E-mail Aanmelden Outlook.com

Ik werk op mijn 12 jaar oude PC nog met windows 10 en sinds één week moet ik mij aanmelden om mijn post te kunnen zien in Outlook. com (new) met mijn gmail.adres . Ook mijn echtgenote met haar outlook.com adres moet telkenmale inloggen . Hoe kan ik dit probleem oplossen ?

Ja — het klopt dat Microsoft de manier van authenticatie voor Outlook.com / Microsoft-accounts aanpast, en dat dat (in sommige configuraties) kan verklaren waarom gebruikers nu bij elke opstart opnieuw om gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden.
Hier zijn de belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten + wat je kunt controleren:

Wat is er gewijzigd?​

1. Uitschakeling van Basic Authentication / verplicht gebruik van Modern Authentication (OAuth2)
    Microsoft fasert het gebruik van “Basic authentication” (gewoon gebruikersnaam + wachtwoord) uit voor veel e-mailprotocollen (POP, IMAP, SMTP) ten gunste van “Modern Authentication” (OAuth2 / tokengebaseerde toegang). (sendlayer.com)
    Voor Outlook.com-accounts geldt dat als je de aansluiting via POP/IMAP gebruikt (dus niet via de geïntegreerde Outlook-/Exchange-sync), dan de ondersteuning voor Basic Authentication beperkt of verwijderd wordt. (Microsoft Learn)
    Dus als je account in Outlook (of “New Outlook”) is ingesteld met POP/IMAP en Basic auth, kan dit ertoe leiden dat Outlook niet meer correct “ingelogd blijft” en je telkens moet inloggen.
  2. Modern Authentication verplicht in veel nieuwe Outlook-versies
    In nieuwere Outlook-versies (waar “New Outlook” toe behoort) is ondersteuning voor Modern Authentication de standaard of verplicht voor Microsoft-accounts, zodat de klassieke manier van wachtwoordopslag minder vaak wordt gebruikt. (Microsoft Learn)
  3. Problemen met opgeslagen referenties / Credential Manager
    Soms blijven verouderde of corrupte referenties in Windows Credential Manager staan. Outlook probeert dan die inloggegevens te gebruiken, maar het wordt geweigerd door de server, waardoor hij opnieuw om inloggen vraagt. (ablebits.com)
  4. Tweefactorauthenticatie / App-wachtwoorden
    Als je tweestapsverificatie (2FA / MFA) hebt ingeschakeld voor je Microsoft-account, dan kan het zijn dat je in Outlook niet meer kunt inloggen met je “gewone wachtwoord” maar een app-wachtwoord of OAuth-token moet gebruiken. (Ask Leo!)

Wat kun je controleren / doen?​

Hier zijn enkele stappen die je kunt nalopen om het probleem op te lossen:
ControleWat je moet doen
Controleer of je account is ingesteld als “Microsoft / Outlook.com” en niet als standaard POP/IMAPIn Outlook (of New Outlook) — maak indien mogelijk gebruik van automatische accountconfiguratie voor Outlook.com, zodat de “native” connector gebruikt wordt, met ondersteuning voor moderne authenticatie
Verwijder oude opgeslagen wachtwoorden in Credential ManagerGa naar Windows → Credential Manager → “Windows Credentials” en verwijder alle referenties die betrekking hebben op Outlook, Microsoft Office, je e-mailadres
Zet “Always prompt for credentials” uitIn Outlook-instellingen → account → meer instellingen → tab “Security” → zorg dat “Always prompt for logon credentials” niet aangevinkt is (als die optie beschikbaar is) (ablebits.com)
Update Outlook / zorg dat je de nieuwste versie gebruikt die moderne authenticatie ondersteundOudere builds kunnen problemen geven bij moderne authenticatie. (Microsoft Learn)
Herstel de accountconfiguratie / maak een nieuw profiel in OutlookSoms helpt het om het account in Outlook te verwijderen en opnieuw toe te voegen, zodat het juiste mechanisme gekozen wordt
Controleer 2FA / App-wachtwoordenAls je MFA hebt ingeschakeld, controleer of je app-wachtwoord moet gebruiken of dat Outlook de OAuth-flow ondersteunt

Terug
Bovenaan