2 bootable harddisks afzonderlijk bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Mijn pc heeft 2 hd: de eerste met Win Xp en de tweede met Win 7 prof. Bij het starten van de pc krijg ik een scherm met twee lijnen: de oudere versie van Win ( =xp) en Windows 7, over deze laatste staat een transparante witte lijn die ik met de pijltjestoets kan verplaatsen. De bootable is zo in gesteld dat, als ik niet tussenkom met de pijltjestoets, Win 7 autom. verder opstart. Als ik in Win7 op computer klik dan verschijnt ook C:\XP , dus veronderstel dat er een link is tussen De 2 hd's. Mijn vraag : kan ik op hd XP de win xp overschrijven of verwijderen zonder te raken aan de structuur en inhoud van Win 7? Is het so wieso mogelijk win xp te verwijderen en te vervangen door win7 premium of door de proefversie win8. Of is het mogelijk de bootable te verwijderen en toch de mogelijkheid hebben om de 2 hd's te starten?
Sorry voor de dikke boterham.
Kan iemand mij helpen?

Koekoek:;)
 
ook ik heb 2 interne hd's ..
ook ik heb dit getracht te doen ...heellaas heb ik toen moeten vaststellen dat de pc niet meer wilde opstarten ....
namelijk had ik op de 1ste hd de win7 geinstalleerd
en op de andere hd de win8 ...Maar windows 8 eigende zichzelf de heerschappij op en daardoor kreeg ik zelfs in de bios niet meer te zien dat er ook de win7 aanwezig was ...
de win7 werd verbannen uit de bios !!!!
uiteindelijk heb ik dan besloten om de eerste hd(win7) als master te zetten en de andere (windows8 ) als slave .....daardoor starte win7 terug op toen ik de mbr ervan hersteldt had ..
naderhand heb ik dan de win8 verwijderdt ...
Het is uitgesloten dat je de 2 HD's als master kunt instellen ...

***tenzij je een betalende tool installeerd die dit mogelijk maakt om efffectief aan te geven welke hd er moet opgestart worden ...
DIT kan enkel met ACRONIS OS SELECTOR...
zonder dit tool loopt het fout !!!
[edit] na het pdf gelezen te hebben moet ik mijn woorden intrekken : d.w.z. dat ook A.OS.S. dit niet kan verwezenlijken !! tenzij je meerderen os'sen op 1 hd gebruikt !!!!![/edit]
 
Laatst bewerkt:
Beste qtex:

Hoe zou ik dat kunnen doen:de hd met win 7 als master zetten en deze met xp als slave...?Wat bedoel je met mbr herstellen?
Ik zou de 2 hd's willen scheiden om de eerste hd te gebruiken om bepaalde gedownloade programma's uit te proberen.

Koekoek
 
op je moederbord zou je normaal meerdere sata / ide aansluitingen moeten zien ...
in mijn geval waren dit er 4 sata's waarvan 2 rode en 2 zwarte..
de rode zijn bij mij de masters
de zwarte zijn de slaves
de eerste hd is aangesloten op de master , de tweede hd werd op de vrije slave aangesloten ( terwijlde cd/dvd drive op een slave aangesloten is )****note dit betreft wel degelijk sata aansluitingen !!
heb je echter ide aansluitingen moet de win7 hard disk aan de achter kant van de disk op master staan .. en de xp hard disk op slave ( zonodig de jumper omzetten ,aan de achterkant van de xp hard disk )

wat ik bedoel met mbr herstellen ( MBR=Master Boot Record ) is het volgende ik had eerst de win7 en wilde dus ook de win8 bezitten : wel de win8 manifisteerde zich en overschreef de mbr van de win7 ( ook al installeerde ik de win8 op een andere schijf)
met EasyBootCD , of de installatie cd van de win7 of met de Win7 recovery cd ;kun je de mbr herstellen ...
met EasyBootCD kun je ook aangeven welke windows er het eerste moet opstarten ..

**als het alleen maar is om programma's uit te testen installeer dan TIME FREEZE2
 
Beste qtex,

Ik heb te weinig technische kennis wat betreft de sata aansluitingen om hieraan iets te wijzigen. Time Freeze 2 (trial) heb ik proberen te installeren, maar komt in aanvaring met een ander prog., waarschijnlijk Acronis true Image.
Praktisch gezien zou ik wel de eerste hd( xp)volledig willen vrij krijgen om allerlei programma's uit te proberen, bv Windows 8 , ms office 2010 enz.. installeren en desnoods weer verwijderen.

Koekoek
 
ik zelf gebruik ook time freeze 2 en heb ook acronis true image ...ondervind géén hinder met beiden

[edit]je zei "" Praktisch gezien zou ik wel de eerste hd( xp)volledig willen vrij krijgen wel dan formateer je gewoon deze harde schijf naar NFTS en geef deze de letter H bijv.. zie afbeelding !..[/edit]
Bekijk bijlage 7942
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt op Time Fr 2 te installeren, nu nog via Help leren hoe het te gebruiken.Of kent u een eenvoudgige handleiding in het NL ?
Ik heb 2 interne harde schijven: met 3 hardeschijfstations ( lokale schijf C: , Data D: en XP E: ) + apparaten met verwisselbare opslagmedia: cd/dvd F enz.
Ik vrees, als ik de eerste interne harde schijf, ( waar Win XP) opstaat + enkele progr., formatteer (hd's staan in NFTS), dat ik ook gegevens van de lokale schijven C: (Win7) en Data D: zal kwijt zijn !!? Of vergis ik mij. Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.
Hoe een hd formatteren?: r. muisklik en formatteren? Of bestaat hiervoor een progr.?

Koekoek
 
Ik heb nog 2 externe HD voor backups : G: en P:, enkel aangesloten, als ik ze nodig heb.

Koekoek
 
graag effe een verduidelijking !!!!
wat bedoel je met 3 hardeschijfstations
bedoel je hier feitelijk dat je 1grootte harde schijf gebruikt en deze opgesplitst heb in meerdere stastions ( dan zijn dit partities zoals je kunt zien in de afbeelding ,eerder gepost door mij )
plaats anders effe een screenshot... want ik kan er niet aan uit wat jij daar neer zet !!
 
Sorry, maar krijg ik een gemaakt screenshot niet op deze plaats? Al geprobeerd met kopieren en plakken, maar dat lukt niet!!!

Ik heb werkelijk 2 aparte harde schijven.

Koekoek
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar krijg ik een gemaakt screenshot niet op deze plaats? Al geprobeerd met kopieren en plakken, maar dat lukt niet!!!

En met Insert Image ? ( zie de ikoontjes bovenaan als je reageert )
Lukt dat ook niet ?
 
zie je de tap uitgebreide editor staan , onder het tekst veld ..
klik daarop , en je heb een uitgebreider menu balk om een tekst in te geven ..
je zie een tap met een wereld bol , een envelop, een doorzichtige wereld bol , een raam met op de 4 hoeken donkere puntjes ..
wel deze laatste klik je aan , er verschijnt nu een ander venster ...met bovenaan de keuze "from computer" deze is meestal al geselecteerd
klik vanonderen op "select files " en vervolgens navigeer je naar het bestand (in dit geval je screenshot ) en je selecteer deze , door op toevoegen te klikken
is dat gedaan kun je kiezen om meerdere files toe te voegen of je klikt op bestand uploaden ..
deze word dan hier in het tekst veld ingeplakt .
ik geloof wel dat je 2 harde schijven heb in gebruik maar het gaat me om de indeling van deze , omdat ik in je eerdere beschrijving er niet aan uit kan geraken !
 
Mijn pc heeft 2 hd: de eerste met Win Xp en de tweede met Win 7 prof. Bij het starten van de pc krijg ik een scherm met twee lijnen: de oudere versie van Win ( =xp) en Windows 7, over deze laatste staat een transparante witte lijn die ik met de pijltjestoets kan verplaatsen. De bootable is zo in gesteld dat, als ik niet tussenkom met de pijltjestoets, Win 7 autom. verder opstart. Als ik in Win7 op computer klik dan verschijnt ook C:\XP , dus veronderstel dat er een link is tussen De 2 hd's. Mijn vraag : kan ik op hd XP de win xp overschrijven of verwijderen zonder te raken aan de structuur en inhoud van Win 7? Is het so wieso mogelijk win xp te verwijderen en te vervangen door win7 premium of door de proefversie win8. Of is het mogelijk de bootable te verwijderen en toch de mogelijkheid hebben om de 2 hd's te starten?
Sorry voor de dikke boterham.
Kan iemand mij helpen?

In de boot.ini verwijderen. ik raad je wel aan hiermee goed op te letten dat je in boot.ini niet de verkeerde schijf of partitie verwijdert, want dan boot de computer niet meer. (koppelpunt)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan