Wat is WEP, WPA, WPA2 en WPA+WPA2 beveiliging?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
De klassieke WEK kennen we, er is de 64bit en 128bit versleuteling, maar toch is deze beveiliging in 10 minuten te hacken via linux 'en recent ook via diverse windowstool.
Welke WPA zijn er, wat is het vrschil met de nieuwste.....
Wie kent daar iets van?
 
Laatst bewerkt:
Hier heeft men het er ook over, wep lek, wpa redelijk goed, maar wat is wpa 2 dan weer?
Dat staat er niet bij.
En deze week heb ik weinig tijd over om uitgebreid te googlen, je krijgt steeds enkele tienduizenden pagina's voorgeschoteld.
Ik ga er later eens goed naar zoeken, maar als iemand nuttige linken heeft, meer dan welkom.
Ik heb mijn router in elk geval beschermdmet wpa2.
Mijn oude router kon enkel wep gebruiken, die doe ik weg.
Komt niemand hem halen, dan gaat hij terug naar KPN, ofwel houd ik hem nog wat, voor het geval er iets kapot gaat in de nieuwe router/modem.
 
wpa2 is ruim voldoende denk ik ,tenslotte is de afstand van waar men bij u" binnen kan breken" zeer beperkt .
tenzij jou onmiddellijke buren hackers zijn hoef je je niet teveel zorgen te maken denk ik en als je dan ook nog uw ssid verbergt dan is alles ok
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat het verschil precies is, maar goed, dat zoek ik wel eens op.
De nieuwe speedtouch is exact hetzelfde model van mijn oude.
Ook ga ik eens kijken of ik die met een upgrade kan verbeteren.
Dit word in elk geval vervolgd.
 
Het verschil met WPA zit in de gebruikte encryptie; voor WPA2 is dit de AES-encryptie, terwijl WPA het met TKIP moet doen. Volgens de WiFi Alliance zijn beide protocollen overigens veilig te gebruiken: waar WPA indertijd werd ontworpen om alle tekortkomingen van WEP op te vangen, is WPA2 niet gemaakt om ontwerpfouten te verhelpen, maar alleen om het niveau van de beveiliging nog wat verder op te krikken. Met de WPA2 enterprice word de beveiliging nog eens extra verhoogd, door gebruik te maken van een authentificationserver.

Verklaringen bijgevoegd, klik maar op de linken naar wikipedia.
 
Laatst bewerkt:
In de titel moest staan " WPA + WPA2
Maar die 2 was er af gevallen.
Hoe kunnen die gecombineert worden, en hoeveel vergroot de veiligheid?
Ik heb hier nog nooit over gehoord.
TKIP+AES worden gecombineerd.
Een plaatje bij deze post ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • wpa+2..JPG
    wpa+2..JPG
    14.9 KB · Weergaven: 105
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan