Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben in het bezit van een hoge ventilator ( op voet) van het merk Princess.
Alleen is de snelheid zelfs bij de laagste stand, nog te hoog.
Ik heb deze al eens willen verlagen door er een thyristor regelaar tussen te zetten, maar deze doet totaal niets !!.
Zijn er hier techneuten die mij kunnen adviseren wat ik nodig heb, en waar ik het kan aanschaffen ??

Vast hartelijk dank voor eventuele reacties,

Vriendelijke groet,

Ferna
 
Met zoiets zou dat moeten lukken: regelbare voeding 4000w ac 220v hoge toerental van de motor controller elektronische scr spanningsregelaar in van op Aliexpress.com

Een andere mogelijkheid, als je twee dezelfde ventilatoren in serie met elkaar zet, draaien ze beiden op de halve voedingsspanning dus ongeveer de halve snelheid.
Nu kan ik hiervoor zelf de berekening niet maken, maar zet je een gloeilamp in serie met de ventilator, dan zou de spanning ook gehalveerd moeten worden door de ventilator. Je moet alleen iets berekenen wat het wattage moet zijn van de gloeilamp. Dit heb ik 40 jaar geleden ooit wel eens op school geleerd, maar dit weet ik echt niet meer hoe dat moet.
 
Dank voor je reactie Lana.

Ik zoek eigenlijk een gesloten kastje met regelaar, welk ik tussen het stopcontact en de ventilator kan zetten.
Waarom de thyristor het niet doet begrijp ik niet, want wij gebruikten die vroeger op ons laboratorium, om de snelheid van een ultra turax mixer te regelen, en dat werkte wel perfect.
Maar dat was bij die mixer wel de enige snelheidsregelaar, terwijl bij die ventilator al een ingebouwde regelaar zit ( die ik helaas niet genoeg lager kan zetten)

Ik zal toch eens bij Vandenborre luisteren, waar ik die ventilator destijds heb gekocht.

Vriendelijke groet,

Ferna
.
 
Je zegt dus dat er al een ingebouwde regelaar in de ventilator zit.
Als deze traploos is, zou het kunnen dat het met een thyristor niet werkt, omdat je dan waarschijnlijk twee thyristorschakelingen achter elkaar zet.

Meestal heeft een ventilator verschillende stappen. ( in iedergeval de ventilatoren die ik in Nederland ken ) De electromotor heeft in dit geval verschillende aftakkingen in de koperdraadwikkelingen zoals bijvoorbeeld bij een voedingstransformator met verschillende secundaire spanningen.
 
Dank voor je reactie Lana.

Ik zoek eigenlijk een gesloten kastje met regelaar, welk ik tussen het stopcontact en de ventilator kan zetten.
Waarom de thyristor het niet doet begrijp ik niet, want wij gebruikten die vroeger op ons laboratorium, om de snelheid van een ultra turax mixer te regelen, en dat werkte wel perfect.
Maar dat was bij die mixer wel de enige snelheidsregelaar, terwijl bij die ventilator al een ingebouwde regelaar zit ( die ik helaas niet genoeg lager kan zetten)

Ik zal toch eens bij Vandenborre luisteren, waar ik die ventilator destijds heb gekocht.

Vriendelijke groet,

Ferna
.

Als de thyristorschakeling niet werkt, heb je vermoedelijk de thyristor verkeerd aangesloten. Deze zal dan wel naar de Filistijnen zijn. Dus nieuwe thyristor steken (juist aangesloten) Zorg er in elk geval voor dat de thyristor genoeg vermogen heeft. Zie het vermogen (wattage) na van Uw ventilator.
Zoals Lana vermeld kan het ook met een lamp in serie. Maar dan moet ge een lamp van eenzelfde vermogen gebruiken.
In diverse electronicawinkels kan je stekkers kopen waar een dimmer opzit. Je steekt deze dus in het stopcontact en plugt daar Uw toestel op in. Met de afstandsbediening kan je deze dan regelen.
Als je heel handig bent met electronica, kan je ook van een defecte boormachine (van containerpark) de snelheidsregelaar er uit slopen en gebruiken.
 
Je kan ook eensnelheidsregelaar voor motoren in serie plaatsen, vb van Niko in een opbouwdoosje. Ik heb deze al een paar keer geplaatst tussen afzuigventilatoren voor dampkappen. Lees wel de handleiding, : regel de minimuminstelschroef juist af. dwz: de er over de regelaar (in laagste snelheid ) 170V komt te staan, anders loop je het risico de motor te verbranden.
Sokkel 60x71 voor snelheidsregelaar voor motoren van ventilatiesystemen, met schroefklemmen en schroefbevestiging, zonder klauwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan