Status
Niet open voor verdere reacties.
De laptop schakelt soms spontaan uit.
Uit in de zin van uit.
Netspanning blijft aanwezig, batterij is nieuw en opgeladen.
Het doet zich voor onder Windows (Vista) vanaf HDD of Linux (Mint) vanaf USB stick.
Onder Linux is niet eens een HDD noodzakelijk.
Vista en Mint doen het verder prima.
Vanochtend wilde ik in dit forum al een bericht plaatsen met behulp van deze laptop (onder Linux), het bericht was bijna compleet en poef...
Een probleem met de koeling lijkt hoogst onwaarschijnlijk.
Na het uitschakelen kan ik gelijk weer inschakelen en dan kan ik er soms (weer) uren mee werken.
Een nieuwe ventilator is gemonteerd, net als een nieuwe koelvin en stof is er ook al niet te vinden.
Bovendien lijkt de temperatuur in orde, de laptop staat op een tafelblad en voelt nauwelijks lauwwarm aan.
Heeft iemand een suggestie?
 
heb je al eens de energie instellingen nagegaan ... en dan bedoel ik eerder bij de geavanceerde energie instellingen nagaan of de harde schijf zich mag uitschakelen na een bepaalde tijd ..
 
Niet de HDD schakelt uit, de machine schakelt uit.
De HDD kan er desgewenst uit en dan gebeurt het nog.
Ik heb Linux Mint op een geheugenkaartje geïnstalleerd en dat voldoet.
Met de aan/uit toets kan ik de laptop gewoon weer inschakelen.
Wat ik wel heb gedaan, is het systeem teruggezet naar fabrieksinstellingen.
Alles werkt prima, maar het systeem is onbetrouwbaar.
De storing kan optreden na een half uurtje en dan weer uren later of die dag niet meer.
Onder Windows is dat het meest vervelend, bijvoorbeeld als het gebeurt tijdens een schrijfactie.
Regelmatig verschijnt na het aanzetten de mededeling op het scherm dat Windows is opgestart in een 'recovery mode', daarom wil ik ook niet met Windows werken met dit ding.

Acer Aspire 7720Z, Linux Mint 13 (Maya) 32-bit op 32G SDHC kaartje in USB2 verloopadapter.
Nieuwe HDD, nieuwe accu, nieuwe ventilator, nieuwe koelvin (heatsink met heatpipe).
 
Kan zijn dat het kwaad al geschied is omwille van een vroeger temp probleem...
Uitvallen kan soms duiden op een BIOS beveiliging bij het te warm worden, maar aangezien al die componenten nieuw zijn...
 
Kan zijn dat het kwaad al geschied is omwille van een vroeger temp probleem...
Uitvallen kan soms duiden op een BIOS beveiliging bij het te warm worden, maar aangezien al die componenten nieuw zijn...

Het begon met een kapotte HDD, ik ben geruime tijd bezig geweest om de data te redden.
Dat is uiteindelijk goed gelukt.
Aansluitend kwam het stof, dat heb ik goed weten te verwijderen.
De storing hield aan, ik kreeg het ding steeds weer terug (van mijn schoonzoon) om er nog eens naar te kijken.
Bij het demonteren van de heatsink, ontdekte ik dat op 1 plaats het thermisch contact slecht was geweest, dus heb ik het hele ding maar vervangen.
Dus ook de ventilator maar vervangen en een e.e.a. goed passend gemaakt.
Ook de 'truc met de schroevendraaier' levert geen resultaat, met de achterkant van een schroevendraaier voorzichtig op het MoBo tikken om een rotte plek te vinden.
Het probleem is, ik kan slecht tegen mijn verlies.
Anders was hij al naar de recycling gegaan.
Er blijft niet anders over dan jouw suggestie, een intermitterend slecht contact t.g.v. een eerdere temp. storing.
 
je zegt het begon met een kapotte HD ...indien deze niet vervangen werd , voer dan eens het volgende uit..

CONTROLEER JE HD OP FOUTEN
■Klik op de Start knop
■Klik met de rechter muisknop op "Deze Computer" en kies "Verkennen" Of „ Openen
■Klik met de rechter muisknop op de schijf die u wil controleren en selecteer "Eigenschappen"
■Klik op het tabje "Extra"
■Klik op de knop "Nu Controleren"
■In de dialoogVenster dat nu verschijnt vinkt je de beide opties aan en vervolgens klikt u op start
■Waarschijnlijk ziet u een bericht dat exclusieve toegang tot de schijf nodig is en dat de schijfcontrole zal starten bij devolgende keer dat Windows gestart wordt. Klik op ok om akkoord te gaan.
■Herstart uw computer
**** Nu start windows op in een blauw scherm (maak je dus niet ongerust )

je ziet hier de volgende tekst ...
Het bestandsysteem op C: Word Gecontroleerd...
Het type Bestandssysteem is NFTS.

Er is in een eerder stadium een schijfcontrolle gepland. WINDOWS zal de schijf nu controlleren.

CHKDSK is bezig met controleren van bestanden ( stap 1 van 5 )..
De bestandscontrolle is voltooid.
CHKDSK is bezig methet controleren van indexen ( stap 2 van 5 ) ..
vervolgens zie je de percentage ...
ER zijn dus 5 stappen !
Wanneer er géén fouten zijn zal uw computer verder gewoon opstarten .
als er toch fouten worden gevonden , toont windows een rapport met de herstellings werken die uitgevoerd zijn ...deze dien je te bevestigen .
 
@qtex
Heeft geen zin om door te gaan op die HDD. Daarom gaat een PC niet plots uitvallen. En zeker niet als die opgestart is vanaf een ander medium zoals een USB stick of boot cd.

@oombas
Als je al gemerkt hebt dat er een thermisch slecht contact is geweest, dan is het meestal al telaat. Dikwijls gezien...
 
Daar komt het wel op neer ja. Thermische beschadiging is letterlijk een doodmaker.

Bedankt voor deze trieste vaststelling, je verklaring klinkt logisch.
Het was al een vermoeden, het wordt door jou nu bevestigd.
Ik heb er heel veel tijd in gestoken, dat valt in het niet bij de hardware kosten.
Vele tientallen uren om alle data te redden en om een fout te zoeken die niet te vinden is.
Dat het redden van die data allemaal zo goed gelukt is en dat hij het weer prima deed, dat is dan weer een troost, zij het een schrale.
Omdat de machine niet van mezelf is, gebruikte ik hem als omschreven.
Die USB stick is een fantastisch stuk gereedschap, alle tools staan er op en als ze er nog niet zijn dan zet je ze er gemakkelijk bij.
Snel is het niet, maar de originele disk blijft ongemoeid.
Een SDHC kaartje is geen SSD, maar goed bruikbaar.
Nu nog deze boodschap tactisch overbrengen.
Dank aan allen voor het meedenken.
 
Het is een lang verhaal, maar ik ben het met Dragon eens.

Een oververhitting, wat gebeurd kan zijn trouwens als ik het verhaal lees, kan onherstelbare schade veroorzaakt hebben aan bijvoorbeeld "de processor".

Vergelijk het met een auto.
Rij je maandenlang met te weinig olie in het motorblok, dan zal deze beschadigd raken en uiteindelijk een raar geluid gaan maken. Gooi je er daarna voldoende olie in, zal dit het probleem niet oplossen. Het kwaad is namelijk al geschiedt.
 
Het is een lang verhaal, maar ik ben het met Dragon eens.

Een oververhitting, wat gebeurd kan zijn trouwens als ik het verhaal lees, kan onherstelbare schade veroorzaakt hebben aan bijvoorbeeld "de processor".

Vergelijk het met een auto.
Rij je maandenlang met te weinig olie in het motorblok, dan zal deze beschadigd raken en uiteindelijk een raar geluid gaan maken. Gooi je er daarna voldoende olie in, zal dit het probleem niet oplossen. Het kwaad is namelijk al geschiedt.


Iets in de CPU?
Dan moet ik iets kunnen detecteren, bijvoorbeeld de fout oproepen.
De machine werkt voortreffelijk, maar onbetrouwbaar.
Het is een intermitterende storing.
In de CPU zitten geen electromechanische schakelaars.
Gisteravond heb ik, om de fout op te roepen, een film afgespeeld.
En ja hoor, na 10 minuten schakelde het apparaat zichzelf uit.
Na direct opnieuw opstarten heb ik de film na een uurtje maar gestopt, de fout had zich niet meer voorgedaan en de film kende ik al.
Dat ondergraaft het idee van oververhitting, al zou vroeger falen nog steeds een oorzaak kunnen zijn.
De machine draaide weer Linux vanaf mijn USB stick waarin een SDHC geheugenkaart, dus de HDD was buiten bedrijf.
De film stond op een DVD.
Alle hoeken van het internet heb ik bezocht en alle tests heb ik wel zo'n beetje gelezen.
Er zijn enkele lovende recensies en veel slechte recensies over deze machine.
Nou ja, over deze familie van Acer.
Dit specifieke model heeft Intel CPU en Intel GPU.
Dus alle verhalen over Nvidia kan ik in dit geval naast me neer leggen.
'Oh, jij hebt problemen met je Renault? Nou, dat kan goed kloppen. Zelf had ik een Simca, nog nooit zo'n waardeloze auto gehad!'
Een discussie over drivers, OS of HDD is hier in ieder geval ook irrelevant.
Linux is in dit geval een groot voordeel, hij schakelt gewoon uit en blijft uit.
Gedurende enige tijd had ik het vermoeden dat het iets te maken had met de draadloze 'chip', het leek alleen op te treden als er 'onbekabeld' werd gewerkt.
Tot de fout zich ook voor doet 'aan de kabel' en je die ook van je lijstje van mogelijke oorzaken kunt strepen.
Vanochtend heb ik dezelfde film weer afgespeeld.
Machine koud opgestart en gelijk de film gespeeld.
Weer na een minuut of 10 schakelde de machine uit.
Dus ik heb de contactthermometer er op gezet.
De hoogst gemeten temperatuur op de heatsink (en er naast) was iets van 45 gr C.
De film heb ik verder niet bekeken, maar tijdens het werken (Google Docs) schakelde hij later spontaan weer uit.
Bijgaande foto laat het interieur zien en er naast de vervangen heatsink en ventilator.
De hoogst gemeten temperatuur was op de beide chips die vlak tegen het batterijvak zitten.

1z5j9cn.jpg


Hier vind je de specificaties van de machine:
Acer Support: Aspire 7720Z Series Specifications
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan