Windows 10 USB-stick gebruiken om Windows 10 opnieuw te installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatst wilde Windows 10 niet meer opstarten en alle herstelopties faalden.

Uiteindelijk ging ik maar terug naar Windows 7, want daar heb ik nog een opstartbare USB-stick van.

Kan ik deze zelfde USB-stick (8 Gb) gebruiken om een installatie van Windows 10 mogelijk te maken? Zo ja, hoe pak ik dat aan?

En moet je de USB-stick dan vernieuwen als er een nieuwe Windows 10-versie verschijnt?

Ik heb de opstartbare USB-stick voor Windows 7 niet zelf gemaakt. (Een computerwinkel deed dit op mijn verzoek omdat ze mijn herstelpartitie ongevraagd hadden verwijderd).

Als je de procedure volgt van het MCT zou er normaal gezien een optie moeten komen die je vraagt je stick te mogen formatteren en dan doe je dat best, zoals @Qtex overigens in zijn post #2 al had voorgesteld... En dan zal het altijd correct worden uitgevoerd.

Als je de procedure volgt van het MCT zou er normaal gezien een optie moeten komen die je vraagt je stick te mogen formatteren en dan doe je dat best, zoals @Qtex overigens in zijn post #2 al had voorgesteld... En dan zal het altijd correct worden uitgevoerd.
Ik heb dit met mijn vorige netbook regelmatig gedaan, en volgens ik mij kan herinneren doet hij dit niet. Het is in de procedure ingebakken volgens mij.

Als je de procedure volgt van het MCT zou er normaal gezien een optie moeten komen die je vraagt je stick te mogen formatteren
Het gaat volgens mij iets anders. Wanneer je van een USB stick een installatiemedium maakt, waarbij je de Media Creation Tool gebruikt, dan zul je twee keer de waarschuwing krijgen dat alles wat op de stick staat, verwijderd zal worden.
Wat gebeurt er dan precies? Alle op de stick aanwezige partities zullen automatisch (zonder verdere navraag) verwijderd worden. Op dat moment is er helemaal geen bestandssysteem zoals NTFS, FAT32 of exFAT meer aanwezig op de stick! De volledige capaciteit van de stick is dan "Niet-toegewezen ruimte".
Daarna wordt er -wederom automatisch- een nieuwe partitie aangemaakt met een maximale grootte van 32 GB. Deze nieuwe partitie krijgt het bestandssysteem FAT32. Je hebt daar geen keuze in.

Wie een stick gebruikt die groter is dan 32 GB, bijvoorbeeld een stick van 64, 128 of 256 GB, zal later denken dat zijn stick opeens veel kleiner is geworden. In de Verkenner zal een USB stick te zien zijn van slechts 32 GB groot. De rest van opslagcapaciteit van de stick is dan niet meer te zien via de Verkenner, maar wel via Schijfbeheer. Je zult dan zien dat die rest "Niet-toegewezen ruimte" is. Dat is overigens makkelijk op te lossen, hoor, maar sommige mensen zullen ervan schrikken.

Er zijn ook wel eens mensen geweest die in plaats van een USB stick kozen voor een externe harde schijf om daarmee een installatiemedium te maken. Dat doen ze omdat ze menen dat er op die externe harde schijf nog volop ruimte over is. Misschien hebben ze op die externe harde schijf zelfs een aparte partitie aangemaakt om die te kunnen gaan gebruiken als installatiemedium. Jammer dan, want ook van die externe harde schijf zullen alle aanwezige partities verwijderd worden, waarna er 1 nieuwe FAT32 partitie zal worden aangemaakt met een grootte van maximaal 32 GB. De rest is ook dan 'Niet-toegewezen ruimte' geworden.

het is zo zoals porrelaar meedeelt ..indien men dus een usb stick gebruikt die groter is dan 32 gb en waarop data aanwezig is..
bij voorkeur gebruikt men best een usb stick van maximaal 8gb .
gebruikt men een usb stick waar niets van data werd weg geschreven krijgt men ook geen waarschuwing dat deze stick geformateerd zal worden !

Het gaat volgens mij iets anders. Wanneer je van een USB stick een installatiemedium maakt, waarbij je de Media Creation Tool gebruikt, dan zul je twee keer de waarschuwing krijgen dat alles wat op de stick staat, verwijderd zal worden.
In wezen zeggen we dus hetzelfde : 2x een waarschuwing <> 'mogen' ... andere woordkeuze maar hetzelfde. Je hebt het wel héél duidelijk en gedetailleerd beschreven voor de TS. Dank voor de verduidelijking ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan