2 bootable harddisks afzonderlijk bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.
computer screenshot.jpg
 

Bijlagen

  • Voor Tuts-overzicht schijfstations 23-10-2011.jpg
    Voor Tuts-overzicht schijfstations 23-10-2011.jpg
    21.2 KB · Weergaven: 87
Laatst bewerkt:
Koekoek zoals ik het begrijp heb je een Dualboot geïnstalleerd. Windows7 naast Windows XP. lees mijn laatste bijdrage.
 
@ koekoek je heb de verkeerde screen geupload ...rechtsklik op computer en kies beheer , vervolgens klik je links op schijfbeheer ...
en daar van maak je een screenshot !!
bij de vorige zie je elke partitie als een afzonderlijke hd ( zie mijn eerder geplaatste screenshot )

[edit] indien je enkel de xp op de 2hd heb staan kun je de ganze hd formateren ;
indien je op de 2de hd een 2de partitie heb met data ,moet je enkel de partitie aanvinken in schijfbeheer onder de win7 waar dat de XP op sta en deze formateren !
de data op de 2de partitie blijft on aangeroerd ...en zou in princiepe ook benaderbaar moeten zijn ..
op de partitie waar je de xp dan verwijderd heb kun je dan windows 8 installeren ..[/edit]
 
Laatst bewerkt:
zover ik nu kan zien is schijf 0 de D schijf die je uitsluitend gebruik voor data ( deze blijft dan ook onaangerooerd )
de schijf nummer 1 is opgedeeldt in 2 partities ....
de 1ste partitie E bevat de xp
de 2de partitie C bevat de win7
jij wilt nu de xp verwijderen ..en er de win8 opzetten ...WEL dit kan je gerust doen ...
wel dien je achteraf als de installatie gedaan is van de win8 de mbr van de win7 te herstellen ...
dit kun je op 3 manieren ...
1.. je gebruik de win7 installatie cd en doe een Bekijk bijlage 7949..
2..je gebruik de win7 recovery cd en ook hier neem je dan de opstartherstel
3...OF je gebruik de EasyBootCD
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu het screenshot beter bekijk, zou op hd 0 (van 320 GB capaciteit) de DATA staan en de andere hd in 2 partities verdeeld: één met XP en programma's en één met C: Win7 en prog.
Als ik juist redeneer, heb ik het al die tijd verkeerd voor gehad!!!!. Hoe dan partitie met XP formatteren?

Koekoek

Sorry, ik had je vorig antwoord nog niet gezien.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu het screenshot beter bekijk, zou op hd 0 (van 320 GB capaciteit) de DATA staan en de andere hd in 2 partities verdeeld: één met XP en programma's en één met C: Win7 en prog.
Als ik juist redeneer, heb ik het al die tijd verkeerd voor gehad!!!!. Hoe dan partitie met XP formatteren?

Koekoek

Sorry, ik had je vorig antwoord nog niet gezien.
daarmee dat ik niet kon volgen !!! ;)
 
Laatst bewerkt:
Dus ik "beschadig" de mbr van Win 7? met Win 8. Is dit omdat 8 een level hoger is dan 7 professional?
Hoe verwijder ik XP? En als ik, om te proberen , eens Win 7 premium zou installeren om ms office 2010 te proberen, zou ik dan ook de mbr van Win7 pro op partitie 2 " beschadigen"?
Dank voor uw geduld.
Koekoek
 
een mbr herstellen is een fluitje van een cent !
met gebruik van 1 der eerder genoemde methodes!

je wilt nu om te proberen een win7 Premium gaan installeren om M.S.Office te testen **weet echter dat de premium lager is dan de professinal..
de volgorde van de win7 : 1..starter 2..home basic 3..home premium 4..professional 5..ultimate 6..busines 7..enterprisse ( 5,6 en 7 zijn echter aan elkaar gewaagdt , deze verschillen niets van elkaar )

optie 1..
je kan de xp partitie verwijderen tijdens het installatie proces van de windows 8

optie 2..
om xp te verwijderen start je de win7 op ...in de win 7 ga je naar schijf beheer.....in schijfbeheer klik je met rechts op de partitie van de xp en je kies om deze te formateren....
windows geeft je een waarschuwing !!! ga echter verder ...
 
je wilt nu om te proberen een win7 Premium gaan installeren om M.S.Office te testen **weet echter dat de premium lager is dan de professinal..
de volgorde van de win7 : 1..starter 2..home basic 3..home premium 4..professional 5..ultimate 6..busines 7..enterprisse ( 5,6 en 7 zijn echter aan elkaar gewaagdt , deze verschillen niets van elkaar )

Wil je weten welke versies geschikt zijn aan de hardware van de computer kun je de upgrade advisor eerst eens uitvoeren.

Let op.
de upgrade advisor kan niet uitgevoerd worden als windows 7 al geïnstalleerd is.!!!


En bij aankoop zeer goed opletten wat je koopt.
Nieuwe installatie
Upgrade van XP naar Windows7
Upgrade van Vista naar windows7
Proffesional, Ultimate en Bussines is enkel beschikbaar in nieuwe installatie.
 
Laatst bewerkt:
koekoek

Dus ik "beschadig" de mbr van Win 7? met Win 8. Is dit omdat 8 een level hoger is dan 7 professional?

Windows8 is nog maar verschenen als previewversie. Dit wil zeggen hoe windows 8 er zal uitzien. Eigenlijk is windows8 gemaakt voor bétatesters. Na de previewversie verschijnt eerst nog eens de Bétaversie en pas daarna de officiële versie die moet aangekocht worden. En dit kan nog zeker twee jaar duren.
Ga je toch windows 8 installeren, doe het dan op een tweede ingebouwde harde schijf. Hiermee ben je zeker dat je niets verkeerds doet met de schijf waarop je andere windows is geïnstalleerd.
 
Beste qtex en swake,

UIt een andere bron heb ik vandaag vernomen dat ik op de partitie van XP(E:\) deze kan deleten met Easeus Partition Master (heb ik )( of is het manager )en het programma zou de eventuele schade aan de mbr van Win 7 automatisch herstellen, hij zegt erbij dat er een ( kleine ) kans is dat ik achteraf Win 7 (de pc ) niet meer kan starten, gebruik van EPM of een andere wijze om XP te verwijderen?
Wat zou hiervan waar zijn?

Koekoek
 
je gaat het verder zoeken dan nodig is ...
ik heb de mogelijkheden al vernoemt en blijf dit niet herhalen ...
er bestaan dergelijke tools zoals de easus partition manager maar of deze de mbr automatisch ga herstellen , daar durf ik me niet over uit te spreken ....dat tool gebruik ik niet ..
een mbr herstellen , kan op meerdere manieren eerder heb ik je de 3 simpelste vernoemd , ik heb er zelfs een opstartherstel pdf bij geplaatst , om je meer inzicht te geven :echter blijf je rond de pot draaien ! ( niet kwaad bedoeld )
 
Beste koekoek,

Een partitie verwijderen of de bootloader aanpassen als er twee besturingssystemen op de computer geïnstalleerd staan zijn twee verschillende bewerkingen.
Wil jij met Eausus Partition Master gaan, niemand houd je tegen. Wel niet versteld staan dat het dan wel eens zou kunnen gedaan zijn met windows opstarten en je alles opnieuw kan herinstalleren van windows7

Lees hier meer hoe de bootloader aanpassen in boot.ini

http://www.pctuts.be/f328/boot-ini-34575/

Het bestand Boot.ini in Windows XP bewerken

MSCONFIG: opstartproces/bootproces Windows optimaliseren/versnellen
 
Laatst bewerkt:
Beste qtex: ik begrijp dat uw geduld opraakt, ik waardeer ten zeerste uw advies.Ik zocht zekerheid om geen grote problemen te hebben. Ik ga alles nog eens laten bezinken, en dan uw raad opvolgen.Tenzeerste bedankt.Je opstartherstel pdf heb ik geprint, zeer duidelijk stappenplan.
Ik stel voor dat wij deze communicatie stoppen.
Beste Swake: ook steevast bedankt.

Koekoek (heb nog veel pc kennis te verwerven)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan