Varia throttlestop.

cve

Medewerker
Forumleiding
Zijn er hier die hun computer hiermee wat minder warm laten worden en een klein beetje prestatie winst (eventueel) mee verkrijgen?
Ik heb sinds kort een voor mij nieuwe laptop
Clevo Terraque w650rb met een i7 6700HQ met 16 GB DDR3L (2 x 8GB.)
INVIDIA Geforce 940M 2 GB DRAM
Phison M.2 SATA SSD 256 GB
Kingston A400 SATA 3 SSD 480 GB.
Een collega computerhersteller zei dat ik dit moest draaien hierop omdat mijn ventilator een agresieve curve heeft en ik krijg die precies niet naar beneden. Hij draait eerst zo goed als niet en daarna enkele seconden volle bak.
Misschien zijn er hier ook wel mensen die mij eventueel wel zouden kunnen helpen om mijn ventilator curve aan te passen. MSI afterburner werkt al NIET. In BIOS zie ik het ook niet dat ik het daar eventueel zou kunnen aanpassen naar een iets minder agressieve curve.

Als in het bios "CPU Undervolt Protection" op enable staat kan de spannig niet verlaagd worden door bv throttlestop.
(Vaak een optie ergens bij "overclocking", uiteraard afhankelijk van bios...)
Dus, eerst dat op Disabled zetten en nog eens proberen.

vind ik wel grappig : iemand signaleert een probleem met koeling/warmlopen en jij biedt een link aan die .... precies DAT NIET biedt ...
Gericht en resultaatgericht antwoorden blijft toch vaak een probleem ....

Throttlestop werkt prima hoor. Ik zit momenteel op -130mV.
Mijn ventilator slaat een pak minder vaak aan, maar als die aanslaat is het meteen full blast en dat hoeft volgens mij nu ook weer niet, heb dan liever iets langer aan een minder hoog toerental, dan gelijk het nu is enkele seconden aan ik vermoed de hoogst mogelijke snelheid dat die fan kan draaien.
Zo warm wordt die wel niet hoor. Bij normaal werken ermee op een tijdspanne van ongeveer 8u ermee werken afwisselend op batterij en op stroom wordt die niet warmer als 72 à 74 graden. Dus dat is nog een flink stuk onder zijn max temp van 99 graden. Maar als die ventilator aan gaat is het meteen volle bak. Dat is met throttlestop gereduceerd in minder vaak en minder lang al in ieder geval, maar als die aan gaat is het meteen volle bak.
De aangerijkte fan controll apps werken helaas ook niet. Nog fan control als de Clevo fan control. MSI afterburner werkt helaas ook niet. Misschien is het wel een instelling in de bios die niet correct staat om die apps veranderingen toe te staan. Ga dit nog eens moeten controleren in mijn BIOS.

Laatst bewerkt:
De Clevo fan controll app werkt na heropstarten gelukkig wel. Dank jullie wel om mee te denken aan de oplossing. Die gaat nu geleidelijk sneller draaien en niet meer meteen volle snelheid. De temperatuur wordt tot nu toe niet hoger gemeten als 60 graden. Dus draait hij nu nog koeler als ervoor. Dank jullie wel hiervoor. Ik kan nu verder genieten van mijn nieuwe aanwinst die in vergelijking met mijn oude Samsung NP300e7a met een i5 2450m processor een vliegmachine is, wat zeker niet kan vergeleken worden met een nieuwe laptop met een i7 gelijk die van mij nu heeft, maar voor mijn doeleinden meer als snel genoeg is.

Terug
Bovenaan