Windows 10 BSoD.... Blue Screen of Death...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn desktop heeft al langer last van kuren sinds Windows11 zich in mijn pc probeerde te nestelen. Eén keer is het me gelukt om Windows 10 weer tot leven te wekken en te gebruiken.
Sinds gisteren krijg ik het blauwe scherm met even de verwijzing naar de Microsoft link inclusief QR-code.
Ik heb met de hulp van mijn tablet dan toch nog inextremisch de code kunnen scannen en de Microsoft-hulp proberen te doorlopen maar... tevergeefs. Systeemherstel en dergelijke dingen brengen geen soelaas, zelfs in veilige modus gaan lukt niet en herstel via USB werkt ook niet.
En wat ik vanavond dan nog meemaakte tart al helemaal mijn verbeelding... ik had mijn pc volledig stroomloos gezet voor een paar uur, daarna schakelde ik de desktop weer in en nà een iets langere tijd dan normaal startte hij gewoon weer op, ik blij natuurllijk dat hij niet echt dood is. Ik heb dan de computer gewoon op laten staan, energiebeheer staat op "scherm uitschakelen nà 30 minuten inactiviteit” en "computer uitschakelen staat op 4 uur inactiviteit". En nu... 2 uur later ging ik eens checken en ja... het blauwe scherm stond er weer... Heeft er iemand enig idee wat ik kan doen om dit euvel te bestrijden?

Ik heb het ding weer eens spanningsloos gezet voor een paar uur... wordt vervolgd...
 
"Ik heb het ding weer eens spanningsloos gezet voor een paar uur"... wordt vervolgd...
En inderdaad, hij startte weer traag op, ik heb even IE geopend en mijn mail gechecked, nu staat hij nog aan... ik ben benieuwd of hij nog eens in "doodmodus" gaat gaan.
 
kan zoveel oorzaken zijn.
Begin gewoon is de pc van binnen te inspecteren op stofophoping?
stofophoping kan warmte veroorzaken en kan na een tijd je cpu te warm laten worden.
En rook je , dan kan nicotineaanslag een gemeen goed zijn.
 
Ik zie hier maar één goed voorstel, en die staat in post #5.
Ofwel minstens een memory minidump voorzien, welke je kan scannen met Whocrashed.
Of nog beter een volledige memory dump, en die scannen met WinDbg.
Al de rest is in het wilde weg schieten...
 
Tja, als googlen al te veel moeite is..... en alleen een schijfcontrole? indien ook het oppervlak dan is het chkdsk /r.
Maar, voila.
Minidump aanzetten.
Minidump uitlezen.

Maak je gebruik van de Automatische Driver Update van Windows?
 
Wanneer Windows een BSOD ondergaat, gaat hij (wanneer actief, default) een memory dump genereren en die data wegschrijven.

1656269017593.png



Een minidump is een beperktere hoeveelheid data dat een full dump. Dit is in te stellen.
Die data bevat het antwoord waarom die BSOD heeft plaatsgevonden.
Whocrashed is een eenvoudig programma om die informatie uit een minidump te halen.
In sommige situaties is die informatie niet voldoende en moet er verdergegaan worden met een full memory dump, en deze analyzeren met WinDbg. Instructies kan je hier vinden; https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/762974/bsod-using-windbg-windows-debugger-and-analyze-v/
 
Kan je warmteproblemen dan uitlezen met een dumplog?
Ik vind het persoonlijk een rare vraag, maar ik zal er proberen een antwoord aan te breien.

Als een elektronische component zoals een IC (vb processor) veel te warm wordt, dan gaat die onvoorspelbaar gedrag vertonen. Maw de berekeningen die de betreffende IC uitvoert, of de opslag op geheugenbanken, gaan niet altijd correct verlopen. Afhankelijk van de schade aan de component...
Wat is onvoorspelbaar gedrag? Volledig random! Zoiets kan je niet of moeilijk meten. De gevolgen hiervan zijn ook zeer random en niet of zeer onwaarschijnlijk vast te pinnen op één gebeurtenis. Geheugenfouten kan je doorgaans wel meten mbv software. Maar dat is één van de weinige uitzonderingen.

Een memorydump kan de gevolgen wel zien, maar hoogst waarschijnlijk resulteren die in fouten in ntkernel. Zeer algemeen dus....
Een kort antwoord op je vraag; nee...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan