Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Hoi allen,

zoals jullie weten ben ik met een kleinschalig radio projectje bezig en momenteel werk ik op mijn werkstations met win 7 64bit en win xp pro.
Maar ervaar toch als ik deze 24/24/7 laat werken er verschillende problemen opduiken, vastlopen van bepaalde RDS programma's, rotatielijsten die niet worden vernieuwd.
Nu is mijn vraag, kan ik met een server editie een stabieler systeem opbouwen?

Radio programma's zomaar onderbreken om te rebooten is eigenlijk not done.

Server edities zijn voor mij dan ook onbekend terrein, maar misschien weten jullie er meer over en kunnen jullie mij adviseren in deze.

Ik dank jullie alvast voor de bijdrage.

Groeten,
Gunther
 
Daar weten wij alles over ;)

Kan je iets meer vertellen over de gebruikte applicaties en ondersteunde OS daarvoor?

Als ik volgende lees:
Radio programma's zomaar onderbreken om te rebooten is eigenlijk not done.
denk ik direct aan een Microsoft Windows Cluster.

Wat kan je hier bijvoorbeeld mee doen. Een real live situatie.
Stel je hebt 2 identieke servers met Windows 2008R2, geconfigureerd in een cluster. Als storage gebruik je een SAN (of de betere NAS), liefst op iSCSI. En daarboven de Hyper-V role geinstalleerd en actief.
Hyper-V is de hypvervizor van Microsoft. Zeer stabiel en tegenwoordig zelfs evenwaardig aan VMware. En het zit standaard in een Windows 2008R2 std editie in. Dus geen extra meerkost.
Je kan dus maw bija elk Microsoft client en server OS hier virtueel op draaien. Zelfs ondersteuning voor Linux RedHat (of CentOS)!

Een cluster brengt HA (High Availability) toe aan je servers. De ene gaat down, de andere neemt over. Het enige nadeel is dat er bij een onvoorziene uitval een downtime optreed. Maar om je die luxe te permiteren heb je de Fault Tollerance van VMware nodig. En dat gaat ten koste van veel dingen (financieel, Systeembronnen, kennis, ...)!
Bij een geplande upgrade bijvoorbeeld kan je al je virtuele systemen "Live migreren" naar een andere node van je Cluster. Dit zonder uitval! In werkelijkheid is de uitval kleiner dan 20ms, wat ondetecteerbaar is voor TCP/IP verbindingen. Maw, het lijkt alsof alles netjes blijft draaien en alles blijft ook werkelijk verder werken zonder downtime.

Allemaal zeer leuke en nuttige dingen die je tegenwoordig kunt doen. Natuurlijk kan dit alles ook met Windows Server 2012. Maar daar is het licentiemodel iets verandert. Maar ook daar weer kan je gebruik maken van enkele extra's. (ReFS als filesysteem is dan echter weer niet mogelijk in een cluster.

Als je interesse hebt, kan hier wel meer over vertellen.
 
Interesse is zeer groot, bedankt, al klinkt het als Chinees in mijn oren.
Ik zou graag eerst weten wat het verschil is tussen versie 8 en versie 8R2?
Op één machine zou een 32bit versie moeten komen, omdat de pro geluidskaarten daarop niet werken met 64bit.
De andere machine is nu een 64bit win7 met het playout systeem, alsook de RDS probe en RAC server draait van deze machine.
En ik heb nog een WS machine nieuw in de doos als backup, dus als ik van je uitleg uit ga, kan deze in een cluster werken met het andere playout systeem?
Als server gebruik ik op het ogenblik een Synology 107+ NAS en die werkt op Linux.

Mijn website is bijna af, je kan daar luisteren als je wil Your Page Title of via http://174.37.194.139:8425

Om maar eens een voorbeeld te geven :)

Bedankt alvast,
Gunther
 
Ik zou graag eerst weten wat het verschil is tussen versie 8 en versie 8R2?
Wel, men heeft Client besturingssystemen en Server besturingssystemen. Zoals de naam al doet vermoeden, een Client OS is bijvoorbeeld Windows 8, Windows 7, Windows XP, Windows 98, ... Dit doet dienst om als individuele gebruiker mee te werken. De client voorziet dat er tegelijk maar 1 gebruiker kan inloggen en zijn ding doen.
Terwijl een Server OS net het tegenovergestelde is. Men kan met verschillende gebruikers tegelijk op zulk systeem werken, en voorziet applicaties en functies voor doeleinden die de individuele gebruiker overschrijden.
Een server OS is bijvoorbeeld Windows 2000 Server, Windows 2003, Windows 2003 R2, Windows 2008, Windows 2008 R2 en Windows 2012. Om ze zo'n beetje in volgorde te zetten. Dikwijls wordt er voor een nieuwe productlijn dezelfde Windows kernel gebruikt. Bijvoorbeeld; Windows 7 64bit heeft dezelfde kernel als Windows 2008 R2. En Windows 8 64bit heeft dezelfde kernel als Windows 2012. De motor is dezelfde maar de functionaliteit en afwerking zijn verschillend.


Op één machine zou een 32bit versie moeten komen, omdat de pro geluidskaarten daarop niet werken met 64bit.
Dit kan een probleem zijn betreffende servers. Servers dienen (tot op heden) niet voor multimedia toepassingen. Dus video en audio spelen niet goed samen met servers. Een uitzondering hierop is tegenwoordig video omdat men het nut van 3D CAD applicaties wil koppelen aan een Terminal Server functionaliteit. Maar om bij jou interessegebied te blijven, audio, dat is een ander paar mouwen. Je kan zulke hardware audio kaarten niet virtueel gebruiken (pass-through in die terminologie). En een 32bit server OS (vb. Windows 2008 x32) heeft serieuze beperkingen ivm geheugen enzo. Niet echt aan te raden.


Als je mee een gedetailleerde beschrijving kan bezorgen wil ik wel eens kijken wat er binnen de mogelijkheden valt. Daarboven wil ik ook vermelden dat dit allemaal dure speeltjes zijn... Zowel de hardware (servers) als de software (Windows server OS).
 
OK, dat het duur is, daar weet ik ondertussen alles van (lachen)
de Server standaard 8R2 met vijf licenties zou iets van een 618 euro kosten.
Ik heb hier nog een moederbord liggen, daar kan een xeon chip op en is gemaakt voor 6 SATA en 2 SAS drives.
Kan misschien zelf mijn server bouwen?
deze processor Intel® Xeon® E5506
 
Zelf een server bouwen is uiteraard een mogelijkheid. Een Xeon is een ideale keuze als CPU.
Maar vooraleer je kosten gaat doen zou je een volledige analyse moeten maken.

Wat wil je bereiken? (doel)
Welke elementen zijn er aanwezig en specificaties (vb. Windows 7 Workstation met Hi End audio card en applications X en Y)
Welke middelen heb je? (vb zoals bovenstaande)
Wat is het budget?
Welke kennis heb je en heb je niet?
...

Want ik vrees dat je anders zotte kosten gaat doen en je einddoel om de één of andere reden niet volledig uitgewerkt kan zien.
 
Wil je de radio 24 uur/dag online hebben op een eigen thuis server, dan moet je ook weten of je dynamisch of een statisch IP adres krijgt van jouw ISP. ( dus een wisselend of een vast IP adres )

Met een vast IP adres is het geen probleem, maar met een wisselend IP adres moet je nog iets doen om te zorgen dat jouw server altijd te vinden is.
Je moet je registreren bij een dns provider die de dns van jouw domein automatisch bijwerkt zodra het IP-adres verandert.
Hier heb je de bekendste: Managed DNS | Outsourced DNS | Anycast DNS of Free Dynamic DNS - Managed DNS - Managed Email - 100% Uptime Guaranteed - noip.com

Er wordt een klein programma geinstalleerd op de server dat telkens jouw IP adres controleerd en naar de dienst stuurt. Zodoende ben je altijd bereikbaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan