Nieuws Volgt België het goede voorbeeld ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
@abobcs Uiteraard, maar wie kent dat en wie weet hoe dat moet ? 5 % van de klanten... Dat wil de EU dus uit de wereld zodat iedereen die het wenst gewoon zijn eigen ding kan doen en wie het niet kent bij de ISP standaard blijven kan.
 
Wie is eigenaar van de modem-routers van Telenet? Telenet zelf, toch? Vandaar die restricties; lijkt logisch.
 
Wie betaalt voor de verbinding ? de klant ... en die is het niet te doen om dat bakje maar om de internetservice.
En dat is nu juist het probleem : als hij dat bakje en de bemoeienis van Telenet niet wil kan hij er geen afstand van doen ...
 
Wij hebben Telenet, maar waar bemoeit Telenet zich dan mee? Ik ben nu echt niet mee. Wij zitten hier met heel veel toestellen, vaak samen online, maar problemen hebben wij niet. Over wat gaat het hier eigenlijk? Bandbreedte? Modeminstellingen? Indien dat laatste, kan je in je account wel dingen aanpassen volgens mijn vrouw. Maar meer weet ik eigenlijk niet wat je eigenlijk met een modem zou moeten doen. Er zitten niet eens 5 knoppen op.
 
Ik wil wel even een poging doen aan te geven wat het verschil is tussen een 'commerciële' en dichtgetimmerde modem en een eigen beheer modem.
Je refereert naar de beperkte mogelijkheden precies omdat het dat is wat je kent en gebruikt, maar in werkelijkheid kan je op een modem oneindig veel meer instellen. Nu heeft het merendeel van de mensen dat niet nodig, prima zo ... maar wie het wel wil zou het moeten kunnen doen.

De settings die op een modem/router vb. van D-Link zitten (en het is er dan nog één van verschillende jaren oud !)
  1. Wifi kanalen zelf instellen
  2. Range DHCP beheren in IP's binnen en buiten die range gebruiken
  3. Access filtering op MAC adres van je apparaten
  4. Private subnetten installeren voor je bezoekers
  5. Een virtual server instellen op je lokaal netwerk
  6. Port forwarding zowel inbound (om een bep. PC te bereiken) als outbound (om een server te draaien op je netwerk)
  7. Applicatie-afhankelijke routings instellen zodat vb. Messenger berichten naar 1 welbepaalde PC gaan
  8. Prioriteiten instellen in trafiek vb. voor gaming
  9. Parental Control
  10. Time scheduling van internet toegang on/off
  11. Website filters
  12. Wish om wireless te laten prioriteiten stellen op basis van applicaties
  13. Ping en ICM settings beheren zodat men niet extern je netwerk kan 'testen'
  14. Logging van alles wat er gebeurt over je modem/router
  15. Eigen mailserver die mails stuurt bij gebeurtenissen naar ingestelde beheerder
  16. ....
Enkele daarvan vind je ook op de ISP-modem, maar het merendeel gewoon nergens te bespeuren. Als je een of meerdere NAS servers draait en je wilt die van overal zelf kunnen bereiken kan ik je verzekeren dat het niet altijd evident is, in mijn geval met een BBOX-3 ....
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Oh, je kan dus heel veel meer doen met een modem dan wat ik dacht. Maar voor de modale gebruiker is dit niet echt nodig dat hij/zij zoveel kan zelf instellen. Behalve dan als je zelf een NAS wil installeren, dan is het misschien wel beter dan dat je het beheer van je modem wel in eigen handen hebt. Dus is het wel uiteindelijk een goede zaak als we ook hier de vrije keuze zouden kunnen krijgen over onze modem. @loomax , sorry om even out of the box te gaan, maar eigenlijk dus ook niet. Ik denk dat ik DE vraag stelde dat er velen niet zouden gesteld hebben om 1 of andere reden. Maar we komen dus wel terug to the point.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan