Tools complete foto op beeldscherm in dezelfde grootte opslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Ik plaats een online foto op het 25.5" scherm dat daar helemaal mee gevuld is, dus een complete grote foto. Ik maak daar een printscreen van, open Paint en selecteer met het vierkant de maximale grootte om vervolgens op te slaan. Maar ik krijg dan niet meer de oorspronkelijke grootte omdat de werkbalk in Paint dat verhindert.
De foto wordt dus altijd weer kleiner.
1608373372557.png

Is er een andere manier?
 
en wat geeft het maken van een printscreen zonder die omweg via Paint dan ? Standaard komt er in Windows 10 dan een bestand in je 'Afbeeldingen'-map/library van je profiel te staan in een subfolder 'Schermopnamen''.

Is dat bestand dan niet gewoon wat je wil hebben ?
 
Ik denk dat je het volledig fout doet...
Om te beginnen, je hebt een foto in een webbrowser. Je neemt daarvan een printscreen? Ipv gewoon die foto op te slaan. De originele foto dus. Kijk dan eens hoe groot die werkelijk is. Want het is niet omdat je scherm gevuld is, dat dit de werkelijke grootte is van die foto.
 
Ik denk dat je het volledig fout doet...
Om te beginnen, je hebt een foto in een webbrowser. Je neemt daarvan een printscreen? Ipv gewoon die foto op te slaan. De originele foto dus. Kijk dan eens hoe groot die werkelijk is. Want het is niet omdat je scherm gevuld is, dat dit de werkelijke grootte is van die foto.
Ik doe het zo al jaren en dat gaat prima. Je moet alleen soms keuzes maken in het laten wegvallen van details. Vandaar mijn vraag.
Ik heb nu gedaan wat je schrijft, maar ook dan krijg ik de hele foto niet terug. Die blijft natuurlijk op 100% staan maar daarmee wordt het scherm niet meer gevuld. Verhogen naar 200% bijv. werkt dan ook niet.
Ik zal even een foto maken om aan te geven wat ik graag zou willen....
 
gebruik eens de Windows 10 Paint 3D en niet de verouderde paint ..vervolgens zul je enkel via de canvas een afbeelding kunnen uitvergroten met behoud van de scherpte /zuiverheid van deze afbeelding ..
*zo heb ik als proef een afbeelding opgehaald via het net van amper 5,19kb en heb ik deze uitvergroot naar 274kb met behoud van de kwaliteit .
*je vind het originele en tevens het uitvergrootte in deze zip
 

Bijlagen

  • zonsondergang original.zip
    243.1 KB · Weergaven: 105
Ik heb het als volgt geprobeerd.
- Ik krijg eerst zo'n formaat: test 1
- Dan kan ik met de icoontjes in de foto kiezen voor full page! Geen randen of
werkbalken te meer te zien. Volledige scherm met volledige foto en veel groter en
gedetailleerder!
- Dan Afbeelding Opslaan als... test 3 Dan kom ik niet verder dan 100% en dus weer kleiner.

Gaat dat dan met Paint 3D beter? Die moet ik dan nog downloaden.
 

Bijlagen

  • test 1.png
    test 1.png
    303.4 KB · Weergaven: 104
  • test 2.jpg
    test 2.jpg
    59.2 KB · Weergaven: 95
  • test 3.png
    test 3.png
    335.3 KB · Weergaven: 110
paint 3d is op te halen via de store ..

deze heeft nu 4061 x 2437 pixels en het bestand is nu 2.8.MB groot .
..
test 1.png
 

Bijlagen

  • test 1.zip
    2.8 MB · Weergaven: 134
Ik lees hier een paar dingen die niet echt kunnen. Je kan niet zomaar een foto vergroten zonder "verlies" van kwaliteit.
Stel, je hebt een foto van 800x600 pixels. Als je daar een foto van zou maken van 3200x2400 pixels, gaat die elke pixel 4 keer herhalen. Dat is de standaard procedure die men doorgaans toepaste, en kon toepassen. Maw, pixels bijtoveren op die manier gaat niet echt bijdragen aan de kwaliteit van die foto.

However.... Tegenwoordig heeft men met "AI" wel wat meer opties om zoiets bij benadering toch te verbeteren (vb. https://imageupscaler.com/).
Al denk ik persoonlijk niet dat zoiets in Paint3D gaat aanwezig zijn. Kan fout zijn, maar ...
 
heb zojuist deze van test 1 (zie bericht #7 uitvergroot ) nadat ik deze vast gelegd had via een printscreen ..
zie hier het resultaat .. vergelijk deze met de eerdere geuploade afbeelding ..

Ashampoo_Snap_zaterdag 19 december 2020_15h59m15s_001_.jpg

deze heeft nu 2182 x 1166 pixels en is amper 284kb groot dus beduidend kleiner in omvang dan deze in bericht #8
 
3D werkt niet voor wat ik wil. Daarom toch weer terug naar Paint. Miscchien wel onconventioneel maar het werkt goed:
- ik plaats de afbeelding op het scherm en vergroot hem beeldvullend met het bekende icoontje dat daarvoor voorhanden is.
- dan een PrtSc,
- dan weer naar Paint en plakken,
- vervolgens in Paint kiezen voor Formaat wijzigen en dat doe ik dan tot 86%. Daarmee houd ik dan de afbeelding bijna beeldvullend over,
- vervolgens de selecteren en bijsnijden,
-tot slot Opslaan als en dan houd ik een grote foto over, wellicht met wat beeldverlies maar dat is vrijwel niet merkbaar.
En omdat ik dit allemaal door ervaring vrij snel doe, kost dat niet veel tijd en moeite.
 
heb zojuist deze van test 1 (zie bericht #7 uitvergroot ) nadat ik deze vast gelegd had via een printscreen ..
zie hier het resultaat .. vergelijk deze met de eerdere geuploade afbeelding ..

Bekijk bijlage 249057
deze heeft nu 2182 x 1166 pixels en is amper 284kb groot dus beduidend kleiner in omvang dan deze in bericht #8
Met alle respect maar die van mij zijn toch een stuk scherper en beeldvullend.
1608391398084.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan