Uit "Het Nieuwsblad" van vandaag:
Misschien is dit de toekomst:
DEINZE / KORTRIJK / GENT -
Het zou wel eens kunnen dat de volgende Elon Musk uit Deinze komt. Technologiestartup Magnax heeft na een eerste investeringsronde 16 miljoen euro ingezameld voor haar elektrische motor van de toekomst. Lichter, goedkoper, maar extra zuinig en sterk: het prototype weegt 25 kilo en is niet groter dan een kalkoen, maar kan tot 400 pk produceren.
De technologie achter elektrische wagens zit in een stroomversnelling. De
axiale fluxmotor klinkt als een toestel uit de betere sciencefictionfilm, maar Deinzenaars Peter Leijnen en Daan Moreels en Gentenaar Kester Goh willen er de wereld ermee veroveren. Met behulp van UGent bouwden de ingenieurs in hun bedrijfsruimte in Kortrijk een elektrische motor die drie tot vier maal meer vermogen levert in vergelijking met de
best-in-class motoren die je vandaag in elektrische wagens terugvindt.
Voor de kenners: 99 procent van de elektrische wagens op de markt werken volgens het principe van
radiale flux. De magnetische flux beweegt zich loodrecht op de as. Bij een
axiale motor is deze evenwijdig met de as van de motor. Het principe bestaat al honderd jaar, maar werd als té complex beschouwd voor massaproductie. Pas de laatste tien jaar is deze technologie opnieuw opgedoken.
Goedkoper, krachtiger én recycleerbaar
“Wat radiale flux betreft heeft Tesla het onderste uit de kan gehaald”, zegt Leijnen. “Maar wij zijn ons prototype nog volop aan het ontwikkelen. We halen hetzelfde rendement uit een motor die slechts een derde weegt van de concurrentie, en ook nog eens goedkoper te produceren is. Tot slot zijn onze motors recycleerbaar, wat ook nog eens beter is voor het milieu.”
(lees verder onder de foto)
FOTO: RUBEN DE KEYZER
Zoals elke succesvolle start-up, begon ook het verhaal van Magnax in een garage. “Ik werkte als zelfstandig ingenieur, en moest voor een klant een generator voor een windturbine ontwerpen”, zegt Leijnen. “Aan de schoolpoort leerde ik Daan kennen, ook ingenieur, en we raakten aan de praat. We zagen in deze technologie ook mogelijkheden voor elektrisch rijden. Hij haalde Kester Goh mee aan boord, en zo was Magnax geboren.”
Drie of vier jaar
“Het grootste struikelblok voor elektrische motoren is de prijs, en dat werken we nu weg”, zegt Leijnen. “Binnen enkele jaren kosten elektrische wagens even veel als een benzinewagen. Onderhoudskosten heb je niet, want de motor is veel robuuster: een benzinemotor heeft een honderdtal bewegende onderdelen, een elektrische motor telt er slechts één.”
Volgens de ingenieurs zal hun motor binnen drie of vier jaar worden ingezet bij personenwagens. “We zijn een samenwerking aangegaan met het Duitse Hirschvogel”, zegt Leijnen. “Grote autofabrikanten kunnen ook een licentie nemen voor de eigen productie.”