Verdacht email via 2dehands..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik krijg om de dag een mail toegestuurd van 2de hands.be omwille dat er vanaf een Samsung Galacy s6 de andere keer is dit een Huawei 10 en van uit Rotterdam of Amsterdam ingelogd werd ...
1580821146056.png


wat ik zeker niet ben geweest ... nu betwijfel ik hier de echtheid van deze mail en heb eerder het vermoeden dat men enkel de toegang verschaft aan mogelijke hackers indien men op deze mails zou ingaan ...

een voorbeeld van zulke mail ..


Ashampoo_Snap_dinsdag 4 februari 2020_08h09m09s_001_.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar zou dat toe leiden ? Als je 2dehands.be offline moet halen omdat er phishing mails worden verstuurd die de naam van de site misbruiken dan kan je straks elke site waar betalingsverrichtingen mee kunnen gebeuren potentieel offline moeten halen. Want bij elk van die sites kan iemand phishing mails opmaken en rondsturen ?

Zo straft men dan wel de verkeerde : zij zijn slachtoffer - géén dader ... zou het niet beter zijn alle aandacht daarop te richten ? Wie stuurt die mails ?
Ik ben ook overtuigd dat de Security Unit van de overheid idd. dat laatste probeert te achterhalen.

En we (echt : wij, het forum) kunnen bijdragen door te blijven hameren op het punt dat je bij elke link moet checken of een klik erop je niet van de website weghaalt en/of leidt naar een valse website.
Daar heb je misschien gelijk in 2dehands.be offline halen is misschien een beetje overdreven, misschien kan 2dehands.be hun site beter beveiligen en alle betalingen eerst laten controleren zodat dit probleem niet nog eens voorkomt.
En het lijkt mij ook een goed idee om alle leden te blijven waarschuwen voor phishing mails want soms lijken deze mails echt waardoor mensen erop in gaan.
 
Daar heb je misschien gelijk in 2dehands.be offline halen is misschien een beetje overdreven, misschien kan 2dehands.be hun site beter beveiligen en alle betalingen eerst laten controleren zodat dit probleem niet nog eens voorkomt.
Zoals ik het heb gehoord is er gewoon géén sprake van betaling via 2dehands.be maar leiden de mails naar een 'valse' betaalpagina die helemaal niet op de site van 2dehands.be staat ! Zij kunnen niets doen : de gebruiker moet phishing proberen te detecteren ...
 
Ik krijg om de dag een mail toegestuurd van 2de hands.be omwille dat er vanaf een Samsung Galacy s6 de andere keer is dit een Huawei 10 en van uit Rotterdam of Amsterdam ingelogd werd ...
Bekijk bijlage 246174

wat ik zeker niet ben geweest ... nu betwijfel ik hier de echtheid van deze mail en heb eerder het vermoeden dat men enkel de toegang verschaft aan mogelijke hackers indien men op deze mails zou ingaan ...

een voorbeeld van zulke mail ..


Bekijk bijlage 246167
Hallo,
stuur even een bericht via de verdachte mail naar redactie@2dehands.be
of gebruik de " Help & info " via de site van 2dehands !
U krijgt altijd & snel antwoord terug. Ontvang je verdachte mail, stuur die
ook naar: verdacht@safeonweb.be
Groetjes,
Hubert
 
Ja die mens van die 3400 € zal niet moeten gaan zagen bij zijn bank, hij zei zelf letterlijk dat hij zijn PINCODE had ingegeven !!
Als iets ongelooflijk goedkoop is zal het ook wel ongelooflijk eerlijk zijn denk ik
 
Best de bedrieglijke mail naar 2dehands sturen. Ik had ook zoiets voor, mail met 2de handslogo en de zogenaamde koper vroeg mijn IBAN code om te verifiëren dat ik geen bedriegende verkoper was (inderdaad de rollen omgekeerd)...
Bij 2dehands moet je ook eens onderaan hun site de "veiligheidsintrukties" eens lezen.
 
Gelijkaardige mails kom je toch dagelijks tegen ! Ik wil zelfs niet weten wat er achter zit. zie bijlage.
Bij ons in het bedrijf kreeg ik een mail uit Duitsland dat ik een pakje zou ontvangen en dat ik moest antwoorden op die mail, ik weet al niet meer waarom (het is ook al 6 jaar geleden)
Ik heb die mail doorgestuurd naar onze dienst Audit.
2 weken nadien terug dergelijke mail. Terug doorgestuurd naar de dienst Audit.
2 weken nadien kregen we een statistiek van de dienst Audit, bleek immers dat de Audit zelf die mail verzonden had naar het personeel : ong. 35 % had die doorgestuurd, zoals het hoorde, ong. 50 % had de mail geopend en verder niets mee gedaan en de rest had op de link geklikt.
Op zich vond ik dit een goede wake-up call.
 

Bijlagen

  • fraude.JPG
    fraude.JPG
    51 KB · Weergaven: 113
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan