Beeld Waarom zijn GPS coördinaten niet te vinden in EXIF gegevens ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Vaak wens ik te achterhalen op welke locatie een foto werd gemaakt.
Dat lukt zelden. Daarom heb ik volgende test gemaakt (die bevestigt helaas het probleem).

Ik heb een foto gemaakt met mijn smartphone. Vervolgens heb ik die aangesloten op mijn PC.
Met Verkenner vond ik de foto onder interne opslag > map DCIM .

Met FastStoneViewer zie ik echter geen GPS coördinaten (helemaal onderaan de EXIF gegevens)
1684420167096.png


Dat is net wat er haast nooit bij staat.
Ik denk (misschien verkeerd) dat elke smartphone kan GPS coördinaten ontvangen ?
Hoe kan ik het beter aanpakken?
Bedankt
 
Ik heb zelf geen Android smartphone, maar een iPhone Xr. Daarop kan ik locatievoorziening aanzetten. Daarna moet ik ook nog de app Camera toegang verlenen tot mijn locatie. Alleen dan zal in de metadata van de foto ook de plaats (de coördinaten) worden opgeslagen waar de foto gemaakt is.

Datzelfde zul je ook op een Android smartphone moeten doen, al zal de gang van zaken op een Android smartphone iets anders zijn dan bij een iPhone.
Jij hebt volgens mij de Samsung Galaxy A53.
Dan zou je de volgende handleiding moeten volgen: https://support.google.com/android/answer/6179507?sjid=401949182118682006-EU
Mogelijk wijkt het bij jouw smartphone iets af, maar met die handleiding zou je eruit moeten komen. Dus locatievoorziening aanzetten en de app Camera toegang verlenen tot je locatie.

Ik heb even een foto van mijn bloeiende clivia naar mezelf gemaild en op mijn pc opgeslagen.
Het programma FastStone Image Viewer (wat jij gebruikt) schijnt een prima programma te zijn. Zelf gebruik ik al jaren IrfanView als ik wil weten waar een foto gemaakt is. Natuurlijk vooropgesteld dat de maker van de foto locatievoorziening had ingeschakeld en dat ik de foto niet via WhatsApp heb ontvangen. WhatsApp verwijdert namelijk diverse metadata, zoals ook de locatie van foto's.

Ik open de foto in IrfanView, klik dan in de menubalk op Afbeelding > Informatie. Ik klik dan onderaan op EXIF info en dan krijg ik in een ander venstertje de gps coördinaten te zien. Ik kan dan zelf kiezen of ik de locatie wil zien in Google Earth, Google Maps of een andere voorziening:

64669e5923d93-2023-05-18_23_51_45-2023-05-18_23_33_58-IMG_0471.jpg_-_IrfanView_%28Zoom__689_x_918%29.png_-_Windows_Pho.png
 
Bedankt porrelaar,
Je bent een virtuoos in duidelijke uitleg .
Ik heb nu meer perspectieven en inzicht hoe verder te werken voor een equivalente oplossing. Maar als ik via Whatapp een foto krijg van familie op vacantie is het inderdaad hopeloos om te achterhalen weten waar ze zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan