Uit de internationale pers heb ik een beetje informatie kunnen plukken

Status
Niet open voor verdere reacties.
DDragon80 ziet het wel niet door een rose bril... Ik geniet van een speciale tijdelijke promotie en 'tank' elektra bij de Tesla laadpalen helemaal gratis voor altijd - en ik 'tank' heel vaak bij de Lidl, ook helemaal gratis. Eén uurtje shoppen bij de Lidl geeft me 60 km. Bij Tesla zijn het snelladers en ik ben na 30 min terug de baan op. Deze twee laadpalen zijn op minder dan 5 km van bij mij thuis. Maar zoals iedere EV-rijder zou moeten doen: thuis laden op nachttarief; dan rij je 100 km voor minder dan € 2. Wat Ionity betreft, heb ik ze eigenlijk nooit nodig, maar ik lees wel dat het alléén zo duur is als je geen lid bent bij Ionity. Thuis betaal ik voor groene elektriciteit, zo ben ik zeker dat het clean is. Het maken van batterijen wordt nu bij twee fabrikanten al gemaakt zonder duur Kobalt en met véél meer capaciteit, waardoor er minder belasting op het milieu is. Bovendien kunnen deze batterijen gerecycleerd worden. Bekijk het ook eens van een andere kant, want veel van die negatieve verhalen worden geschreven door 'petrolheads', die de tijdelijke minder goede kanten van EV erg opblazen.
Wie lid is van Ionity betaald maandelijks lidgeld en dan "tanken" ze voor € 30 / kWh. Dat is in Duitsland wat duurder dan thuis, maar voor België is dat precies wat we thuis betalen. Voor Nederland weet ik het niet, maar veronderstel dat het vergelijkbaar is.

<<Opgepast: die nieuwe prijszetting van 0,79 euro/kWh is niet van toepassing voor de constructeurs die tot het Ionity-netwerk behoren. Zo hebben onder meer Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen al aangekondigd een voordeeltarief te gaan hanteren voor de gebruikers van hun elektrische voertuigen.

Bij Audi tank je aan 0,33 euro per kWh, gesteld dat je een maandabonnement van 17,35 euro neemt. Porsche hanteert een vergelijkbare logica en vraagt dezelfde 0,33 euro/kWh voor een jaarabonnement van 179 euro, terwijl Volkswagen het oorspronkelijke concept trouw blijft en 8,40 euro voor een volledige laadbeurt vraagt (dus ongeacht de hoeveelheid getapte stroom). BMW en Mercedes gaan voor een tarief van respectievelijk 0,30 en 0,29 euro/kWh, zonder daar extra voorwaarden aan te koppelen, terwijl ook Kia en Hyundai een speciale prijs voorbereiden. >>
 
@J.W. Snap die tekst niet, je 'tankt' toch op het Europese netwerk van laadpalen met een laadpas van één van de 30 of meer netwerk-aanbieders, die overigens mekaar helemaal overlappen maar enkel verschillen in prijszetting en abonnement of niet ... De merken bepalen toch niet wat je betaalt ... weet die laadpaal overigens véél wat je inplugt.

En inderdaad Ionity is zich uit de markt aan het prijzen : 15 Euro per 100 km, terwijl je met een benzine of dieselwagen nog niet de helft daarvan moet betalen voor je brandstof is er wel vér over !
 
@J.W. Snap die tekst niet, je 'tankt' toch op het Europese netwerk van laadpalen met een laadpas van één van de 30 of meer netwerk-aanbieders, die overigens mekaar helemaal overlappen maar enkel verschillen in prijszetting en abonnement of niet ... De merken bepalen toch niet wat je betaalt ... weet die laadpaal overigens véél wat je inplugt.

En inderdaad Ionity is zich uit de markt aan het prijzen : 15 Euro per 100 km, terwijl je met een benzine of dieselwagen nog niet de helft daarvan moet betalen voor je brandstof is er wel vér over !
Die laadpalen zijn geplaatst door een consortium van Duitse automerken (mercedes, bmw, audi, vw, porsche. andere automerken hebben zich daarbij aangesloten en nog andere gaan zich aansluiten. Uitgevers van tankkaarten kunnen zich hierbij aansluiten, sommige doen dat, andere niet.

De eigenaars van een auto van een van deze merken kunnen een abonnement kopen en daarmee goedkoop tanken. Zonder dat abonnement betalen deze autobezitters meer. De personen die met een ander merk van auto rijden maar een tankkaart van een aangesloten uitgever hebben kunnen ook goedkoper tanken. of dat even goedkoop is als het abonnement van de aangesloten autofabrikanten weet ik niet.
Met een tankkaart van een niet-aangesloten uitgever (indien het mogelijk is om daarmee te tanken) betaal je de volle pot. De kostprijs per KW regelen aan de hand van de gegevens op de tankkaart kan toch niet moeilijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
OK begrepen ... het is wel in mijn geval zo dat de tankkaarten die ik heb (heb er 3 voor alle mogelijke gevallen, alle zonder abonnementsprijs, enkel verbruik) niet gebonden zijn aan een bepaalde wagen. Je kan er verschillende wagens mee opladen dus de regeling moet toch een beetje anders in elkaar zitten maar ik snap je punt.
 
Ik lees hier vanalles waar ik toch bedenkingen bij heb.
Eén van de redenen (buiten een groene reflex) om zonnepanelen te plaatsen was de terugdraaiende teller, waardoor ik mijn overschot verkocht aan de prijs van het moment. Dan komt ene minister af met de digitale ondingen, vooral als eerste te plaatsen bij zonnepaneelbezitters (waarom ?) en daar bovenop een VREG die begint te procederen tegen een overheid. Dus de bewering dat ze geen "afspraken" of "contracten" kunnen wijzigen: ze doen niks anders.
Als ik op een werkdag het verkeer op bv. de E17 rond Gent eens zie dan kan ik me niet inbeelden waar ze de energie zullen halen om ooit al die trucks en personenwagens op elektriciteit te laten rijden. Vermits kernenergie ten dode is opgeschreven dus maar met een aantal fossiele centrales ?
 
Zij er maar zeker van dat gewone auto's blijven rijden op bezinnen en diesel want anders loop janje staat veel inkomsten mis.
 
Ik ben er zeker van dat die electrische auto's niet de toekomst zijn, al willen ze dat langs alle kanten dat door onze strot duwen, gelijk ze nog van alles door onze strot willen duwen. Zie maar eens naar zwarte piet om maar 1 iets te zeggen. Er klopt niets van dat zwarte piet racistisch is, maar toch roepen ze van langs alle kanten dat het wel zo is, en het zij zo voor de groten en wij kleine mannen moeten maar mee in die malle molen. Wel dit is met die electrische auto's net hetzelfde. Ze rijden misschien wel fantastisch, ze kosten om ze te maken minder als eentje met een verbrandingsmotor, tot je een showroom binnen stapt, dan kosten ze plots bijna het dubbele. Dan komt de staat met wat premies aandraven om de werkmens zo een electrisch ding aan te smeren. Maar wie moet dat allemaal betalen? Juist ja, die mensen die met een benzine of diesel wagen rijden he. De actieradius is te laag, dat zal altijd een probleem blijven, net als bij een smartphone, die batterij capaciteit heel veel hoger als wat ze nu zijn is bijna niet mogelijk. Snelladen? Ok, maar dat gaat ook ten koste van de levensduur van de batterij, sneller laden betekend ook minder lange levensduur, dat laden = aan stroom verlies. Je moet veel stroom steken om er een beetje in die batterij te krijgen. Blijkbaar ziet daar niemand naar om. Ik zeg dat of het geheel gaat moeten geoptimaliseerd worden tot en met, of er zal een alternatief moeten komen. Want volgens mij zijn al die auto's met batterijen niet DE toekomst wat ze ons nu wel doen geloven. Niet gelijk ze nu zijn. Het duurt te lang om bij te tanken, ook al kan je snel laden, 15 minuten is tegenwoordig een eeuwigheid in dit jachtige leven. Een volle tank duurt slechts enkele minuten en je kan weer weg. Dit kan je niet doen met een electrisch aangedreven auto. Het moet anders kunnen wil het een echte toekomst kennen. Anders zal er een andere energiebron het van hen mettertijd overnemen, daar ben ik van overtuigd. Dat de Benzine en Diesel eruit zal moeten, daar twijfel ik niet aan, want het is al met de oliecrisis van uit de jaren 70 dacht ik dat ze zeggen dat het bijna gedaan is met de reserves. Ik zelf geloof daar geen snars van als je nu anno 2020 ziet hoeveel tonnen ze nu nog boven kunnen halen. Denk ik dat er nog voor heel veel jaren ruwe olie verborgen zit.
 
Hoeveel fosiele reserves er nog zijn, valt moeillijk te zeggen. Maar dat gaat niet eeuwig zijn. Elektriciteit daarentegen, staan niet echt limieten op. Enkel de know-how ontbreekt daar nog tijdelijk. Zijn elektrische wagens de toekomst? Misschien raar om van mij te horen, maar ik denk het wel. Of elektriciteit gaat alleszins een heel belangrijke rol spelen daarin. Vooral dan zen electro motor, in welke vorm dan ook.

Als ze een manier vinden om batterijen sterk te optimaliseren, staat de deur volledig open. Elektriciteit opwekken door alternatieve vormen kunnen ze al, en dat kunnen ze mss beter dan je zou denken. Wind, zon, ... Maar die elektriciteit moet verplaatst worden, gebruikt worden, ...
Als men al die energy voor een "lange" termijn, efficient, en met minimaal verlies kan opslaan... tja, dan zijn we er (bijna).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mik
Hoeveel fosiele reserves er nog zijn, valt moeillijk te zeggen. Maar dat gaat niet eeuwig zijn. Elektriciteit daarentegen, staan niet echt limieten op. Enkel de know-how ontbreekt daar nog tijdelijk. Zijn elektrische wagens de toekomst? Misschien raar om van mij te horen, maar ik denk het wel. Of elektriciteit gaat alleszins een heel belangrijke rol spelen daarin. Vooral dan zen electro motor, in welke vorm dan ook.

Als ze een manier vinden om batterijen sterk te optimaliseren, staat de deur volledig open. Elektriciteit opwekken door alternatieve vormen kunnen ze al, en dat kunnen ze mss beter dan je zou denken. Wind, zon, ... Maar die elektriciteit moet verplaatst worden, gebruikt worden, ...
Als men al die energy voor een "lange" termijn, efficient, en met minimaal verlies kan opslaan... tja, dan zijn we er (bijna).
Zoals ik ook zeg, het kan zijn dat het de toekomst is, maar zeker niet in de vorm zoals het nu is. Te lange laadtijden, te korte afstanden die kunnen afgelegd worden afgezien van enkele uitzonderingen. Te veel stroom verlies om die dingen op te laden. Het is nog niet efficient genoeg om echt de toekomst in te kunnen gaan als HET alternatief van de verbrandingsmotor. Inderdaad heeft niemand een glazen bol die kan nagaan hoeveel fosiele reserves er nog over zijn. Maar als ze toen al een crisis hadden en je ziet nu hoeveel er nog dagelijks opgepompt wordt, was die crisis geen crisis, maar ergens weer een discutiepunt tussen grootmachten, waar de kleine man de dupe van was.
 
... Te veel stroom verlies om die dingen op te laden. Het is nog niet efficient genoeg ...
Als je de energetische capaciteit van benzine of diesel bekijkt en anderzijds het rendement dat een verbrandingsmotor daarvan omzet in 'beweging' en daar gaat het toch om, dan ligt dat tussen de 15 en de 20 % !!! Al de rest gaat verloren, voor het grootste gedeelte in warmte. Dus zelfs als je in aanmerking neemt dat ook een overdracht van stroom naar een batterij en van die batterij naar een electro-motor ook ongeveer de helft van de energetische capaciteit verliest die je oplaadt kom je nog altijd - zelfs vandaag - aan een rendement van 3x die van een verbrandingsmotor.

Dus je theorie van hierboven, @cve is nu al achterhaald.
 
Als je de energetische capaciteit van benzine of diesel bekijkt en anderzijds het rendement dat een verbrandingsmotor daarvan omzet in 'beweging' en daar gaat het toch om, dan ligt dat tussen de 15 en de 20 % !!! Al de rest gaat verloren, voor het grootste gedeelte in warmte. Dus zelfs als je in aanmerking neemt dat ook een overdracht van stroom naar een batterij en van die batterij naar een electro-motor ook ongeveer de helft van de energetische capaciteit verliest die je oplaadt kom je nog altijd - zelfs vandaag - aan een rendement van 3x die van een verbrandingsmotor.

Dus je theorie van hierboven, @cve is nu al achterhaald.
Nee toch niet Philip, want in bepaalde periodes is nu al electriciteit te kort. Dus moet er zo zuinig mogelijk om gesprongen worden met dat, dus hoe minder verlies hoe beter.
 
Ik sta wel achter de argumenten van PhilipV.
Rendement tov een standaard verbrandingsmotor is veel beter. Ik vermoed dat dit verlies zeker niet meer dan 25% zal bedragen. Dit staat los van een tekort aan elektriciteit. Dat is een ander "probleem". Als ze kerncentrales zouden bijbouwen is dat geen probleem meer, maar er zijn helaas dromers die denken dat alles op te lossen gaat zijn met enkele windmolens bij te plaatsen. Maar bon, ik begrijp ook dat kernafval niet zomaar verdwijnt... dus...

Wat de te rijden afstand betreft, moet je ook in zen context zien. De meeste mensen die dagelijks een auto gebruiken, doen dit voor woon-werk verkeer. En die afstanden vallen grotendeels binnen het bereik van een elektricsche wagen. Natuurlijk wil je af en toe met diezelfde auto eens wat verder rijden, en dat is wel pijnlijk ja.

Het rendement van die motor is iets wat je niet rechtstreeks "ziet". Mensen zien hun portefeuille, en de praktische kant ervan (rij-afstanden etc). En dat is zeker belangrijk. Die andere kant zoals het rendement speelt ook zeker mee omwille van andere factoren -> nutteloze energy (80%!) verminderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan