boot ini

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,
Ik werk met xp pro sp II en sinds kort start mijn pc op, het logo verschijnt en dan word ik doorverwezen naar status van veilige modus.
Ik heb wat zitten zoeken en ik zag 2 boot.ini op de C schijf.
Heb er een verwijderd maar niet geholpen.
Heb dan opgestart met xp cd, herstelconsole gestart, dan fixmbr, fixboot en bootcfg /rebuild zodat ik een nieuwe ini had geschreven maar de pc bleef naar het veilige modus beeld gaan.
Ik heb dit verschillende malen gedaan maar niets hielp.
Is het trouwens normaal als je de herstelconsole gebruikt en ik een fixmbr doe, dat windows zegt dat de vorige fout of incorrect is als ik nog maar pas een nieuwe heb gemaakt, idem dito met de fixboot?
Heb wat verder gezocht en vond dit dan


Bij het installeren van software worden nog wel eens systeem bestanden overschreven.
In Windows zit al een beveiliging ingebouwd. Deze beveiliging monitort de systeem
bestanden en zorgt ervoor dat wanneer een systeem bestand wordt weg gegooid of wordt overschreven met een oudere versie, deze automatisch gerestored wordt.

Van de syteem bestanden die normaal ge-update worden, wordt een backup bijgehouden door SFC (System File Checker) in de C:\Windows\system32\dllcache map.

Bij problemen met de systeem bestanden, kan je SFC gebruiken om ze te herstellen.

N.B.: Als de problemen komen na de installatie van software, gebruikt dan wel altijd eerst de uninstaller. Als bij Windows XP dat ook niet helpt, gebruik dan de ingebouwde herstelmogelijkheden door gebruikt te maken van herstel punten. SFC is een laatste red middel om de systeem bestanden te herstellen.


Open een command prompt via: Start -> uitvoeren... -> cmd

Typ je in de command prompt SFC /? , dan krijg je alle opties van SFC te zien:


SFC [/SCANNOW] [/SCANONCE] [/SCANBOOT] [/REVERT] [/PURGECACHE] [/CACHESIZE]

/SCANNOW Alle beveiligde systeembestanden nu controleren
/SCANONCE Alle beveiligde systeembestanden een keer controleren
bij de volgende keer opstarten
/SCANBOOT Alle beveiligde systeembestanden elke keer controleren
tijdens het starten van het systeem
/REVERT Controle instellen op standaard instelling
/PURGECACHE Bestandscache leegmaken
/CACHESIZE=x Grootte van bestandscache instellen

De beschrijvingen spreken hier voor zich.

Draai je SFC zonder opties, dan zullen alle overschreven systeem bestanden worden vervangen met die uit C:\Windows\system32\dllcache.

Als de files uit C:\Windows\system32\dllcache niet meer gebruikt kunnen worden omdat de inhoud van de map corrupt is geraakt, kies je voor de optie /SCANNOW. Hiermee zullen de systeem bestanden, inlcusief de inhoud van C:\Windows\system32\dllcache, hersteld worden.
Er kan hier gevraagd worden om de Windows CD in de drive te stoppen, dus hou die bij de hand.
Let hierbij ook op dat als er bestanden van de CD worden gerbruikt, je dan de systeem bestanden hebt van die Windows versie en dat je eventuele service packs opnieuw zal moeten installeren.

Dit wil zeggen dat ik dan mijn service packs kwijt ben, kan ik die dan nog gaan downloaden trouwens?

Heb voor het zeker maar eens deze gedaan /PURGECACHE Bestandscache leegmaken

en kreeg volgende melding: foutcode 0x000006ba [De RPC-server is niet beschikbaar].

Heb deze gecontroleerd en deze stond bij de services wel aan, dus daar kan het toch niet aan liggen denk ik.
Het is raar de pc die boot wel maar dan geraakt hij niet verder, dus is er volgens mij met de boot ini niets mis,
kan er mij iemand verder op weg helpen hoe ik dit kan oplossen en liefst zonder format?

greets

Ed
[OPLOSSING]opgelost in HJT sectie[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je dit al gedaan in die veilige modus?
Ga naar uitvoeren en type msconfig.exe gevolgd door de entertoets.
Kijk daar eens bij tab boot.ini of safeboot niet is aangevinkt.
 
Heb je dit al gedaan in die veilige modus?
Ga naar uitvoeren en type msconfig.exe gevolgd door de entertoets.
Kijk daar eens bij tab boot.ini of safeboot niet is aangevinkt.


reeds gedaan vooraf, maar staat niet aangevinkt
dit is mijn boot ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

ziet er volgens mij goed uit, noch suggesties

greets

ed
 
Nou, je kan je cd slipstreamen met die servicepacks via het programma nlite.
Dan kan je zonder probleem de opdracht sfc /scannow of scanonce) gebruiken zonder verlies van sp denk ik.
In vista gaat het in elk geval goed op die manier.
Via updates krijg je die tot nu nog steeds vanzelf binnen, zoniet blijven ze nog een paar jaar aangeboden als download, net als alle updates die zijn uitgebracht.
Een lijstje daarvan maken kan handig als je in de toekomst een herinstall moet doen.
 
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

ziet er volgens mij goed uit, noch suggesties

Ziet er voor mij niet goed uit.
De regel zou moeten zijn :

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect


Misschien best ook eens SP3 installeren.
 
Laatst bewerkt:
ik zie wel dat er bij msconfig onder het vakje opstarten de desktop.ini staat uitgevinkt, het staat er ook 2x tussen maar geen enkele keer aangevinkt
nu start hij weer perfect op maar ik weet zeker na een paar uur als ik stop en weer aanzet hij weer niet gaat opstarten zoals altijd,
ik heb eens het programma Dependency Walker 2.2 laten draaien en het een en ander gecontroleerd en alle niet zichtbare mappen op de c schijf waren foutief, ik geef een van de volgende foutmeldingen:

AUTOEXEC.BAT: Error: At least one file was not a 32-bit or 64-bit Windows module.

BOOT.INI: No DOS or PE signature found. This file is not a valid 32-bits or 64 bits Windows module

NTLDR: No DOS or PE signature found. This file is not a valid 32-bits or 64 bits Windows module

NTDETECT.COM: No DOS or PE signature found. This file is not a valid 32-bits or 64 bits Windows module


HAL. DLL in de map windows was correct


onder het vakje algemeen in de msconfig staat hij op selectief opstarten en alles is nu aangevinkt onder selectief opstarten

rara

greets

edd
 
AUTOEXEC.BAT : Kun je hiervan eens de inhoud plaatsen wat daar te lezen valt.
Doe je op deze wijze:
Start - programma's - bureauaccesoires
Kies daar voor opdrachtprompt en krijg je een zwart scherm te zien, DOS modus
type cd.. tot je nog enkel de c:> krijgt te zien
voer deze opdracht uit : type autoexec.bat , wat krijg je dan te lezen?

NTLDR: No DOS or PE signature found. This file is not a valid 32-bits or 64 bits Windows module
Dit zint me ook niet, volgens mij ontbreekt of is het ntldr bestand beschadigt.
Maak je gebruik van 1 harde schijf met meerdere parities, of zitten er meerdere harde schijven in die computer.
 
ik wil wel maar als ik in dos kom begrijp ik niet goed wat je wil zeggen met cd..
ik krijg C:\documents and settings\mijn naam>
kan dit geen kwaad als ik autoexec;bat type
en ik heb een schijf gesplitst in 3 delen, C D en E
Edd
 
ik krijg C:\documents and settings\mijn naam>
Type cd.. krijg je dit : C:\documents and settings\
type nog eens cd.. krijg je de dos prompt te zien C:\
cd.. is een dos command dat staat voor chance directory
type hier : type autoexec.bat , en vermeld hier eens wat daar te lezen valt. .bat is een batch bestand dat vroeger nodig was om DOS juist te laten opstarten.

Wat ik niet begrijp dat je dit te zien krijgt in het DOS scherm
ik krijg C:\documents and settings\mijn naam>

Eigenlijk zou je dit moeten te zien krijgen C:\users\je naam of C:\gebruikers\je naam
als je dan typt cd my documents of cd mijn documenten krijg je dit pas te zien : C:\gebruikers\je naam\Mijn documenten
 
Laatst bewerkt:
Type cd.. krijg je dit : C:\documents and settings\
type nog eens cd.. krijg je de dos prompt te zien C:\
cd.. is een dos command dat staat voor chance directory
type hier : type autoexec.bat , en vermeld hier eens wat daar te lezen valt. .bat is een batch bestand dat vroeger nodig was om DOS juist te laten opstarten.

Wat ik niet begrijp dat je dit te zien krijgt in het DOS scherm


Eigenlijk zou je dit moeten te zien krijgen C:\users\je naam of C:\gebruikers\je naam
als je dan typt cd my documents of cd mijn documenten krijg je dit pas te zien : C:\gebruikers\je naam\Mijn documenten

dit is wat ik zie, er gebeurt niets

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Marcel>cd..

C:\Documents and Settings>cd..

C:\>type autoexec.bat

C:\>

zie je er verschijnt niets meer

Ed
 
Using the Emergency Repair Disk
De emergency repairproces herstelt de rootpartitie war ntldr, boot.ini en autoexec.bat op staan.

Dit is een optie voor windows 2000 en komt dit niet overeen met hetgene ik al had geschreven
Typ je in de command prompt SFC /? , dan krijg je alle opties van SFC te zien:


SFC [/SCANNOW] [/SCANONCE] [/SCANBOOT] [/REVERT] [/PURGECACHE] [/CACHESIZE]

/SCANNOW Alle beveiligde systeembestanden nu controleren
/SCANONCE Alle beveiligde systeembestanden een keer controleren
bij de volgende keer opstarten
/SCANBOOT Alle beveiligde systeembestanden elke keer controleren
tijdens het starten van het systeem
/REVERT Controle instellen op standaard instelling
/PURGECACHE Bestandscache leegmaken
/CACHESIZE=x Grootte van bestandscache instellen

De beschrijvingen spreken hier voor zich.

Draai je SFC zonder opties, dan zullen alle overschreven systeem bestanden worden vervangen met die uit C:\Windows\system32\dllcache.

Als de files uit C:\Windows\system32\dllcache niet meer gebruikt kunnen worden omdat de inhoud van de map corrupt is geraakt, kies je voor de optie /SCANNOW. Hiermee zullen de systeem bestanden, inlcusief de inhoud van C:\Windows\system32\dllcache, hersteld worden.
Er kan hier gevraagd worden om de Windows CD in de drive te stoppen, dus hou die bij de hand.
Let hierbij ook op dat als er bestanden van de CD worden gerbruikt, je dan de systeem bestanden hebt van die Windows versie en dat je eventuele service packs opnieuw zal moeten installeren.


greets

Ed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan