Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gasconflict tussen Rusland en Oekraïne dreigt over te slaan naar Europa. Onder meer Roemenië, Hongarije, Polen en Slovakije hebben al te kampen met minder gastoevoer, en volgens Oekraïne zullen er over ongeveer tien dagen "grote problemen ontstaan" met het gastransport naar Europa.
De Europese Unie wil daarom dat er snel werk gemaakt wordt van een oplossing. Ze eist "een onmiddellijk herstel van de volledige gasleveringen aan de EU-lidstaten." Een topman van de Russische gasmaatschappij Gazprom reist intussen af naar Tsjechië, de huidige voorzitter van de Europese Unie.
Technologische problemen

Rusland draaide op Nieuwjaarsdag de gaskraan naar Oekraïne dicht wegens een prijsconflict en achterstallige betalingen. "Als Rusland niet meer gas gaat leveren, kunnen er ernstige technologische problemen komen", waarschuwt een vertegenwoordiger van de Oekraïense president.
Alexandre Medvedev, de vice-voorzitter van Gazprom, stelt dat Oekraïne dagelijks 35 miljoen kubieke meter gas steelt. Hij wil dat de Europese Unie sancties uitspreekt tegen de regering in Kiev.

Bron:GVA

SIMBA
 
één land veel macht

één land veel macht

Zo zie je maar dat één land enorm veel druk kan uitoefenen en met een enorme sneeuwbal effect voor andere landen.
Vandaar dat ze ook beslissen om de gasfactuur te gaan peperen.
Ze beseffen dat ze dit kunnen zonder al te veel poespas.
Vele landen zijn afhankelijk van hun gas en nu gijzelen ze die maar een beetje.
Gaan de kraan toe draaien en of daar nu een land of meer last van heeft, laat ze letterlijk koud.
Gelukkig hebben wij daar niet veel last van, maar er zijn andere landen die daar wel met de bibber gaan zitten.
Erg dat het zo ver moet komen. :nee:
Ik vraag me af of europa hier geen tegendruk kan geven of durft te geven ?
Ook heb ik zo iets van, als Rusland zijn prijs durft te verhogen waarom zouden de andere dit niet doen....of heb ik het doem denken in ??(nar)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan