VLAN's

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Goede dag allen,
Ik heb recent een 48 poort HP Procurve switch gekocht, en omdat ik hier een tiental pc's/ servers heb staan, zou ik die netjes willen scheiden, en/of hun eigen intranet hub willen toepassen.
De vraag is, hoe begin ik daar aan? ZO zou ik graag het multicast systeem willen voorbehouden voor muziek streams, en unicast voor bvb IP telefonie, en daarnaast simpele internet verbindingen, al dan niet met aggregatie link. Om meer bandbreedte te voorzien. Ik heb alles genoteerd op een blad papier waar ik heen wil. Maar het toepassen is wat anders uiteraard, dus de structuur heb ik ongeveer zelf al gemaakt. Enige tips zouden welkom zijn. Alvast bedankt en fijn weekend nog.

Gunther
 
Welke HP Procurve ?
Heb jij bekabeling in gans je huis ? Hoe staan die PC's opgesteld doorheen je huis ?
Waar staan dan de apparaten waarnaar je wil casten ?
Best je plan dan ook ter inzage geven aan de helpers hier nietwaar ?

Zonder die info is het gewoon zomaar wat roepen...
 
Sure, vrijwel alle managed switchen kunnen dat. Moet daarom geen 'grote' switch zijn. Enkel managed.
Maar het zou inderdaad beter zijn als we de gewenste configuratie (tekening) eens kunnen zien. En de modelnummer van de switch.
 
Sure, vrijwel alle managed switchen kunnen dat. Moet daarom geen 'grote' switch zijn. Enkel managed.
Maar het zou inderdaad beter zijn als we de gewenste configuratie (tekening) eens kunnen zien. En de modelnummer van de switch.
Ik weet wel dat ze managed moeten zijn, heb dit enkele weken geleden nog moeten configureren in school. maar dat was een 5 poorts switch. Je kon deze ook krijgen met 3 en 8 poorten, vandaar dat ik mij afvroeg of dit wel mogelijk was op eentje met 48 poorten. Wij hadden in school eentje met 24 poorten, maar dat was een gewone switch, kon niet managen. Je kon die niet adresseren.
 
Sorry voor de late reactie, maar ik heb het heel erg druk gehad met elektronische herstellingen. Soms heb je dat niet onder controle, de ene moment komt er weinig, en dan plots een hele boel, zodat mijn werkruimte wel een winkel lijkt.

Ik heb overal bedraad CAT6a lijnen liggen, het betreft inderdaad over een 48 poorts managed switch type J9660-61001 of ook gekend als HP Procurve 1810G-48.
Is geschikt om VLANS te maken, heeft VoiP aan boord, Multicast, het is al een ouder type, maar deze is spikslinternieuw. Voor 30€ gekocht.

Wat dus de bedoeling is, om één VLAN te maken voor 4 IP telefoons, één VLAN voor een paar multicast streams vanuit een radio studio, eentje via livewire, 2 voor het Dante netwerk. één VLAN van 2 servers (met aggregation link), naar de radio studio, één VLAN van 2 servers naar de administratie en een VLAN 2 servers naar de mix studio. Welke ook hier gevestigd is, aggregatie is hier niet nodig. Dus een totaal van 6 servers van Dell Poweredge. Het was een hele klus om die kabels te leggen. Maar was wel nodig.
Hopelijk hebben jullie er wat aan, wat de bedoeling is?

Bedankt alleszins.
Gunther
 
Ik lees vooral veel VLAN's. Op zich geen probleem. Maar dan moet je nog wel een deftige router hebben om alles netjes te voorzien van routering en DHCP.
Elke VLAN is een appart netwerk uiteraard, met een eigen IP netwerk, welke gerouteerd moet worden naar...??? Moet uiteindelijk alles aan elkaar kunnen, sommige aan elkaar kunnen, of alles gescheiden en alle VLAN's (via NAT?) gewoon naar internet routering hebben.

Want we hebben nog niet echt een schema met de uitleg alleen...
Door gewoon alles op te splitsen in apparte VLAN's, moet je daarnaast dus nog routering toepassen. Maw, er moet nog een router bij die alles aan elkaar knoopt op de één of andere manier welke we ook nog niet weten.
 
Ik heb ondertussen de zoon van mijn beste vriend aan het werk gezet, zag dat ik in de problemen zat, en heeft aangeboden het voor mij te doen.
Ik zou er niks van bakken, zoals je eerder wel gemerkt hebt. Elektronica geen probleem, maar netwerken is toch wat anders.
Toch bedankt voor het mee denken, zal later laten zien hoe hij het voor elkaar gekregen heeft, voor hem is dat zoals ik computers bouw, een fluitje van een cent.
Groetjes. En fijn weekend allen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan