Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

sedert gisteren heb ik een bbox2 van belgacom
mijn oude modem SMC gaf er de brui aan na vele jaren trouwe dienst

mijn vraag is nu hoe krijg ik mijn NAS DS212J weer aan de praat via de bbox2 e.a welke instellingen enz.
ik ben daar een volledige leek in, vorige instellingen werden gedaan door de verkoper van de smc
dus graag wat hulp maar in verstaanbare taal :)

alvast bedankt
 
ik heb wat rond gezocht betreffende je NAS DS212J en je Bbox2
om deze NAS dus te kunnen gebruiken vanaf de verkenner in je pc dien je ..

drie stappen te doen ...
1..de personal cloud uitnodiging te aanvaarden (vanuit de webinterface van de ix2)
2.. je installeerdt de storage manager op je pc.
3..Met die software icm de uitnodigingscode verbinding maken met Personal Cloud, dan krijg je gewoon de NAS in je windows verkenner te zien (ook als je buiten je eigen netwerk zit!)

bron


Ddragon /Pluis zijn meer geschikter om je hier mee verder te helpen !
effe geduld tot ze online zijn !
zelf heb ik hier géén weet van .. heb zelf ook géén NAS in gebruik
 
Ik kan nu even niet in detail gaan, maar volgende moet gebeuren; Je NAS en bbox moeten in hetzelfde subnet zitten.
Oftewel pas je de NAS ze'n netwerk parameters aan, ofwel die van de bbox. Ik heb onlangs zulke NAS gekocht voor men vader, dus ik kan daar wel eens terug een kijkje gaan nemen hoe en waar die instellingen dienen te gebeuren.
Aangezien dit van een werkende configuratie komt en enkel de bbox/router verandert is, gaat dit niet zoveel werk meebrengen.
 
ok er is geen haast bij hoor
ik kan wel op mijn eigen netwerk komen via mijn verkenner maar kan niemand toegang verlenen om op mijn server te komen
dat zijn de gegevens die ik zoek maar zoals gezegd geen haast bij
als het maar lukt is het al goed

prettige dag iedereen

dan
 
Effe kijken hoor.

Je zegt een nieuw modem. Dus de bbox en volgens mij is deze inclusief router. Dit kan betekenen dat deze nieuwe router een ander IP adres heeft dan het oude modem met router.
Als de Synology een vast IP adres heeft dat niet in de range zit van de bbox, dan gaan ze elkaar nooit zien.

In dat geval zal je in moet loggen via het IP adres van de Nas en hier een IP adres invullen dat in dezelfde range zit als de bbox.
Of deze in de NAS op auto zetten en via DHCP van de router een IP adres laten toewijzen.

Wat ook nog kan is dat de Nas wel een Ip adres toegewezen krijgt van de router via DHCP, maar dat de firewall dit IP niet in de veilige zone heeft staan. In dit geval blokkeerd de firewall dus de Nas.
Je zal dan een aanpassing moeten doen in de firewall en het IP adres van de NAS als veilige zone instellen. Het volgende probleem kan daarna optreden, omdat via DHCP de Nas steeds een ander IP adres toegewezen kan krijgen als er meerdere apparaten op het netwerk zitten. In dat geval kun je de gehele range als veilig zetten in de firewall.
Hoe je dit moet doen verschilt per firewall en is geen universeel antwoord op te geven.

( even iets persoonlijks, daarom zet ik zelf altijd DHCP uit en geef elk apparaat of PC een vast IP adres. zodat ik alles onder controle heb met de firewall settings )
 
Ik ga nu proberen in eenvoudige woorden een uitleg te geven van wat ik hierboven vannacht heb geschreven.

We laten in eerste instantie de IP adressen voor wat ze zijn en zetten eerst eens de firewall uit om te kijken of daar het probleem zit.
Zo ja, dan zullen er daar aanpasingen in de configuratie gemaakt moeten worden. Zo nee dan gaan we verder zoeken.

Eerst een korte uitleg.
Met DHCP aan, deelt een router IP adressen uit aan de apparaten of pc'die daarop zijn aangesloten.

Stel dat de oude modem/router het IP adres 192.168.1.100 had. ( hier zeg nou ik dus zomaar een adres ) Dan had de pc misschien via DHCP 192.168.1.1 toegewezen en stond misschien de NAS op een vast IP adres, bijvoorbeeld 192.168.1.5

Stel dat de bbox het IP adres heeft van 192.168.2.254, dan zou de pc via DHCP het IP adres 192.168.2.1 kunnen krijgen, maar nu komt het probleem: De NAS stond op een vast IP adres ingesteld van 192.168.1.5
Dit zit niet in de range van de router en zal daardoor niet gevonden worden.
Het IP adres van de NAS zal altijd met de volgende 3 cijfercombinaties moeten beginnen. 192.168.2 de laatste combinatie mag tussen 1 en 254 liggen, mits het niet in gebruik is.
Dus elk getal mag maar 1 keer voor komen. Laten we zeggen dat de NAS het IP adres 192.168.2.10 zal gaan krijgen.
In dat geval zal je in het configuratiescherm moeten van de NAS om of het vaste IP adres te veranderen of dit op automatisch verkrijgen zetten.
Let wel,in het laatste geval moet DHCP dan wel aan staan in de router, anders kan deze geen automatisch IP adres toegewezen krijgen.

Nu een korte uitleg over de firewall. We houden weer even de IP adressen aan die ik in dit voorbeeld geef.
In de oude situatie had de NAS het IP adres 192.168.1.5
Dit IP adres staat dus als veilig adres in de firewall, omdat voorheen alles goed werkte.
Het kan ook zijn dat de gehele range van 192.168.1.1 to en met 192.168.1.254 als veilig staat.

Maar we hebben nu een nieuwe situatie, waarbij de NAS een ander IP adres moet krijgen, namelijk in mijn voorbeeld heb ik hem 192.168.2.10 gegeven.
Dit IP adres komt dan dus in de firewall niet voor als veilig adres en zal geblokkeerd worden.
Als je in de firewall 192.168.2.10 als veilg zet, zal deze wel gevonden worden.
Maar wat zou er gebeuren als de NAS via DHCP eens een anders IP adres krijgt toegewezen van de router.
Dan is de NAS dus weer niet meer te vinden.
Daarom zou ik in dit geval de gehele range van 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.254 op veilig zetten in de firewall.

Of een tweede mogelijkheid, maar dan moet je alles opnieuw gaan configureren en dat is DHCP uitzetten in de router en elk apparaat handmatig een IP adres geven.
In dat geval hoef je dus niet de gehele range op veilig te zetten in de firewall, maar kun je alleen volstaan met de gebruikte IP adressen. ( Bijvoorbeeld 6 IP adressen , De router zelf, een draadloze laptop, een desktop pc , de GSM, de NAS en een Netwerk printer )
Handmatige instelling is altijd het zelfgekozen IP adres wat natuurlijk in dezelfde range zit als de gebruikte router.
Het subnetmask. Meestal is dit 255.255.255.0 ( Even uitzoeken dus )
En de Gateway.
Dit is het IP adres van de router.

Een voorbeeld voor de NAS kan dan dus zijn:

IP adres: 192.168.2.10
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.254



Ikzelf kies hier altijd voor deze laatste optie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bbox 2 heeft standaard IP adres 192.168.1.1. Zen DHCP gaat vermoedelijk liggen tussen 192.168.1.100 - 192.168.1.254.
Het probleem gaat zijn dat die NAS een vast IP adres heeft toegewezen. Je kan deze wel resetten zodat die terug op DHCP komt; How to reset DiskStation - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience.
Dus enkel stap 2. Reset the administrator’s password and network settings uitvoeren op de NAS.
Dan de client software terug naar het device (NAS) laten zoeken en eventueel instellen met vaste IP gegevens zoals Pluis al aanhaalde.
Maar best volgende nemen om op hetzelfde subnet en gateway van de bbox2 te zitten;

IP adres: 192.168.1.10
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Over de firewall zou ik me geen zorgen maken. Windows gaat normaal geen problemen geven voor het interne netwerk.
 
Dragon, bedankt voor de aanvullende info, ik had vanmorgen geen tijd meer om de werkelijke spec's van de bbox op te zoeken.

De Synalogy is inderdaad te resetten naar de fabrieksinstellingen, met natuurlijk behoud van alle data. Wel moeten er dan de eventuele rechten opnieuw ingesteld worden van de gedeelde mappen en eventuele andere instellingen die gemaakt zijn in de applikaties.
 
bedankt iedereen voor de mooie uitleg
zal dit alles eens op mijn gemak eens uitproberen

zodra het gelukt is of als ik met andere problemen zit laat ik iets van me horen
dat kan wel even duren :)
 
Prima hoor, wij zijn hier om iedereen te helpen met hard en software problemen.

Soms moet je wat geduld hebben, omdat het helpen via internet nu eenmaal wat trager werkt dan zelf de pc of hardware in handen te hebben.
Hierdoor is het zoeken naar een probleem soms een extra handicap, maar wel een uitdaging.

Netwerk problemen kunnen soms lastig zijn om online op te lossen.

Maar ik heb goede hoop dat we hier uit gaan komen, omdat we hier niet met defecte apparaten te maken hebben, maar met een configuratie probleem.
Zijn er vragen, dan is hier dit topic.

Mochten er instellingen veranderd moeten worden in de firewall, dan is het handig voor ons te weten welke softwarematige firewall en versie je gebruikt, zodat wij gemakkelijker een antwoord kunnen geven hoe je bij de instellingen kunt komen. Maar wij hebben natuurlijk niet alle kennis van alle software, dus wordt het voor ons gemakkelijker en in mijn geval als ik deze versie heb, deze versie eens lokaal installeren om dit uit te zoeken.

We horen het wel.

m.v.g. Pluis
 
hier dan terug met een volgende vraag.

maar eerst dit
na de reset heb ik in feite weinig moeten doen
op automatisch scheen dat te willen lukken
wel kwam er een scherm tevoorschijn waar gevraagd werd of ik het ip adres wilde omschakelen naar een dynamisch adres
heb daar ja op gezegd, hopelijk is dat juist
maar het verschil tussen dns en ddns is ook nog niet duidelijk hier bij mij
heb ook even het externe ip adres moeten gaan opzoeken en invullen
ik kan dus nu via pc op mijn NAS en op alle HD's die eraan hangen
Ik kan via nas ook op fotosite 5 die door de nas aangemaakt is

dus blijkbaar werkt het een en ander toch

nu de vraag

het is de bedoeling dat ik die bovenvermelde fotosite 5 ook deel met mensen van buitenaf en eventueel andere mappen die op mijn nas staan
hoe moet ik dat configureren? heb me doorheen al die menu's al blauw gezocht
als er mij iemand kan helpen dan misschien met screendump's van deze menu's in de nas
en moet er dan ook nog iets in de bbox2 aangepast worden ( ze mogen dat wel iets makkelijker maken bij belgacom)

groeten
dan
 
Ik gebruik hier geen Synalogy, maar NASSEN van QNAP, dus heb ook ik wat hulp nodig van internet.

Hier staat alles hoe je de NAS moet instellen om deze bereikbaar te krijgen via internet. Hoe toegang krijgen tot bestanden op... - Synology Inc. Netwerkopslag (NAS) - NIEUWE NAS-ervaring

Zoals je boven kunt zien heb je 4 mogelijkheden om dit te realiseren.
Via FTP
Via de Webbrowser ( dit is meer geschikt voor een eigen website hosten )
WebDAV en DS file.

Je moet hier dus eerst kiezen wel protocol of service je wilt gaan gebruiken.

Ik denk dat WebDAV hier het meest geschikt is. Stel alles in op de NAS zoals in mijn link aangegeven staat.

Stel dat je hiervoor poort 5000 gebruikt, dan moet deze poort geforward worden in de router naar het IP adres van de NAS.

Daarom zou ik de NAS toch een vast IP adres geven.

Daarna is hij via het IP adres wat je van de ISP krijgt te benaderen met toevoeging van het poortnummer.
Dus stel dat jouw IP adres is: 84.67.256.268
Dan wordt het adres om de NAS te bereiken : http://84.67.256.268:5000

Maar heb je een wisselend IP adres van jouw provider, dan gaat dat niet lang goed. Dit gaat dan goed totdat je en ander IP adres krijgt toegewezen.
Hiervoor is ook weer een oplossing door een account te nemen bij DynDNS Managed DNS | Outsourced DNS | Anycast DNS
 
Stel dat je hiervoor poort 5000 gebruikt, dan moet deze poort geforward worden in de router naar het IP adres van de NAS.

mijn poorten staan ingesteld van 5000 t/m 5003 en toch lukt het niet
denk dat ik het waarschijnlijk niet op de goede plaats doe
veel van die menu zijn zeer verwarrend
ik geef het op met die klote BBOX2 van belgacom
Ga me weer een SMC router aanschaffen daar staat het tenminste duidelijk in

bedankt iedereen voor de geboden hulp

dan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan