Windows 10 BSoD.... Blue Screen of Death...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn desktop heeft al langer last van kuren sinds Windows11 zich in mijn pc probeerde te nestelen. Eén keer is het me gelukt om Windows 10 weer tot leven te wekken en te gebruiken.
Sinds gisteren krijg ik het blauwe scherm met even de verwijzing naar de Microsoft link inclusief QR-code.
Ik heb met de hulp van mijn tablet dan toch nog inextremisch de code kunnen scannen en de Microsoft-hulp proberen te doorlopen maar... tevergeefs. Systeemherstel en dergelijke dingen brengen geen soelaas, zelfs in veilige modus gaan lukt niet en herstel via USB werkt ook niet.
En wat ik vanavond dan nog meemaakte tart al helemaal mijn verbeelding... ik had mijn pc volledig stroomloos gezet voor een paar uur, daarna schakelde ik de desktop weer in en nà een iets langere tijd dan normaal startte hij gewoon weer op, ik blij natuurllijk dat hij niet echt dood is. Ik heb dan de computer gewoon op laten staan, energiebeheer staat op "scherm uitschakelen nà 30 minuten inactiviteit” en "computer uitschakelen staat op 4 uur inactiviteit". En nu... 2 uur later ging ik eens checken en ja... het blauwe scherm stond er weer... Heeft er iemand enig idee wat ik kan doen om dit euvel te bestrijden?

Ik heb het ding weer eens spanningsloos gezet voor een paar uur... wordt vervolgd...
 
Kleine update van het euvel...
- Stof en vuil is het niet.
- Bij opstart zonder herstelstick gaat hij meteen de Bios openen en als je dan Save & Exit activeert dan... verschijnt na een paar seconden het Bios-menu wederom.
- Bij opstart met herstelstick vraagt hij welk toetsenbordindeling ik gebruiken wil om daarna de verschillende herstelmogelijkheden te geven (blauw achtergrondkleurtje).
Geen enkele mogelijkheid werkt. Bij één van de herstelmogelijkheden vraagt hij naar de file met de hardwaregegevens en bij een andere mogelijkheid stopte het herstel vanzelf na 7%...
- Ook heb ik de batterij op het moederbord "gereset" (deze tip had ik gelezen op de Medion-site) maar ook dat brengt geen oplossing.

Nu heb ik een mail verstuurd naar Medion zelf en desnoods stuur ik hem naar hen op.
 
De bereidwillige helpers hier zitten idd. nog altijd te wachten op reactie op hun voorstellen : memory dump, etc...
Je doet alsof ze niets hebben gezegd, en dan haken ze natuurlijk af zoals Lange Pier hierboven.

Je kan niet verwachten dat ze blijven aandringen hé ...
Hopelijk heb je bij Medion meer succes, maar ik betwijfel het : nog nooit geweten dat die iets anders doen het ganse ding gewoon vanuit hun productiemaster herinstalleren. Als het hardware is volgt meestal maar één raad : koop een nieuwe !
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Kleine update van het euvel...
- Stof en vuil is het niet.
- Bij opstart zonder herstelstick gaat hij meteen de Bios openen en als je dan Save & Exit activeert dan... verschijnt na een paar seconden het Bios-menu wederom.
- Bij opstart met herstelstick vraagt hij welk toetsenbordindeling ik gebruiken wil om daarna de verschillende herstelmogelijkheden te geven (blauw achtergrondkleurtje).
Geen enkele mogelijkheid werkt. Bij één van de herstelmogelijkheden vraagt hij naar de file met de hardwaregegevens en bij een andere mogelijkheid stopte het herstel vanzelf na 7%...
- Ook heb ik de batterij op het moederbord "gereset" (deze tip had ik gelezen op de Medion-site) maar ook dat brengt geen oplossing.

Nu heb ik een mail verstuurd naar Medion zelf en desnoods stuur ik hem naar hen op.
is het batterijtje van je bios misschien leeg?
Als bios zijn instellingen niet kan bewaren kan je vreemde dingen krijgen.
een cr2032 knoopcel is het meestal
 
Vooreerst bedankt voor alle hulp/voorstellen maar... als enkel en alleen het Bios menu nog opent... en dit telkens weerkeert ná herstart, en ook al plaats ik een originele Windows10 usb stick tijdens heropstart (nadat ik in bios de opstartvolgorde aangepast heb) hoe kan ik dan ook maar enig programma ivm recovery of scan laten draaien? Batterijtje vervangen bracht ook geen soelaas.
 
Als je nu eens een andere schijf of SSD gebruikt om windows te installeren?
Dan weet je zeker dat er iets aan de schijf mankeert. (In de meeste gevallen een schijf die op zijn eind loopt of sector errors geeft)

of hang de bewuste schijf in een ander systeem en controleer hem met CrystalDiskInfo of HDtune ?
 
Wil je de schijf vervangen door een andere harddisk zou ik een WD black edition kopen.
Deze Is super betrouwbaar en heeft een langere garantie.

Echter in de tijd van SSD's is dat nog wel nodig?
 
De bereidwillige helpers hier zitten idd. nog altijd te wachten op reactie op hun voorstellen : memory dump, etc...
Je doet alsof ze niets hebben gezegd, en dan haken ze natuurlijk af zoals Lange Pier hierboven.

Je kan niet verwachten dat ze blijven aandringen hé ...
Hopelijk heb je bij Medion meer succes, maar ik betwijfel het : nog nooit geweten dat die iets anders doen het ganse ding gewoon vanuit hun productiemaster herinstalleren. Als het hardware is volgt meestal maar één raad : koop een nieuwe !
Als ik een nieuwe koop zal het zeker geen Medion zijn... ik heb bvb bij HP gezien dat die online hulp aanbieden aangepast aan het type pc dat je aangeschaft hebt...
In mijn buurt is een pc-shop, misschien breng ik mijn pc wel daar naartoe maar... ze hebben nu zomerverlof... 😉
 
Een goeie raad: koop geen fabrieks of merk pc maar bij iemand die ze zelf bouwt en weet hoe een windows clean te installeren zonder onnodige extra tools.
Fabrieks/merk PC's zijn vaak heel krap berekend. Wil je later bv een videokaart toevoegen of wisselen kan een te lichte voeding al problemen geven.

Vroegere Medions, andere deden het ook, hadden een beperkter bios waar je bv niet zomaar eender welke videokaart kon inbouwen.
(Denk niet dat nog gedaan wordt maar toch...).
Sommige fabrikanten (bv Lenovo) linken de gebruikte CPU hebben al een model waar cpu aan het moederbord gelinkt is. (Slechts 1 model maar eenmaal begonnen ...)
Wil je CPU upgraden of moederbord stuk en vervangen lukt dat niet, wordt niet herkend. Kunt die CPU ook niet op een ander moederbord gebruiken, werkt niet.

Mijn eerste PCs gebouwd in de jaren 80. Nooit problemen gehad.
Vooral door het gebruik van degelijke standaard componenten en vooral goeie koeling en voldoende sterke voedingen.
 
Laatst bewerkt:
Met een B-merk bedoel ik
De voeding is van een Chinees merk (Qtech, Sweex, MS-Tech etc of FSP)

A-merken : Be quiet! , Seasonic , Corsair, Zalmann , Superflower
Zijn in het algemeen een paar tientjes duurder dan standaard voedingen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan