Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

ik heb een laptop met xp professional. Hij is vista capable. Als ik er vista wil opzetten, moet ik dan de volledige versie kopen of is een upgrade voldoende?
 
upgrade zou normaal voldoende moeten zijn maar denk eraan dat er geen weg meer terug is eens VIsta erop kan je XP niet meer terugzetten indien je laptop miserie verkoopt met vista ik zou gewoon een laptop bijkopen waar vista bijzit en xp op deze dat je nu hebt er op laten :) bij mijn maat momenteel promo
Acer pentium dual core

2 Gb memory

160 Gb harde schijf

Fast ethernet

Vista Home Premium

559 €
;)
 
Met een dualbootsysteem Windows XP met Vista kun je beide besturingssystemen gebruiken,
en als een probleem is met Vista kun je toch verder werken met XP.

Volledige versies:
Je hebt hiervoor wel de volledige Windows XP en Windows Vista installatie DVD nodig,
met een Upgrade of Recovery DVD gaat het niet.
Belangrijk:
Windows XP moet al op de PC geïnstalleerd zijn of moet als eerste installeert worden!
Anders overschrijft de XP bootloader de Vista bootmanager, welke je nodig heeft.

In het kort:
De stappen voor dualboot met Vista op een computer met XP zijn:

Sla alle belangrijke gegevens op van je PC, het kunnen gegevens verloren gaan.
Creëer een nieuwe primaire partitie om Vista te installeren.
XP en Vista mogen niet samen in één "primaire" partitie staan.
Maak de aparte partitie voor Vista minstens 20 Gigabyte groot.
U kunt Vista ook op een tweede harde schijf installeren.
Gebruik NTFS en geen FAT32.
Installeer Vista in de nieuwe partitie.
Stek de Vista-DVD in de DVD-speler en start de PC opnieuw op.
De bootvolgorde in het BIOS moet op CD-ROM als eerste staan.
Kies tijdens de installatie bij Aangepaste installatie (geavanceerd) de partitie waarop u Vista wilt installeren.
Tijdens de installatie zal je machine op diverse punten opnieuw opstarten.
Zodra Vista op uw pas gecreëerde partitie geïnstalleerd is, en terug opstart,
zult u de keuze krijgen om met XP of Vista te beginnen.
"Microsoft Windows" verwijst naar Vista, en "de Vroegere versie van Windows" verwijst naar XP.
De standaardkeuze is Vista, en je hebt 25 seconden om een andere keuze te maken,
anders start de PC in Vista automatisch. Nochtans kan dit worden veranderd met de bootmanager van Vista .
Nu moet je alleen nog als nodig de ontbrekende drivers installeren en je programma’s.

Het kan wel bij op USB aangesloten keyboards gebeuren dat je niet tussen
XP en Vista kiezen kunt omdat op dit moment de USB uitgang nog niet werkt, een op PS/2
aangesloten keyboards werkt wel.
Een oplossing is in het BIOS de instelling aan te passen of het keyboard met een
USB/PS2 adapter op de PS/2 uitgang aan te sluiten.
 
en met de post van Anke heb je dus de uitleg om beide systemen te kunnen gebruiken ;)
 
De vista bootloader kan je eenvoudig herstellen met de vista installdvd en met nog tal andere programma's.
Ik heb de uitleg hier reeds gepost.
Alles staat er, 1st xp, dan vista of 1st vista, dan xp, het is slechts 1 muisklik verschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan