Wat staat er allemaal over mij op internet ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Iedereen googelt, post, schrijft en upload er tegenwoordig op los. Hartstikke leuk, maar vaak moeten we daar een stukje privacy voor inleveren. We schrijven ons bijvoorbeeld in voor websites die we niet kennen zonder te weten wat er met onze gegevens gebeurt. Wie dit beter in kaart wil krijgen, doet er goed aan een kijkje te nemen achter de coulissen. En dat doe je zo:

1. Google jezelf

We trappen af met een makkelijke, maar doeltreffende tip. Door je naam, adres, telefoonnummer en andere relevante info te googelen, weet je vrij vlot welke persoonlijke informatie online staat. Let daarbij op dat je dubbele aanhalingstekens voor en na je zoekopdracht zet. Deze zorgen ervoor dat Google de exacte zoekterm overneemt. De laatste stap? Een simpele druk op de enter-knop en de zoekmachine vertelt je op welke website wat te vinden is. En nee, je hoeft niet bang te zijn dat Google hierdoor jouw gegevens onthoud
?



Lees ook:
Met een VPN internet je veiliger: zo werkt het!


2. Alle koekjes in blik

Je bent ongetwijfeld bekend met cookies. En daarmee doelen we niet op de lekkernijen in oma’s keukenkastje. Cookies houden bij wat jij allemaal doet op een website. Hoewel dat niet per se verkeerd is – websites functioneren er beter door – weten de meeste bezoekers niet welke info websites via cookies binnenharken. Om daar een idee bij te krijgen, kun je eens een kijkje nemen op www.clickclickclick.click. De website is ontwikkeld door de VPRO en toont welke info jij beschikbaar stelt als je een pagina bezoekt. Spoiler alert: het is vrij veel.

Overigens is er ook nog webkay.robinlinus.com. Deze duikt iets dieper je laptop, pc, tablet of smartphone in. De website demonstreert vakkundig wat voor computer je hebt, welk OS je gebruikt, op welke social media je bent ingelogd en nog veel, véél meer. Zo kan je zelfs foto’s uploaden om te bekijken met welk type camera ze gemaakt zijn.

Word je liever niet op de voet gevolgd? Schakel cookies gewoon uit! De cookiewet verplicht websites om gebruikers een keuze te geven. Bij binnenkomst krijg je een (inmiddels bekend) cookiescherm voorgeschoteld waarop je kunt aangeven wat een website wel/niet mag meepikken aan info.

Wat-staat-er-allemaal-over-mij-op-het-internet1.png

3. Open en bloot

Voor webshops, sites met services, exclusieve downloads, blogs of forums is vaak een simpele registratie nodig. Dat kan op zich geen kwaad, maar wees alert. Partijen die gevoelige data beheren zijn zo nu en dan doelwit van een gerichte aanval. Om te zien of hackers ooit beslag hebben gelegd op jouw data, ga je naar haveibeenpwned.com. Je vult je e-mailadres in en ziet direct of je wachtwoord en gebruikersgegevens op straat liggen. Is het ergste voorgevallen en ben je toch slachtoffer geworden van een aanval? Geen zorgen. Door je wachtwoord te veranderen haal je de grootste kastanjes uit het vuur.
4. Wat weet Google

Hoewel Google plechtig belooft je data niet te verkopen, weet de mediagigant bijzonder veel van je. Ze gebruiken deze info om je op maat gemaakte content voor te schotelen. In Google’s advertentie-instellingen kun je daar wel of niet toestemming voor geven. Reuze handig, als je niet wil dat Google gevoelige info bewaart. Check ook even myactivity.google.com. Deze pagina houdt je zoekgedrag en aan Google-gelieerde activiteiten bij. Via ‘activiteitsopties’ op dezelfde pagina bepaal je wat Google wel en niet mag opslaan.

Voor wie een stapje verder wil gaan is er TakeOut, een tool van de zoekgigant waarmee je alle door Google opgeslagen informatie in één keer download. Van e-mails, tot aankopen, reserveringen, voicemails, gedownloade apps en noem maar op. Let op: omdat het vaak om gigantische hoeveelheden info gaat, doe je er goed aan even de tijd hiervoor te nemen.

Lees ook:
Zo fix je een online kinderslot



5. Wat weet social?
Facebook


Verrassing! Sociale media weten nóg meer van je dan Google. En wat dat betreft is Facebook de ongekroonde koning van het dataharken. Wat je ook op de blauwwitte website hebt gedaan is (dan wel tegen wil en dank) opgeslagen. Om dit allemaal te checken, kijk je op www.facebook.com/your_information.
Instagram

Instagram is geen uitzondering wat betreft het verzamelen van informatie. Volg deze stappen om inzichtelijk te maken wat het fotoplatform van je weet:

Via www.instagram.com:

  1. Ga naar je profiel en klik op het tandwieltje.
  2. Klik op Privacy en beveiliging.
  3. Scrol omlaag naar Accountgegevens en klik op Accountgegevens bekijken.
  4. Klik op Alles bekijken om een bepaald type gegevens te controleren.

Instagram heeft ook een ‘download je gegevens’-optie. Erg handig: www.instagram.com/download/request/

Vanaf de iOS- of Android-app:

  1. Ga naar je profiel en tik op het hamburger-menu.
  2. Tik op Instellingen.
  3. Tik op Beveiliging en tik op Gegevens bekijken.
  4. Tik op Alles bekijken om een bepaald type gegevens te controleren.
Twitter

Via deze url krijg je inzag je in Twitter-gegevens.
WhatsApp

En als afsluiter WhatsApp. Ga in de app naar Instellingen, tik op Vraag accountinformatie aan en tik op Vraag rapport aan.
 
Als ik mijn naam ingeef onder google valt dat best mee. Enkel 1207.be heeft mijn gegevens.
Voor de rest ben ik "onbekend"...
 
Als ik mijn nickname "porrelaar" intyp in Google zoeken, dan wordt er wel een en ander gevonden.
Als ik mijn echte naam intyp, dan zijn er 'ongeveer 251.000 resultaten', maar geen enkele daarvan heeft iets met mij te maken. Ik geef toe dat ik enkel de eerste 10 pagina's met zoekresultaten heb bekeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan