Windows 11 Computer klaar voor Windows 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren zag ik bij Windows Update dat Windows 11 klaar was om geïnstalleerd te worden.

Erbij stond de optie: „Ik blijf nog even bij Windows 10“ en daar heb ik voor gekozen.

Hoe krijg je de mogelijkheid om naar Windows 11 te gaan nu weer terug (?), want als ik naar updates zoek staat er alleen: „Uw apparaat is bijgewerkt“.
 
Beste Leono, dat is u goed recht om nog even te blijven hangen op Win 10. Je blijft sowieso nog updates ontvangen tot ergens 2024 als ik het goed voorheb voor Win 10. Dus je bent daar nog wel ff zoet mee. Ik heb een laptopje met een intel core i3tje die totaal niet word ondersteunt, want mijn oud bakje is reeds van 2011. Heb hem wel overgezet naar Win 11 waar dat de controle naar secure boot en TPM 2.0 niet gebeurt. Heb reeds 3 updates ontvangen. Dus me happy. Het is wel erg zoeken, want het staat allemaal terug op een andere plaats. Het ziet er allemaal wel erg goed uit, maar het is wederom erg wennen tegenover Win 10, maar dat was ook zo toen we overstapten van Win 7 naar Win 10.
 
Hoe krijg je de mogelijkheid om naar Windows 11 te gaan nu weer terug

Je zou kunnen wachten totdat je weer de melding krijgt dat Windows 11 klaar is om geïnstalleerd te worden. Ik neem aan dat die melding ooit wel weer opnieuw zal verschijnen. Maar ik heb geen idee hoelang het zal duren voor je die melding opnieuw krijgt.

Als je geen zin hebt om daarop te wachten, dan ga je naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Download daar de Windows 11-installatieassistent:
61791c9ac7237-Ashampoo_Snap_2021.10.27_11h26m07s_001_.png

Die installatieassistent gebruik je om Windows 10 te upgraden naar Windows 11.
 
Dank u cve,
Dank u porrelaar,

Aan de/het Media Creation Tool had ik inderdaad al gedacht, maar ik zou het liever via de Windows Update willen doen.
Vreemd toch dat er geen link staat waarmee je de uitgeschakelde optie weer kunt inschakelen?

Wat ik mij ook nog afvraag:

Kun je na installatie van Windows 11 gemakkelijk terug naar Windows 10 zoals dat bij de overgang van Windows 7 naar Windows 10 ook kon?
Je had toen een beperkte tijd om terug te gaan en dat ik heb ik destijds ook gedaan. Het ging toen erg gemakkelijk.
 
In het begin had je 30 dagen de tijd om terug te gaan van Windows 10 naar Windows 7 (of 8.1). Maar later is de tijd waarin je terug kunt gaan naar een vorige versie van Windows teruggebracht naar slechts 10 dagen.
En die termijn van 10 dagen geldt nu ook wanneer je van Windows 11 terug wilt gaan naar Windows 10.
Meestal gaat die rollback (terug naar vorige versie van Windows) goed. Een enkele keer loopt hij fout en blijf je zitten met een onbruikbaar systeem. Daarom maak ik altijd eerst een systeembackup op een externe harde schijf voordat ik upgrade naar een nieuwere versie van Windows. Gewoon voor de zekerheid; ik heb hem nog nooit nodig gehad.
 
Externe schijven heb ik niet (behalve een USB-stick). Ik denk dat ik maar langdurig ga afwachten.

Misschien verschijnt er inderdaad toch weer eens een uitnodiging bij de Windows Updates.

Ik was juist blij dat Windows 10 "het laatste besturingssysteem ooit" zou zijn.
 
Ik zou als ik u was en je wenst ook nog zeker zijn dat je terug kan gaan naar Win 10 met Macrium reflect free of een ander programma dat dit soort zaken kan doen een image of clone maken op een nieuwe schijf. Die stop je dan in je computer, haal je oude eruit. upgraden van Win 10 naar Win 11 en ga aan de slag ermee. Staat het je niet aan, kan je zonder schrik te hoeven te hebben gewoon wisselen van HDD en voila je hebt terug je systeem met Win 10. Die tweede HDD kan je dan als extra opslagruimte gaan gebruiken of als reserve HDD. Of meteen een SSD aanschaffen kan ook een optie zijn.
Wat die uitspraak van Microsoft toenertijd was met dat Win 10 het laatste besturingssysteem ooit zou zijn, weet ik niet. Maar zelfs met een klein beetje gezond verstand kan je wel zelf beseffen dat er ooit wel eens een te grondige update moet gaan gebeuren dat men het geen Win 10 meer zou kunnen gaan noemen. Op dit punt zijn we na bijna 10 jaar aangekomen. Die TPM en secure boot zijn daar een beveiligings gevolg van. Je moet de hackers daarvoor danken, dat ze steeds inventiever te werk gaan. Windows was al altijd gekend als het minder veilige besturingssysteem, wel dat is hun antwoord hierop. Of dit het juiste antwoord zal zijn gaat de tijd moeten uitwijzen.
 
Hallo cve,

In het bericht vóór u schreef ik al: „Externe schijven heb ik niet (behalve een USB-stick)“.

Dus niets te imagen of te clonen.

Hallo Ber,

Dank u voor uw geruststellende woorden.

Het zal mijn nachtrust ten goede komen.
 
Toen ik tegen mijn zin gedwongen werd aan het internet te gaan, heb ik besloten dat buiten de aanschaf van het apparaat en het internetabonnement alles gratis moet zijn.

Een soort principiële koppigheid die ook wel leuke kanten heeft, nochtans voor mijzelf. (Soort sport).

De USB-stick kreeg ik cadeau.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Toen ik tegen mijn zin gedwongen werd aan het internet te gaan, heb ik besloten dat buiten de aanschaf van het apparaat en het internetabonnement alles gratis moet zijn.

Een soort principiële koppigheid die ook wel leuke kanten heeft, nochtans voor mijzelf. (Soort sport).

De USB-stick kreeg ik cadeau.
Dat is een leuke sport, maar dan zal je op den duur toch wel eens iets moeten aanschaffen vrees ik. Want die dingen gaan ooit wel eens stuk en dan ben je aan vervanging toe.
 
Waarschijnlijk heb ik het aan deze recente aanschaf te danken dat mijn computer geschikt is voor Windows 11.

Ik kwam al veel verontwaardigde forumposts tegen van bezitters van hele dure tamelijk nieuwe computers die niet geschikt blijken te zijn voor Windows 11.

En mijn HP was de allergoedkoopste die in de winkel te vinden was.
 
Waarschijnlijk heb ik het aan deze recente aanschaf te danken dat mijn computer geschikt is voor Windows 11.

Ik kwam al veel verontwaardigde forumposts tegen van bezitters van hele dure tamelijk nieuwe computers die niet geschikt blijken te zijn voor Windows 11.

En mijn HP was de allergoedkoopste die in de winkel te vinden was.
Allergoedkoopste is niet altijd de beste koop. Ik heb hier 3 weken geleden voor een collega van mij op zoek gegaan voor een ultra budget laptopje. De goedkoopste was 289€ en de tweede goedkoopste 299€, beide ondersteunen Win 11, maar dan was er eentje van 349€, voor die enkele tientallen euro meer, had hij en een betere processor ( quad-core in plaats van dual- core) en meer opslag( 256 GB in plaats van 128 GB) en meer RAM( 8 GB in plaats van 4GB). Dit voor in het grootst mogelijke geval van 60€ meer. Dan moest je wel gek zijn om voor het goedkoopste te gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan