Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Na de herinstallatie van de laptop van mijn dochter (zie post: http://www.pctuts.be/f396/laptop-dochter-geraakt-niet-meer-op-t-internet-43958/) start deze soms niet meer op, meestal doet hij het wel goed, ik heb al twee maal de back-up terug moeten plaatsen, drie maal een herstelling van Vista uitgevoerd en verschillende keren meerdere malen herhaaldelijk terug moeten opstarten voor hij correct werkte.
Daar is verschillende keren de foutmelding gekomen dat hij geen besturingssysteem kom vinden (reparatie met Vista-cd), één maal fout in de Kernel (dan kon ik alleen backup-cd gebruiken).

Dus weer miserie...

Mijn vraag is nu, hoe kan ik weten waaraan het ligt?
Wordt hij vernieuwd of is een herstelling aangewezen?

Foute installatie, batterij moederbord (batterij werkt niet meer en de laptop zit rechtstreeks in de stekker), harde schijf aan 't crashen, of is het iets anders? Hoe kan ik dat het beste te weten komen?

Ik heb al een paar maal schijfcontrole uitgevoerd, de eerste keer vond hij een beschadigde sector en heeft deze gefikst (dus deze zou niet meer gelezen worden) de twee andere keren heeft de scan geen fouten gevonden, dacht ik.

Is er nog een ander tooltje dat ik kan proberen of controle die ik kan uitvoeren?

De laptop is vijf jaar, ik vind dit nog een beetje te jong voor weg te doen, anderzijds is daar geld in pompen of verder blijven sukkelen ook geen optie.

Iemand nog een ideetje?
 
Ik wil toch nog even iets opmerken i.v.m. een van de voorgaande berichten in deze topic:

Aangezien MBAR nog in bètafase is zou ik deze nog niet massaal publiekelijk gaan gebruiken.

Ook het in het wilde weg tools laten gebruiken zonder te weten wat er aan de hand is, kan rampzalige gevolgen hebben.
Het is namelijk gekend dat er problemen optreden bij het booten na het verwijderen van bepaalde rootkits.
Best dus eerst een logje vragen van bvb. DDS of RSIT en deze analyseren zodat de juiste acties kunnen ondernomen worden.
 
@ Anthony.

malwarebijtes pro heeft altijd al een rootkit scanner mee gekregen ...
pas vanaf versie 1.65 hebben ze deze nu als een extra tool voorzien en is deze los te downloaden (waarom ze deze nu de naam beta gegeven hebben , ontgaat me !)

je opmerking betreffende " dat er problemen zullen optreden na verwijdering van bepaalde rootkits , vind ik wat ver gezocht .....
vraagje heb jij dan liever dat een rootkit gegevens door stuurt over je online activiteiten zoals pc banking !
 
Heb de HD er twee maal moeten uithalen...
Niet alleen merk, maar ook type was nodig.
'k Zal morgen eens zoeken.
Alvast bedankt voor de assistentie!

Het is mij niet bekend dat een nieuwe harddisk precies aan merk en type verbonden is. Wel kan het gebeuren dat grote harddisks niet ondersteund worden.
Volgens mij ondersteund een BIOS de laatste 10 jaar van een laptop en een pc elke vergelijkbare harddisk. Dus zit er een Seagate schijf in van bijvoorbeeld 500mB is deze te vervangen door een Hitachi schijf van 500 mB . Meestal kan er zelfs een grotere schijf in tot 1 TB Soms met een BIOS update kan er ook een grotere schijf geplaatst worden.
Uiteraard wel letten op het soort schijf. Een Sata schijf vervangen door een Sata schijf. Een IDE schijf vervangen door een IDE schijf enz, anders past het niet in een laptop.

Bij een NAS server kan het wel gebeuren dat deze bepaalde harddisks niet ondersteund, omdat hier een speciaal moederbordje aanwezig is met beperkte mogelijkheden en uiteraard een BIOS wat ook beperkt is. Een BIOS update van zo'n NAS is meestal niet mogelijk. Wel kan er een firmware update gedaan worden, maar dat heeft met functionaliteit te maken.
 
Dit is helemaal niet zo ver gezocht als je denkt.
Denk bvb. maar aan rootkit varianten die niet de MBR infecteren maar de partitie-tabel en de bootflag aanpassen. Daar kan je niet zomaar een Rootkit-scanner inzetten!
Daarom ook mijn opmerking om eerst na te gaan wat het probleem is, en dan pas de gepaste tool gebruiken. ;)
 
Ik denk hier dat de harddisk defect is. Deze is zeker bij een laptop het meest kwetsbare onderdeel. Een harddisk is gevoelig voor schokken en stoten en zeker als deze aan het schijven en lezen is. Een laptop is een mobiel apparaat waarbij de kans op schokken groot is. Gezien de fouten die optreden is de kans dus groot dat de harddisk slecht is.
 
Dit probleem lijkt inderdaad op een HDD probleem.

@rikkie:
Voer het volgende eens uit:
Download HD Tune.
Ga naar het tabblad "Error Scan", selecteer je schijf en klik op "Start".
(Let erop dat "QuickScan" NIET is aangevinkt).
Zie je op het einde van de test rode (damaged) blokjes?
 
Best dus eerst een logje vragen van bvb. DDS of RSIT en deze analyseren zodat de juiste acties kunnen ondernomen worden.

Een slecht idee vind ik dat niet.
Deze eens een scan laten uitvoeren.

Download TDSSkiller naar je bureaublad.


Als er door TDSSkiller een melding verschijnt dat er een update wordt gevonden klikt dan op Load update.

tdskiller_update.jpg



Een nieuwere versie van TDDSkiller zal gedownload worden , en sla deze op het bureaublad op.
Start opnieuw TDSKiller na de update.
Klik op Change parameters en zorg ervoor dat onderstaande opties allemaal aangevinkt zijn.

- Services and drivers
- Boot sectors
- Verify drivers digital signatures
-Detect TDLFS file system

Klik op OK


tdskiller_settings.jpg




Klik op Start Scan en volg de instructies.
Als de scan klaar is klik je op Report.
Selecteer de inhoud (log) en plaats deze in een nieuw antwoord.

Wanneer TDSSKiller een mededeling geeft om het bestand te herstellen (Cure),dan sta je dit toe. In dit geval zal gevraagd worden om de computer opnieuw te herstarten. Herstart dan onmiddelijk de computer !!!
De unsigned files skip je.
Rootkit.Boot.SST.b en en of andere zoals Sinowal, ZeroAccess of Whistler laat je herstellen Cure.
Na opnieuw herstarten van de computer vind je het logbestand terug op deze locatie C:\TDSSKiller.[Version]_[Date]_[Time]_log.txt
Voeg het logbestand bij een nieuw antwoord.
 
Ik ben op het ogenblik aan 't scannen met HD Tune, dat duur wel even...
Ik schat nog zo'n 2 uur en hij is al een dik uur bezig.
Ik krijg nu melding via HD tune "Critical hard disk temperature".
Eerste melding vanaf 55°C, nu duid hij 61°C.
De laptop voelt niet warm aan, die heeft vroeger veel heter gestaan, maar na reiniging (met stofzuiger) blijft hij opvallend koud.

In hoeverre is deze temperatuuraanduiding betrouwbaar?
 
Deze temperatuur is redelijk betrouwbaar.

Haal het achterklepje eens los aan de onderkant van de laptop en voel eens direct aan de HD. Het kan zijn dat het motortje of andere draaiende onderdelen het zwaar hebben en warmte produceren.
De sectoren die je nu aan het controleren bent met HD Tune behoeven niet beschadigd te zijn.
Als het mechanisme defect is van de schijf, zal deze niet goed functioneren, met vastlopers tot gevolg.

Omdat deze nu wel erg warm wordt, vermoed ik dat dit het geval is.

Vroeger warmer, wanneer was dit ? Was dit toen de accu nog heel was ? Laden van een accu levert behoorlijk wat warmte op.
 
Deze temperatuur is redelijk betrouwbaar.

Haal het achterklepje eens los aan de onderkant van de laptop en voel eens direct aan de HD. Het kan zijn dat het motortje of andere draaiende onderdelen het zwaar hebben en warmte produceren.
De sectoren die je nu aan het controleren bent met HD Tune behoeven niet beschadigd te zijn.
Als het mechanisme defect is van de schijf, zal deze niet goed functioneren, met vastlopers tot gevolg.

Omdat deze nu wel erg warm wordt, vermoed ik dat dit het geval is.

Vroeger warmer, wanneer was dit ? Was dit toen de accu nog heel was ? Laden van een accu levert behoorlijk wat warmte op.

De batterij wordt al sinds jaren niet meer gebruikt, altijd rechtstreeks met de adapter en geen batterij.
De HD is iets warmer dan lichaamstemperatuur, ik kan gemakkelijk mijn hand erop houden en de HD voelt aangenaam warm zeker niet heet, dat wel aan de buitenzijde op de metalen behuizing van de HD.
 
Dit probleem lijkt inderdaad op een HDD probleem.

@rikkie:
Voer het volgende eens uit:
Download HD Tune.
Ga naar het tabblad "Error Scan", selecteer je schijf en klik op "Start".
(Let erop dat "QuickScan" NIET is aangevinkt).
Zie je op het einde van de test rode (damaged) blokjes?
Scan afgerond!
Alles groen, geen enkel rood blokje.

Temperatuur HD max. 62¨C, stabiliseert op 61*C, op het einde 60°C

Das al goed nieuws, harde schijf is oké, temperatuur is aan de hoge kant tijdens de scan, nu 57°C.
 
Een slecht idee vind ik dat niet.
Deze eens een scan laten uitvoeren.

Download TDSSkiller naar je bureaublad.

Wanneer TDSSKiller een mededeling geeft om het bestand te herstellen (Cure),dan sta je dit toe. In dit geval zal gevraagd worden om de computer opnieuw te herstarten. Herstart dan onmiddelijk de computer !!!
De unsigned files skip je.
Rootkit.Boot.SST.b en en of andere zoals Sinowal, ZeroAccess of Whistler laat je herstellen Cure.
Na opnieuw herstarten van de computer vind je het logbestand terug op deze locatie C:\TDSSKiller.[Version]_[Date]_[Time]_log.txt
Voeg het logbestand bij een nieuw antwoor d.
Scan voltooit.
Hij vroeg enkel om weer op te starten voor de scan, dit omdat er iets geïnstalleerd diende te worden, ook geen update.

Hier is het logje:

P.s.: Ik heb die twee items verwijderd!
Nadien diende ik terug op te starten en dat deed hij dus niet meer.
Ik kwam steeds bij opstarten veilige modus...
Ik ben nu terug opgestart met de laatst gekende correct werkende versie...
 

Bijlagen

  • Logje 21 05 2013.txt
    165 KB · Weergaven: 125
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan