Tuts Redactioneel

Belangwekkende artikelen, columns, beschouwingen van de Tuts Redactie die niet meteen met IT of PC, tablet of smartphone te maken hebben, maar die ons allemaal kunnen interesseren. Kortom : lectuur voor als het even over iets anders mag gaan... Onder het gezamenlijk beheer van onze beheerders en medewerkers.
In dit subforum wordt specifieke, soms controversiële onderwerpen besproken. Om de sfeer zuiver te houden en de focus op het onderwerp is dit onderdeel gemodereerd. D.w.z. uw bijdrage komt pas na goedkeuring publiek zichtbaar. De moderatoren houden zich het recht voor bijdragen die niet aan de bedoeling van dit redactioneel onderdeel voldoen, géén extra informatie aanbrengen of aanstoot kunnen geven te weigeren. Alle bijdragen to-the-point daarentegen zijn ook hier erg welkom !
Wat is het verschil tussen een server-side spam filter en een lokaal spamfilter ?
We weten allemaal wat spam is en - spijtig genoeg - met een spamfilter zijn we allemaal vertrouwd, uit noodzaak. Het lukt meestal aardig om spam van mailadressen die regelmatig hiervoor gebruikt worden tegen te houden als gebruiker. Daarover verderop meer. Maar de aanleiding tot dit artikel is vooral het omgekeerde fenomeen : je schrijft je in op een mailing list, om een nieuwsbrief te ontvangen ; maar elke keer komt die mail terug in je spamfolder terecht ; als regelmatige mailgebruiker weet je dan wat je moet doen : nl. de afzender in je 'Safe Senders'-lijst opnemen ; maar toch ... vaak negeert de mail precies je mening en blijft de mails in spam gooien ... Frustratie alom maar een eenvoudige verklaring : je hebt te maken met...
Er dwaalt veel beveiligingsadvies rond op het internet. Te veel. Hoewel enkele je wel helpen om je beveiliging te verbeteren, zal je af en toe advies tegenkomen dat niet zo goed is. Het is bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om artikelen te zien met verouderde aanbevelingen of theoretische beveiligingsrisico's die buiten proportie zijn opgeblazen. En in sommige gevallen klopt de informatie zelfs gewoon niet. In een (Engelstalige) Nieuwsbrief van Emsisoft, een virusscanner die ik 15 jaren tot volle tevredenheid gebruikte, las ik over enkele onnodige veiligheidsadviezen hun zeer nuttige reactie er op. Ik vond het vooral interessant omdat ik nu al vele jaren geen enkele commerciële virusscanner meer gebruik. De ingebouwde Defender in Windows...
Beveiligingsbedrijf Malwarebytes meldt dat het malvertising, schadelijke advertenties, heeft gevonden die worden verspreid via Bing Chat-gesprekken. De cybercriminelen misbruiken legitieme advertentienetwerken om advertenties te plaatsen op normale, betrouwbare websites om zo malware te verspreiden. Wanneer je met Bing een chatbericht stuurt geeft hij de resultaten in de stijl van een chat. In het chatvenster linkt Bing vaak door naar de bronnen die hij gebruikt om op het antwoord te komen. Deze ruimte is dus ook te koop, bedrijven kunnen voor deze zoekresultaten betalen om hoger in het algoritme te komen. Deze techniek wordt nu dus ook misbruikt door cybercriminelen om op deze plekken terecht te komen.
Kapot ruimteschip keert terug van ISS
Een ruimtevaartuig dat vorig jaar beschadigd raakte door de inslag van wat ruimtegruis, keert deze week terug van het internationale ruimtestation ISS naar de aarde. Aan boord zitten geen bemanningsleden. De ruimtevaarders die met het vaartuig hadden moeten terugkeren, blijven een half jaar langer in het ISS en gaan dan met vervangend vervoer terug. Het vaartuig, de Sojoez MS-22, werd dinsdag rond 11.57 uur Belgische tijd worden losgekoppeld van het ISS. Door de zwaartekracht moet het dan langzaam maar zeker uit zijn baan rond de aarde zakken. Ongeveer twee uur na loskoppelen moest het vaartuig, hangend aan parachutes, landen op de schier eindeloze grasvlaktes van Kazachstan. Koelvloeistoflek De Sojoez was in september gelanceerd...
Als de nood het hoogst is, is de redding nabij. We kunnen tegen 2024 commerciële fusie-energie krijgen. Fusie treedt op wanneer twee atomen samen één enkel atoom vormen, waarbij energie vrijkomt. Het is het proces dat onze zon en andere sterren gebruiken om energie te maken. We moeten het wel bij ons hebben en niet in de ruimte. Het bedrijf Helion uit de V.S. zou binnenkort een revolutie teweeg kunnen brengen. Je hoeft alle technische details in dit artikel niet te begrijpen. Dat doe ik ook niet, maar ik vermeld het wel om je een idee te geven van de complexiteit en de problemen die moesten opgelost worden. De technische uitleg heb ik op veel diverse plaatsen kunnen sprokkelen en hier samengevat. We lezen op www.helionenergy.com ...
Er werd me gevraagd iets over AI te schrijven. Ik heb wat rondgekeken op het internet en het resultaat kan je hieronder lezen. Veel leesgenot en je zult dingen ontdekken die je nu al kunt gebruiken! Binnekort zal het bijvoorbeeld als wanpraktijk worden beschouwd om een medische diagnose te stellen zonder AI te gebruiken. Elke dag worden er ongeveer 5.000 medisch-wetenschappelijke artikelen gepubliceerd. Hoeveel heeft jouw dokter vandaag er van gelezen? Auteurs schrijven hun blogs, verhalen en boeken in met AI-algoritmen. Kunstenaars en ontwerpers, softwareprogrammeurs en ingenieurs zullen AI gebruiken om code te produceren en prototypes te ontwikkelen. In veel opzichten is die toekomst er nu al. Een van de meest prominente...
In een Amerikaans tijdschrift lees ik het volgende: De volgende generatie van draadloze mobiele technologie, 5G was vorige maand uitgerold in de VS, maar wel niet zonder grote problemen! De Amerikaanse Federal Aviation Administration, samen met de meeste grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, hebben gewaarschuwd voor potentieel ernstige verstoring van de vluchtactiviteiten door 5G-technologie die interfereert met cockpitradio-apparaten. Honderden vluchten van en naar de VS werden geannuleerd in januari en februari. "5G interferentie kan potentieel gevaarlijk zijn tijdens lage-zichtlandingen, die een valse indicatie geven aan de piloten en mogelijk van invloed op de prestaties van vliegtuigen," zei een Amerikaanse commerciële...
Veroudering is een ziekte (!) …en die ziekte is nu te behandelen.
[Deze keer een bemoedigend artikel] De gedurfde bewering dat veroudering een behandelbare ziekte is, komt van dokter David A Sinclair, Professor Genetica aan de Harvard Medical School. https://sinclair.hms.harvard.edu/ Onder zijn supervisie werken een groep wetenschappers in een goed uitgerust laboratorium, het Sinclair Lab, aan experimenten, vooral met muizen, die o.m. het bewijs leveren dat hun beweringen correct zijn. Het is een gemeenschap van mensen die veroudering proactief benaderen, gebaseerd op een wetenschappelijke basis. Het idee van een wereld waarin we veroudering kunnen vertragen, stoppen of omkeren is ons heel vreemd, dus een hoge mate van scepsis is gerechtvaardigd. Maar er is geen wet in de biologie die zegt dat we...
In het (betalend) online tijdschrift ‘Medium Daily Digest’ schrijft Owen Williams de blog hieronder. Hij is niet de eerste de beste en het is, voor wie zinnens is de nieuwe Macbook Pro aan te schaffen, zeker goed om te weten. Daarom plaats ik hier een Nederlandse vertaling. Owen Williams heeft 77.000 volgers Schrijft over zichzelf: Fascinated by how code and design is shaping the world. I write about the why behind tech news. UX Manager @ Shopify. https://twitter.com/ow Quote: Het bedrijf zegt dat het een nieuw Magic Keyboard voor de 16-inch MacBook Pro heeft gemaakt omdat het 'luistert' naar hun gebruikers. Maar: klanten klagen al jaren. De nieuwe 16-inch MacBook Pro debuteerde eerder deze week met een onverwacht belangrijk...
XSNews - Fast Unlimited Premium
Terug
Bovenaan