Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Terwijl het nieuws over iOS 9 wordt gedomineerd door adblockers, is het bij Android al jaren mogelijk om een adblocker te gebruiken. Android Planet noemt de mogelijkheden die adblockers en Android momenteel bieden.
De adblocker is al enkele weken één van de meest besproken onderwerpen in de techwereld. De discussie is enorm belangrijk: het advertentiemodel met privacyschendende trackers moet op de schop en advertentiebedrijven moeten innoveren. Aan de andere kant zijn adblockers enorm vervelend, omdat de programmaatjes websites de broodnodige inkomsten ontnemen. Waardoor als die adblockers massaal gebruikt worden veel sites in financiele problemen kunnen komen.


Hoe werkt een Adblocker en wat kun je ermee?

Een adblocker is een stukje software dat gebruikmaakt van een tekstbestand met een hele lange lijst trefwoorden, zoals ‘&advertiserid=’. Als zo’n woord in de website die je bezoekt wordt gevonden, wordt het webelement dat aan het trefwoord is gekoppeld geblokkeerd. De tekstbestanden blijven up-to-date omdat meestal iedereen aan het bestand nieuwe woorden of code kan toevoegen.
Naast advertenties blokkeren adblockers ook trackers, die in de gaten houden welke websites je bezoekt. Hierdoor wordt er bijvoorbeeld reclame voor koffie getoond zodra je op de website van Nespresso bent geweest. Doordat adblockers advertenties en trackers blokkeren, surf je ook veiliger (advertenties met malware worden net als alle advertenties geblokkeerd) en sneller (er hoeft geen extra advertentiedata worden gedownload).



Adblocker Android: dit zijn de mogelijkheden

Adblockers voor Android komen in twee verschillende varianten: één die enkel als browser werken en tijdens het browsen alle advertenties blokkeren, en één die alle advertenties in zowel de browser als het systeem blokkeren. De laatste variant is wel wat lastiger, omdat deze veelal extra stappen of zelfs root benodigd.


Webbrowsers met een adblocker


Adblock Plus Browser
Adblock Browser is de officiële Android-app van de populaire browser-plugin Adblock Plus. De app werkt als een normale browser, met een sectie voor populaire websites, bookmarks en je leeslijst. Er is verder een incognitomodus aanwezig en via de instellingen zijn verschillende opties van de browser in te stellen, zoals de zoekmachine en volledigeschermmodus. Ook kun je data uit een andere mobiele browser importeren, zoals bookmarks.
Till Faida, medeoprichter van Adblock Plus, vindt dat websites de gebruikservaring van het internet hebben “vernietigd” met het tonen van advertenties. Volgens Faida laden websites met de Adblock Browser sneller en zorgt de app voor een veiligere browse-ervaring, omdat malware uit reclame ook wordt geblokkeerd.

adblock plus browser kan je hier vinden. https://play.google.com/store/apps/details?id=org.adblockplus.browser



Ghostery Browser
Ghostery is een populaire plugin voor browsers die trackers blokkeert en je wat anoniemer laat surfen. Er is ook een speciale Ghostery Android-browser beschikbaar. De Android-browser biedt niet heel veel functies, maar werkt snel en overzichtelijk. Je kunt tussen tabbladen wisselen, waarbij het Ghostery-icoon aangeeft hoeveel trackers je op dat moment proberen te volgen. Je kunt erop klikken op specifieke trackers toe te laten of voor altijd te blokkeren.
Verder biedt Ghostery een handig aanbod aan instellingen, zoals de mogelijkheid om de DuckDuckGo als zoekmachine in te stellen. DuckDuckGo houdt geen persoonlijke data bij van zijn gebruikers. Ook is Ghostery geheel gratis te gebruiken.

Ghostery browser kan je hier vinden. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ghostery.android.ghostery&hl=en



Andere adblocker-varianten


Adblock Plus
Adblock Plus heeft ook een app waarmee je het internetverkeer van je Android kunt filteren, waardoor er geen advertenties tijdens het surfen of in apps verschijnen. De app is niet in Google Play te downloaden, maar via de website van Adblock Plus

APK van Adblock plus vind je hier.ps. dit is niet op Google Play!!!.https://update.adblockplus.org/latest/adblockplusandroid.apk

Als je root hebt, werkt de app direct. Op toestellen zonder root is het noodzakelijk om de proxy-instellingen in te stellen. De app helpt je hierbij. Door de proxy wordt het verkeerd omgeleid en advertenties uit het verkeerd gefilterd. Vervolgens draait Adblock Plus constant op de achtergrond. De app verbruikt hierdoor veel data, maar niet meer data dan normaal – alle apps verbruiken immers data via Adblock Plus. De melding in het notificatiescherm is vanaf Android 5.0 te verwijderen door er lang op te drukken.
Adblock Plus is echter wel een berucht bedrijf omdat het andere bedrijven onder druk zet om zogeheten ‘niet-opdringerige advertenties’ in te kopen. Dit zijn advertenties die niet door Adblock Plus worden geblokkeerd. Hier betalen bedrijven als Google en Facebook hoge bedragen voor, waardoor de advertenties toch worden getoond. Je kunt deze functie uitschakelen, maar velen weten dit niet. Met deze vorm perst Adblock Plus eigenlijk bedrijven af.
Daarnaast wordt al het internetverkeer middels een proxy van Adblock Plus verstuurd en ontvangen. Dit betekent dat al je data via Adblock Plus wordt gestuurd; een bedrijf dat niet bekend staat om zijn goede bedoelingen. Houd daar dus rekening mee.


Block This
Het Duitse Block This werkt op eenzelfde manier als Adblock Plus, maar gebruikt dns-servers in plaats van een volledige proxy. Dat is iets veiliger, maar Block This kan bijvoorbeeld wel zien welke apps je gebruikt en welke websites je bezoekt. Net als Adblock Plus filtert Block This alle advertenties uit het web en apps, waardoor je – als het goed is – nergens meer een advertentie krijgt te zien. Block This werkt daarbij op zowel geroote als niet-geroote toestellen.
De makers van Block This melden dat de app niet werkt op Galaxy-toestellen die draaien op Android 4.4.0, 4.4.1, 4.4.2 en 5.0. De app werkt wel op vrijwel alle andere toestellen, en ook op Galaxy-toestellen met Android 4.4.4 of
5.1. Middels een in-app-aankoop kun je extra diensten aanschaffen, zoals de optie dat de app automatisch start wanneer de smartphone start.

Block this kan je hier vinden. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.savageorgiev.blockthis

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Ik gebruik zelf geen blockers, omdat ik er bitterweinig last van heb en een popup klik gewoon weg.
Bron. Androidplanet;nl
 
Laatst bewerkt:
Adblock Plus
Adblock Plus heeft ook een app waarmee je het internetverkeer van je Android kunt filteren, waardoor er geen advertenties tijdens het surfen of in apps verschijnen. De app is niet in Google Play te downloaden, maar via de website van Adblock Plus

APK van Adblock plus vind je hier.ps. dit is niet op Google Play!!!.https://update.adblockplus.org/latest/adblockplusandroid.apk

Als je root hebt, werkt de app direct. Op toestellen zonder root is het noodzakelijk om de proxy-instellingen in te stellen. De app helpt je hierbij. Door de proxy wordt het verkeerd omgeleid en advertenties uit het verkeerd gefilterd. Vervolgens draait Adblock Plus constant op de achtergrond. De app verbruikt hierdoor veel data, maar niet meer data dan normaal – alle apps verbruiken immers data via Adblock Plus. De melding in het notificatiescherm is vanaf Android 5.0 te verwijderen door er lang op te drukken.
Adblock Plus is echter wel een berucht bedrijf omdat het andere bedrijven onder druk zet om zogeheten ‘niet-opdringerige advertenties’ in te kopen. Dit zijn advertenties die niet door Adblock Plus worden geblokkeerd. Hier betalen bedrijven als Google en Facebook hoge bedragen voor, waardoor de advertenties toch worden getoond. Je kunt deze functie uitschakelen, maar velen weten dit niet. Met deze vorm perst Adblock Plus eigenlijk bedrijven af.
Daarnaast wordt al het internetverkeer middels een proxy van Adblock Plus verstuurd en ontvangen. Dit betekent dat al je data via Adblock Plus wordt gestuurd; een bedrijf dat niet bekend staat om zijn goede bedoelingen. Houd daar dus rekening mee.

Ik heb die ABP geinstalleerd maar blijf toch overal op bijna alle app's publiciteit krijgen. Het toestel zou blijkbaar, zoals in mijn geval, niet hoeven geroot te worden. Vreemd.
 
Dan zullen u proxy instellingen toch niet correct ingesteld staan hoor, maar deze werkt eigenlijk het beste als u toestel geroot is. Die tweede mogelijkheid werkt wel, maar niet voor 100% heb ik me laten wijs maken. Ik gebruik zelf geen enkele blocker, ik gebruik chrome browser zonder enige blocker en ik moet eerlijk zeggen dat het aantal vervelende toestanden goed meevallen, het overkomt mij natuurlijk ook wel, maar niet in die mate dat ik nu een blocker wil gaan installeren, op mijn netbookje heb ik ook geen blocker geinstalleerd. Daar heb ik ook bitter weinig last van popups.

Glostery is volgens mij een betere optie hoor, want deze die jij hebt geinstalleerd daar heb ik wel een waarschuwing bij geschreven dat de aanbieder eigenlijk ook niet zuiver op de graad is.
 
Ik surf in feite ook totaal popup en adfree omdat ik FF gebruik met de nodige extensie ABP. Maar die ABP, hier beschreven, zou ook vr. ungeroote toestellen moeten werken en voor app's. Het is dat laaste wel waarin ABP verzaakt. Dit in tegenstelling tot mijn juist geinstalleerde gratis Block This. Hij draait nu op android 4.2.2

Vermits de gratis versie van Block This manueel moet gestart worden in tegenstelling tot de betalende versie die dus automatisch mee opstart bij opstarten Android, kan ik die Ghostery eens uitproberen op mijn niet-geroot toestel. Ik heb mijn twijfels of ie de ads zal blokkeren op mijn app's. Ik laat het dus weten.

De weerbericht app van Macropinch die een van de betere is maar met een vervelende add zal het mij onmiddellijk vertellen. Zij vragen € 4.55 per jaar voor hun adfree weerbericht app., en dat is wel lichtjes overdreven vind ik. Vooral het principe van dat abonnement ergert me. Ik kom dan nog wel uit de tijd dat men 1 maal betaalde voor een AV of firewall. Nu is dat net als met een verzekering, jaarlijks terugkerend.

Edit: Ik zie nu pas dat het een browser is, dus die zal ws. OOK geen vervelende pub op app's beletten. Blijft er Block This over, tenzij jij naast rooten natuurlijk, nog een andere oplossing hebt voor het blokkeren van ads in app's.
 
Hoi TheDon,

Ja Glostery zal bij u dan geen soelaas brengen, omdat jij het bij adds in je apps hebt. Dit is een browser en niet een blocker die standalone is. Maar je hebt er de slechtste van de 2 uit gekozen. ABP is van een dubieuze uitgever en dat staat ook vermeld. Dan bied de duitse Block This u betere en vooral is de uitgever niet dubieus. Ik lees dat u smartphone op Android 4.2 draait, Die Block This is nog niet geupgraded naar hoger dan de 4.3, dus voor u is dat goed. Of ze opstarten met je GSM of niet weet ik zelf niet, dit is een copy van Androidplanet.nl die dit gepost heeft en ik dit hier gepost heb met de bron erbij omdat dit eerlijk is natuurlijk. Block This kan je hier vinden, https://play.google.com/store/apps/d...giev.blockthis , ik hoop dat je hierbij geholpen bent, maar ikzelf heb geen enkel draaiend op mijn toestel, omdat ik hier eigenlijk geen last van heb en de weinige die er op komen klik ik gewoon weg.
 
Ik ga ff op zoek voor u naar alternatieven, maar dit zouden de meest goede zijn volgens androidplanet.nl
 
Hoi TheDon,

Ik heb mijn licht eens opgestoken bij mijn android vrienden en daar is het gebruik van een blocker niet echt gebruikelijk om diverse redenen, maar als ze er toch eentje naar boven komt van ook horen zeggen is deze. Zonder root https://adguard.com/en/adguard-android/overview.html , Als mijn vrienden er eentje gebruiken is het eentje MET root, want al onze telefoons zijn wel geroot.
MVG
cve
 
Misschien even off-topic maar het is natuurlijk zo dat voor geroote toestellen er wel kan ingegrepen worden in de app zelf om die pub er uit te halen. Wat het rooten betreft adt had ik idd. al van in het begin moeten doen met mij Samsung S4. Nu geloof ik nooit dat het zal lukken. De teller staat bij mij ondertussen al iets over de 200 geinstalleerde app's. Dat het toestel zal blokkeren bij het rooten is vrijwel zeker. Het blokkeert nu reeds voortdurend bij normaal gebruik, en alle soorten cleaners of geheugen opruimers helpen niet of slechts zeer beperkt in tijd. De reden is natuurlijk dat bij android vrijwel alles automatisch opstart bij het aanzetten van het toestel, tenzij je dat individueel kan beletten bij vele app's door te rooten.

Edit: de link is voor adguard vr. de PC. (het is trouwens een "exe" ipv een "apk" bestand). Men spreekt ook trouwens over webbrowsing experience. De juiste link voor Android is dan https://adguard.com/en/adguard-android/install.html#howToInstall. Waar je in het midden van het blad de link voor het downloaden van het apk bestand vind. Het feit dat het tooltje niet bij Google play zit is wel al een goed teken.
 
Hoi TheDon,
Root gaat u toestel niet bepaald sneller maken, maar je kan natuurlijk wel meer doen of misdoen met je toestel. Als je weet wat je doet, kan je je toestel beter maken. Maar je kan het ook naar de haaien helpen, als je niet weet wat je doet. Je krijgt geen enkele waarschuwing, alles is op eigen risico. Als je al zoveel apps hebt staan lijkt het mij inderdaad niet zo gek dat je smartphone gaat gek doen. Gebruik je al die apps wel? Die vraag moet je je eerst en vooral stellen, indien het antwoord nee is, dan moet je al die apps die je niet meer gebruikt eraf gooien, want dit neemt allemaal ruimte en vooral RAM in. Dit is de voornaamste reden waarom je toestel tilt slaat af en toe, omdat je RAM geheugen aan de krappe kant is geraakt door de hoeveelheid aan apps die je hebt geinstaleerd.
elke week eens je gsm een koude start geven is ook aan te raden, dat is immers voor ieder Android toestel zo, sommige zeggen zelfs iedere dag dit te doen, maar ik vind dit wat overdreven.
Het is niet omdat het niet in google play staat dat het niet veilig is, maar is volgens ik gelezen heb van reviews eentje van de beste. Maar of het nu 100% betrouwbaar is of niet, naar wat ik gelezen heb wel, maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen , want ik heb het zelf niet getest. Niet alles is een APK op android. Heb de site wel niet helemaal doorspit om te zien waar dat de link ergens gepost staat.
 
TheDon,

Met de QR scanner scannen, simpeler kan niet. Ga het ook ff proberen, niet dat ik het nodig heb, maar gewoon dat ik weet waarover ik praat.
 
Ik heb dus de QR scan gedaan, al meteen kreeg ik een melding dat dit schade kan toebrengen aan mijn toestel, maar dit is een standaard waarschuwing, gewoon doorgaan. Dit heb ik ook gedaan.
De instalatie ging heel vlot.
Daarna ging hij in VPN een versleuteling aanmaken, wat mij gerust stelt, want dit is toch heel veilig, moet nu nog enkel eens heropstarten om te zien of hij automatisch mee inschakelt bij opstart.
 
Tijdens de installatie kreeg ik dit.
Screenshot_2015-11-06-11-35-43.jpg
Na heropstarten kreeg ik dit. Dus helemaal zelf start het niet op. Maar zonder opstarten is moeilijk.
Screenshot_2015-11-06-11-54-02.jpg
 
Wat betreft je #9. Het is wel zo, en dat is ook omdat ik veel app's heb dat ik zo weinig mogelijk koude starts doe. Vroeger deed ik dat minstens enkele keren per dag. Nu vrijwel nooit meer omdat ik dikwijls vaststel dat er vele widgets gewoon niet mee opstarten en dan tot overmaat van ramp soms nog volledig moeten geherconfigureerd worden na zo'n koude start. Mijn toestel staat dus 24/24 en 7/7 aan (scherm uit en standby). Maar ik ga het toestel al eens meer herstarten.
 
Wat betreft #11: Is idd. eenvoudig. Ik doe het als volgt: het APK bestand naar mijn PC downloaden en dan naar dropbox kopieren. Vanuit mijn dropbox app. op mijn smartphone en dan het apk bestand naar de externe SD kaart en in een zelfgemaakt mapje APK plaatsen en klikken.

Ik had nl. eens gelezen dat die apk bestanden vanuit de externe SD dienen gestart te worden.

Wat betreft je #12 hierboven: de app. was al geinstalleerd voor je bericht. Maar ik heb de smartphone nog niet herstart. Is het niet zo dat als alles dan via die gratis (of niet) VPN gaat mijn internetsnelheid gaat dalen ?
 
Volgens ik merk, gaat mijn snelheid niet naar beneden, VPN is ee beveiliging niets meer. Vertraagt normaal u internet niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan