Windows 10 windows 10 zwart scherm na opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb vandaag 4 computers binnen gekregen met eenzelfde probleem. Windows 10 start met zwart scherm en bewegend cirkeltje. Muis kan wel worden bewogen.
Het gaat over 1 laptop en 4 desktops. Alle herstelopties hebben geen effect, geen systeemherstel, zelfs 'pc opnieuw instellen ' gaat niet. Veilige modus gaat wel, graphic driver verwijderd, help ook niet. Heeft er iemand de laatste dagen hetzelfde probleem en mogelijke oplossing?
 
Voorlopig geen idee.
Maar 4 computers en een laptop... Da's wel erg weinig informatie.
Merk/model of zelfbouw? Welke componenten gebruikt?
Moederbord, cpu, videokaart, geheugen, SSD/HDD... etc...

In 't verleden wel meegemaakt, soms HDD/SSD. Niet altijd opstartschijf, soms een extra ssd/hdd die er in zit.
Vaak de videokaart wat soms wel te herstellen is (de videokaart herstellen, niet altijd nodig te vervangen).
En nog tig andere mogelijkheden... ook software.

Test anders eens met een Linux.
 
ik zou eens een hard reset proberen d.w.z. dat je tijdens het opstarten wacht tot het moederbord logo verschijnt en dan de stoomtoevoer verbreekt ..
en dit tot 3x toe de 4e keer laat je de systemen gewoon verder opstarten en het systeem zal zichzelf herstellen .. blijkt dat deze zichzelf niet hersteld dan mist deze de herstelpartitie !
bij de desktop(en) trek je dus de stroomkabel los aan de achterkant .. bij de laptop dient de accu er uit gehaald te zijn en gebruik je de adapter die je dan los trekt ..
*blijkt deze optie niet te gaan dan maak jij je een installatie medium aan het zijnde een usb stick of dvd dl (bij voorkeur een usb stick ) en ga je daarvan opstarten om mogelijk een reparatie te starten of in het ergste geval een nieuwe installatie ..
 
Soms het gevolg van een installatie van een grote update, bij eerste herstart (dus na 30 % - herstart - ... 31 tot ...)
Kan soms onverklaarbaar lang duren ... laat systeempjes eens gewoon aanstaan, niets doen...
 
Klopt, goeie tip, updates kunnen heeeeeeel lang duren. Was denk wel meer met de eerste versies van win10.
Een "update" was dan vaak ingrijpender dan een propere installatie, was soms zelfs een complete (her)install.
Tegenwoordig valt het blijkbaar mee, dacht er zelfs al niet meer aan, maar je weet nooit...

Heb vroeger sommigen aangeraden hun pc zelfs op te laten staan als ze gingen slapen, met succes.
Kon soms echt meer dan 24u duren.

@abobcs Mocht het nog niet opgelost zijn, misschien toch wat meer info over systemen?
 
Voorlopig geen idee.
Maar 4 computers en een laptop... Da's wel erg weinig informatie.
Merk/model of zelfbouw? Welke componenten gebruikt?
Moederbord, cpu, videokaart, geheugen, SSD/HDD... etc...

In 't verleden wel meegemaakt, soms HDD/SSD. Niet altijd opstartschijf, soms een extra ssd/hdd die er in zit.
Vaak de videokaart wat soms wel te herstellen is (de videokaart herstellen, niet altijd nodig te vervangen).
En nog tig andere mogelijkheden... ook software.

Test anders eens met een Linux.
Het zijn alle vrij oude computers met verschillende hardwar. Het zijn wel alle windows 7 computers die een paar jaar geleden naar win10 ge upgrade werden. Het lijk mij wel vreemd dat in een periode van een paar dagen al deze pc's een exact hetzelfde probleem hebben. Dus ik vermoed een foutieve update, daarom mijn vraag: Heeft iemand nu in het kort hetzelfde probleem gehad?. Ik heb er ondertussen 2 "hersteld" dwz opnieuw moeten installeren. Een van de 2 kon ik installeren met behoud van documenten, de 2de heb ik zelfs alle partities moeten wissen anders kon ik win10 niet installeren. Boodschap " Windows kan niet op deze partitie geiinstalleerd worden. Dus tenzij iemand een ander idee heeft zal ik de andere blijkbaar ook opnieuw moeten installeren.
 
Zoals PhilipV ook al zei, als t een update probleem is, kan heel lang duren.

Als je nog steeds in veilige modus kan opstarten eventueel log files eens bekijken.
Of update geschiedenis openen, zien of je mislukte updates heb, die en/of laatste updates verwijderen, updates uitschakelen, downloaden en manueel installeren tot je boosdoener hebt en die blokkeren...

Als t belangrijk is ze terug aan de praat te krijgen met alle software/data nog actief eens een dagje laten op staan ivm met updates.
Updates eventueel in veilige modus starten...

Had eerst ook update van win7 naar win10 gedaan, kreeg soms toch ook wat probs, vaak met updates.
Oa ook lange opstarttijd, kon 40min tot 2u duren... Updates duurden soms uuuuuuuren, gebeurden dan wel 's nachts.
Pc stond 24/7 op stoorde dus niet echt.
Op een keertje toch maar eens clean install gedaan en alle problemen opgelost.
Draait ondertussen weeral bijna 2j probleemloos.

Als data belangrijk is, kunt die nog altijd redden vanuit veilige modus of via een boot- of install cd/usb.
 
Laatst bewerkt:
de harde schijf uit de pc halen
alles van data via een andere pc afhalen van de harde schijf en dan terug win10 installeren
ik zou het zo doen zonder verder veel tijd aan te verspillen
de oorzaak zal wel waarschijnlijk een update zijn maar de welke dan ???!!!
 
de harde schijf uit de pc halen
alles van data via een andere pc afhalen van de harde schijf en dan terug win10 installeren
ik zou het zo doen zonder verder veel tijd aan te verspillen
de oorzaak zal wel waarschijnlijk een update zijn maar de welke dan ???!!!
heb het uiteindelijk dan ook zo gedaan, data eraf windows opnieuw geiinstleerde . Alles terug in orde nu op pc 1 en 2. Nog 2 te gaan.
 
Wat ook nog eens wil helpen is een proefversie van Macrium Refect downloaden en installeren. Vervolgens van Macrium Refect een opstart usb maken. Dan de computer opstarten vanaf deze usb en vervolgens kiezen voor opstart problemen windows verhelpen.
 
met kan met de opstart usb van Macrium Reflect géén Windows problemen verhelpen ...
deze laat enkel toe om eerder aangemaakte image terug te plaatsen .. men kan bijvoorbeeld géén opstartherstel afdwingen via deze Macrium usb of een opdrachtprompt
 
@Qtex : Toch wel.
(Denk ook niet het probleem van TS zal oplossen, heeft meer met save states te maken denk)

Opstartherstel is wel een optie maar lukt niet altijd (net als het ook met andere tools niet altijd lukt).
Daar zijn soms andere/beter opties voor maar ik probeer soms toch ook eerst eens met Macrium wat het toch oplost.
Gebruik het verder niet vaak, maak images liever aan met Acronis.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan