Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Timo

Gast
Altijd al eens willen experimenteren met Ubuntu Server maar geen zin om met vim in configuratiebestanden te gaan rommelen? Goed nieuws!

Windows Server heeft qua veiligheid een enorme achterstand met Linux, maar op één gebied is het briljant: De user interface. Waar Linux alles netjes in configuratiebestandjes wil zien, zonder UI, heeft Windows een logische boomstructuur met allerlei opties.

Zentyal is gebaseerd op Ubuntu Server en koppelt alle briljante functies van Ubuntu aan een logische web-based UI. Wil je een VPN opzetten? Drie klikjes. Ook maar meteen een printer server? Ach, waarom niet, koppel je printer aan, Zentyal doet de rest. Altijd al dat logge en dure Exchange willen vervangen door een FOS alternatief? Zentyal biedt integratie met Zerafa, dé vervanger voor MS Exchange!

Ik ben er nu al een tijdje mee aan het prutsen en het is echt een geweldig leuk en handig systeem. Aanrader!
 
Zarafa ziet er mooi uit. Vooral omdat het "compatibel" is met Outlook. Maar ik denk niet dat het alle voordelen van Exchange aankan en het is daarbij ook niet gratis. Exchange Mailbox Databases kan men via een Database Availability Group (HA) volledig redundant opzetten. Geen downtime en realtime replication. Terwijl de Linux HA met pacemaker vrij complex is en veel expertise vraagt hiermee. Ik heb met pacemaker ooit de asterisk VoIP server willen clusteren naar HA. Was gelukt maar was zeer onstabiel, maw onbruikbaar. Kan nu wel aan verschillende dingen gelegen hebben...
Maar alleszinds, ik wist niet dat er een deftig alternatief bestond voor Linux. En zeker die Zentyal lijkt me wel wat. Ik vermoed dat deze de Windows environment nodig heeft op Linux? Werkt deze ook op Redhat?
 
Zentyal is niets meer dan een grafische schil ip ubuntu server. Het is dus gewoon Ubuntu server :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan