsystemen en applicaties, en maakt portabiliteit tussen systemen mogelijk.
  5. JavaScript heeft zijn eerste plaats te danken aan de sleutelrol voor webontwikkeling, maar het is ook de taal achter repositories voor machine learning, zoals Flappy Learning en AI-Blocks.
  6. TensorFlow komt uit de stal van Google en wordt gebruikt om verschillende applicaties van de internetreus te ondersteunen. Het is met name geschikt voor dataverwerking op grote schaal en ondersteunt distributed computing voor het trainen van neurale netwerken.
  7. SQL speelt een rol voor het query’en en bewerken van data die worden bewaard in een relationele database. Vooral in grote databases helpt het de verwerkingstijd in te korten, wat voor data science van belang is.
  8. Scala is een dataplatform dat wordt gebruikt voor de verwerking van big data en analyse met algoritmes op basis van machine learning. De taal wordt onder meer gebruikt voor Apache Spark.
  9. Julia is een relatieve nieuwkomer, maar wint snel aan belang. Het is een eenvoudige en snelle taal, die geschikt is voor geavanceerde wiskundige berekeningen.
  10. Prolog is ten slotte een efficiënt framework voor pattern matching, auto-backtracking en het organiseren van data in boomstructuren. Dat maakt het uitermate geschikt voor het ontwerpen van systemen voor AI en machine learning.
Bron: https://itdaily.be/nieuws/devops/10-populairste-talen-voor-ai-en-machine-learning/
 
Ik zie net een intro video van de VDAB. "Je leert wat AI is, en wat het doet."
Ik wil zeker niemand ontmoedigen, maar... zelf aan AI development doen(?!), ... Ik wil het niet luidop zeggen, maar dat is wel totaal andere pap hoor, ff terug met beide voetjes aan de grond. Staar je aub niet blind op die promo praatjes. Je leer wat het is en doet, en mss een kant en klaar product integreren. Maar dan stopt de trein voor 99% van de mensen. Tenzij je een IQ van 150+ hebt en een master in de wiskunde.

Ikzelf heb al dan niet beperkte ervaring in C, C#, Powershell, en een beetje SQL. Tegenwoordig gebruik ik veel powershell. En ik zou al heel blij zijn moest ik C# goed onder de knie hebben. Al heb ik daar momenteel op professioneel gebied de kans niet toe.
Heb je interesse in programmeren? Heel goed en moedig ik alleen maar aan. Bovenstaande talen kan je niet altijd met elkaar vergelijken, is zoals appelen met peren vergelijken. SQL staat bijvoorbeeld totaal los van al de rest, en is op zijn gebied (databases) onmisbaar. Java valt dan eerder onder de categorie C++ en C#. Wat zeer ruime en veelgebruikte talen zijn die in de praktijk heel veel nut hebben. R en SAS zijn dan weer voor analyses, wat weer iets totaal anders is. Nee, het is niet zo eenvoudig door gewoon er ééntje uit te pikken welke "populair" is.
 
Ik zie net een intro video van de VDAB. "Je leert wat AI is, en wat het doet."
Ik wil zeker niemand ontmoedigen, maar... zelf aan AI development doen(?!), ... Ik wil het niet luidop zeggen, maar dat is wel totaal andere pap hoor, ff terug met beide voetjes aan de grond. Staar je aub niet blind op die promo praatjes. Je leer wat het is en doet, en mss een kant en klaar product integreren. Maar dan stopt de trein voor 99% van de mensen. Tenzij je een IQ van 150+ hebt en een master in de wiskunde.

Ikzelf heb al dan niet beperkte ervaring in C, C#, Powershell, en een beetje SQL. Tegenwoordig gebruik ik veel powershell. En ik zou al heel blij zijn moest ik C# goed onder de knie hebben. Al heb ik daar momenteel op professioneel gebied de kans niet toe.
Heb je interesse in programmeren? Heel goed en moedig ik alleen maar aan. Bovenstaande talen kan je niet altijd met elkaar vergelijken, is zoals appelen met peren vergelijken. SQL staat bijvoorbeeld totaal los van al de rest, en is op zijn gebied (databases) onmisbaar. Java valt dan eerder onder de categorie C++ en C#. Wat zeer ruime en veelgebruikte talen zijn die in de praktijk heel veel nut hebben. R en SAS zijn dan weer voor analyses, wat weer iets totaal anders is. Nee, het is niet zo eenvoudig door gewoon er ééntje uit te pikken welke "populair" is.
Wat mijn iq is weet niet. Maar mijn zoektocht naar wat ik wil doen is ook niet simpel. Iets met computer, maar wat? Repareren, programmeren? Ik weet het niet? Maar wel niet meer wat ik nu doe.
 
Alle respect. Je bent nooit te oud om te leren. Maar het wordt er niet gemakkelijker op naargelang men ouder wordt. Men bedoeling is niet om je te ontmoedigen, maar wel even bij te sturen wat die "AI" stroming betreft. En mogelijks andere richtingen in development.
Bij de VDAB maken ze de mensen nogal snel wijs dat je na een cursus van een bepaald iets klaar bent voor de arbeidsmarkt. Maar dat is verre van de waarheid hoor. En zeker veel van de "IT" opleidingen. Je kan meestal wel ergens beneden aan de ladder starten (1st line helpdesk enzo) en dan naargelang opklimmen. Als je bekwaamheid in bepaalde stromingen kan aantonen gaat (of kan) dat wel lukken.
En als bovenstaande echt je droom is, niemand houd je tegen uiteraard. Ik heb alleen iets tegen zulke zogezegde "opleidingen" die de mensen vooral valse hoop geven.
 
Voor bepaalde jobs heb je enkel de basiskennis nodig, die je hebt opgedaan. Waardoor de VDAB opleiding héél nuttig bleek. In andere gevallen kom je héél wat kennis te kort en ben je onvoldoende geschoold. Ik heb zo ooit nog cursussen gedaan en een gesprek gehad met afstuderende webdesigners in het jaar 2000 ergens, en die wisten wat FTP was maar hadden er niet gezien hoe ze een upload moesten doen. Ze hadden dus volledige kennis van het maken van een website maar moesten nog ervaring opdoen bij het plaatsen er van. Ik was geschrokken toen...
Wat AI betreft kan het zijn dat de uitwerking in een bedrijf overgelaten wordt aan de programmeurs en jij enkel met de praktische toepassingen moet komen. Voorbeelden: windmolen probleem op een windmolenpark: De AI moet enkele problemen verhelpen. Namelijk de schaduwinval van de wieken komen tussen 11.30 u en 12 u heel hinderlijk in een werkbureel terecht bij een kantoor verderop. De werknemers storen er zich aan. AI kan er voor zorgen dat wanneer die schaduwpartijen optreden, de bewuste windmolen wordt stilgelegd van zodra de camera detecteert dat er iemand die flikkering in z'n ogen krijgt. De persoon die oplossingen zoekt voor die problemen, hoeft niet noodzakelijk de uitvoerder te zijn. Voorbeeld 2: Zelfde windmolen heeft in de winter last van ijsvorming, waardoor de molen kan schade oplopen. Het idee van de zelfde camera door middel van AI, te optimaliseren, zou ijsdetectie kunnen zijn. Hop, de programmeurs weer aan het werk... elk z'n job dus, die komen meestal niet met het idee af, enkel met de uitvoering... daarbij kan je AI kennis (basiskennis) dus van pas komen.
 
Laatst bewerkt:
Zelfrijdende vrachtwagens uitsluitend 's nachts (de ultieme AI toepassing)
Ze rijden in de mist zonder kettingbotsing, ze houden afstand, ze weten waar ze naartoe moeten, zijn altijd kalm enz. Maar wat heeft dat met Tail te maken ?
 
Alle respect. Je bent nooit te oud om te leren. Maar het wordt er niet gemakkelijker op naargelang men ouder wordt. Men bedoeling is niet om je te ontmoedigen, maar wel even bij te sturen wat die "AI" stroming betreft. En mogelijks andere richtingen in development.
Bij de VDAB maken ze de mensen nogal snel wijs dat je na een cursus van een bepaald iets klaar bent voor de arbeidsmarkt. Maar dat is verre van de waarheid hoor. En zeker veel van de "IT" opleidingen. Je kan meestal wel ergens beneden aan de ladder starten (1st line helpdesk enzo) en dan naargelang opklimmen. Als je bekwaamheid in bepaalde stromingen kan aantonen gaat (of kan) dat wel lukken.
En als bovenstaande echt je droom is, niemand houd je tegen uiteraard. Ik heb alleen iets tegen zulke zogezegde "opleidingen" die de mensen vooral valse hoop geven.
Ik waardeer heel erg u bekommernis DDragon, Ik wil eigenlijk geen magazijnier meer zijn. Of dan eentje in een bureautje die een robotje of robotjes aanstuurt. Dat mag ook natuurlijk. Ik wil met computers werken. Die AI is zo al enkele weken heel sterk in mijn zicht gekomen, na eigenlijk meer dan een jaar dubben, wat ga ik nu doen? Ik weet het eigenlijk zelf niet wat ik wel wil gaan doen. Waartoe ben ik in staat? Ben ik eigenlijk wel slim genoeg voor Ai, daar ben ik inderdaad nu naar op zoek. Ik heb maar beroep lassen gedaan, geen technisch. Dus de slimsten ben ik helemaal niet. Maar het boeit me enorm. Mijn oude chef van in de Unilin ben ik tegengekomen op het containerpark deze week en we hadden het over carriere en toen ik het zei over dat ik aan het dubben ben over AI, was hij van "ja doen!". Je gaat dat kunnen, hij is 10 jaar chef van mij geweest. Hij zal mij wel een beetje kennen denk ik dan. Maar weet hij zelf wel wat AI inhoudt? Ik weet het eigenlijk dus zelf niet wat ik wil, juist dat ik geen magazijnier meer wil zijn en in de winter het steeds berekoud te moeten hebben, want je staat altijd in de kou, altijd in de tocht. In de zomer is dat leuk, maar in de winter is dat niet zo leuk. het sleuren, trekken en heffen, mijn lichaam zegt ook stillaan dat het genoeg is geweest. Dus word het tijd voor iets anders, maar wat? Ik wil van mijn hobby en dat is computers mijn werk kunnen maken nu. Ik haal ze heel graag uit elkaar, steek ze heel graag in elkaar. Dus hardware spreekt me ook heel erg aan. Problemen oplossen qua hardware en of software spreekt mij ook heel erg hard aan. Maar waar kan je daarmee aan de slag? Dus heel veel vragen, maar geen antwoorden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan