Windows 10 Beheer Chrome

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Ik zie tot mijn verbazing dat Chrome wordt beheerd door mijn (?) organisatie.
Ik begrijp niet
- wat die instelling in de praktijk betekent ?
- wie/wat heeft die instelling zo gedefinieerd ?
- hoe kan ik die instelling wijzigen ?
 
ik vermoed dat je het slachtoffer zijt van een Browser kaping door een mogelijke PUA (Potentially Unwanted App). Bij Win 7 was er 'Combofix', bij Win 10 is deze niet werkzaam en vervangen door .?. .
efkes wachten op verdere reacties ...

ter info: Windows 10, Windows 8.1 and Windows 2000 are NOT supported by ComboFix.
 
De melding Je browser wordt beheerd door je organisatie kan duiden op een browserkaper, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. In sommige gevallen kan onschuldige software voor die melding zorgen. Sterker nog; software die jouw computer juist veiliger maakt.

De melding die jij ziet kan veroorzaakt worden door sommige antivirussoftware. Avast is daar een voorbeeld van.
Hij kan ook veroorzaakt worden door sommige wachtwoordmanagers. Het komt voor bij mensen die LastPass als wachtwoordmanager gebruiken.

De melding die je ziet zal er ongeveer zo uitzien:
17c1ca64ce-Ashampoo_Snap_2020.11.03_16h32m11s_007_.png


De woorden 'browser wordt beheerd' zijn een link. Klik erop. Wat krijg je dan te zien?

Je kunt in Chrome ook een nieuw tabblad openen. Typ of plak dan de volgende regel (zonder het woordje Code) in de adresbalk en druk op Enter:
Code:
chrome:policy

Schrijf op wat er dan bij jou onder Chrome Policies staat. Je mag er ook een screenshot van maken en dat plaatsen in een volgende reactie.
 
@PhilipV Dat kan heel goed. Ik heb geen idee waarom bij sommige gebruikers van Chrome + LastPass die melding wel verschijnt en bij andere niet.
Dat kwam ik ook tegen in dit topic: https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/954847-Je-browser-wordt-beheerd-door-je-organisatie
Bij vraagsteller Archipel werd de melding veroorzaakt door LastPass. Hij heeft die melding verwijderd in het register.
In datzelfde topic verklaart femke98 dat zij ook LastPass gebruikt, maar die melding niet krijgt.

Maar intussen weten we nog niet wat de oorzaak van die melding is bij Cees Medema. Misschien is het iets heel anders...
Cees, heb je al gekeken wat er bij jou onder Chrome Policies staat?
 
Weet niet wat te doen. Ik heb inmiddels de volgende melding gekregen:
chrome://settings/passwords/check
Zie verder bijlage
 

Bijlagen

  • Instellingen_ Wachtwoorden controleren.pdf
    123.2 KB · Weergaven: 140
Hartelijk dank voor je reactie op mijn vraag mbt
Weet niet wat te doen. Ik heb inmiddels de volgende melding gekregen:
chrome://settings/passwords/check

maar ik (en dat ligt aan mij) kan de relatie niet leggen van uw antwoord met mijn vraag over de password check. Kunt u mij nog een beetje op pad helpen?
 
Hartelijk dank voor de reactie, maar dit gaat me minimaal 1 stap te ver. Ben bezorgd dat ik hiet fouten bj ga maken die ik niet meer kan overzien. Denk erover om de gebruikte paswoorden te veranderen..... Lijkt dat wat?
 
Dat lijkt me een heel goed plan, Cees.
Doe dat voor alle bedrijven/organisaties die genoemd werden in je pfd bestand in bericht #7 van dit topic, dus voor ashampoo, bol.com, canaldigitaal enz.
Voor ieder account moet je een ander wachtwoord verzinnen. Nooit twee keer hetzelfde wachtwoord gebruiken. En denk eraan dat je geen makkelijk te raden wachtwoorden mag gebruiken, zoals Cees1948 (als jij in 1948 geboren zou zijn).

Jij laat je wachtwoorden blijkbaar onthouden door de browser Chrome. Dat doe ik zelf niet. Ik gebruik een wachtwoordmanager die voor mij goede wachtwoorden genereert (verzint) en onthoudt. Dat kan bijvoorbeeld zo'n wachtwoord zijn: UYnw^GzrGip9Hf~
Zo'n ingewikkeld wachtwoord kan ik zelf natuurlijk nooit onthouden, maar dat hoeft ook niet. Ik hoef alleen het hoofdwachtwoord van mijn wachtwoordmanager te onthouden.

Hoe werkt dat dan? zul jij je misschien afvragen? Nadat ik mijn computer heb aangezet, zal eerst gevraagd worden om het wachtwoord in te tikken van mijn Windows account.
Nadat ik ben ingelogd verschijnt het venstertje van mijn wachtwoordmanager waarin gevraagd wordt naar het hoofdwachtwoord waarmee de kluis geopend wordt. Ik tik dat hoofdwachtwoord in. En wanneer ik daarna naar een website ga waar ik een account heb (bijvoorbeeld naar dit forum), dan zal ik automatisch ingelogd worden door mijn wachtwoordmanager.
Ik kan zelf aangeven hoe lang de kluis open moet blijven nadat ik het hoofdwachtwoord heb ingetikt. Ik heb er zelf voor gekozen dat de kluis open blijft zolang de computer aan staat. Maar ik zou er ook voor kunnen kiezen dat de kluis automatisch wordt gesloten na 1, 5 of 10 minuten enz.
1605526625351.png


Er zijn tal van wachtwoordmanagers. Ik gebruik Sticky Password als wachtwoordmanager. Die is niet gratis. Maar er zijn ook wachtwoordmanagers, zoals LastPass, waarvan zowel een gratis als een premium (niet gratis) versie bestaat: https://www.lastpass.com/nl/how-lastpass-works
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan