Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik ben eigenlijk nog een leek op gebied van computer,toch zou ik graag eens volgende vraag stellen.-Eerst even een info welke comp ik heb.

-Laptop hp dv6-3170sb 64 bits
-640 GB harde schijf
-4 ram geheugen
-i5-460M 2.66 GH
De vraag is als ik 4 ram geheugen meer insteek zal mijn comp dan veel sneller worden.

Dank voor de reactie.
 
4 GB is voldoende om goed met een i5 te kunnen werken.
Als je veel mutitasking gebruikt en als dit tevens zeer zware programma's zijn zou je er wat geheugen bij kunnen plaatsten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
indien de ts een OS gebruik met 32 bit dan zal de 4Gb die er nu aanwezig is ook niet tenvolle gebruikt worden , ook het vergroten van het geheugen lost dan niets op Want een 32 bit systeem gebruikt maar maximum 3.30Gb
stel dat er dan nog een onboard video/ geluids kaart aanwezig is dan gaat er van de gebruikte 3.30Gb 1/3 naar deze onboard kaart d.w.z. je gebruik niet de aanwezige 4Gb ; je gebruik niet de maximum van 3.30Gb ....je 32bit systeem gebruik maar 2.20Gb van de 4Gb geinstalleerde geheugen

nu ken ik dit moederbord niet en zou je waarschijnlijk het maximum (3.30Gb) geheugen dat een 32bit systeem gebruikt ook gebruiken ..Echter wil je de volle 4GB gebruiken zul je een 64 bit systeem moeten installeren
een andere omlossing zou zijn vergroot je virtueelle geheugen ...

virtuele geheugen vergroten xp

klik op START rechtermuis op DEZE COMPUTER kies EIGENSCHAPPEN
klik op de tap GEAVANCEERD en klik onder prestaties op INSTELLINGEN
klik verder op GEAVANCEERD en daar zie je onderaan het venster hoeveel Virtueel geheugen je op het moment hebt.
**zet het vinkje aan bij aangepaste grootte en klik op wijzigen ...
Vanonderen zie je het maximum toegewezen grootte vermeld staan ...Zet je begingrootte en je maximum grootte in op het hier vermelde grootte...

bevestig je keuze en herstart

note indien je ram geheugen 4Gb is dan stel je de virtuele geheugen in op 6142Mb
 
Laatst bewerkt:
indien de ts een OS gebruik met 32 bit dan zal de 4Gb die er nu aanwezig is ook niet tenvolle gebruikt worden

Er staat in de vraag: Laptop hp dv6-3170sb 64 bits

Dus ik ga er van uit dat hier dan ook een 64-bits besturing op staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zou 4 GB onder normale omstandigheden voldoende moeten zijn.

Als je regelmatig, gelijktijdig een videofilm aan het renderen bent en WinRar is bezig om een bestand van 8 GB uit te pakken op de achtergrond en je bent tegelijkertijd het zwaarste spel aan het spelen dan zou ik wat geheugen bij plaatsen.
Maar dit merk je zelf wel als de PC trager wordt naarmate je meer programma's gelijktijdig open hebt staan.
 
ok vergissing van me ...
@ statione je zou een paar register tweaks kunnen toepassen om xp te versnellen .. volg ze letterlijk op zoals hier beschreven

Sneller en stabieler

Windows kan schokkerig over komen als het veel dingen tegelijk moet laden.
Dit probleem is eenvoudig op te lossen door de volgende sleutel aan te maken in het systeemregister.

open start en type in het zoekvenster "regedit "
klik op regedit.exe
Ga nu naar
HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager


Maak een nieuwe 32-bit DWORD-waarde aan met de naam LargePageMinimum

(om een nieuwe sleutel aan te maken plaats je , je muis op een leegge ruimte in het veld waar de sleutels vermeld staan en klik rechts ..)
Wijzig de hexadecimale waarde in de DWORD-waarde ffffffff

om de waarde in te geven dubbel klik je op de pas aangemaakte
D_WORD LargePageMinimum sleutel en selecteer waarde ingeven

nadat de waarde is ingegeven bevestig je dit dan

dus je maakt deze sleutel aan LargePageMinimum D_WORD met de waarde ffffffff
Start de computer opnieuw. Nu moet Windows stabieler starten.

*****************************************************************************
opstarten optimaliseren
deze aanpassing zorgt ervoor dat windows XP de schijven optimaliseert bij het opstarten
open
HKEY_LOCAL_MACHINE / Software / Microsoft / Dfrg / BootOptimizeFunction
maak of bewerk de tekenreekswaarde Enable
typ in het vak Waardegegevens de tekst Y om de functie in te schakelen ( N ) om deze uit te schakelen
************************************************************************************
Sneller opstarten
Als u een computer heb met een snelle processor (vanaf 1GHz ) en 512MB geheugen of meer ; kunt u het opstarten van windows XP met de volgende aanpassing versnellen
ga naar...
1... HKEY_LOCAL_MACHIENE / SYSTEEM / CurrentControlSet / Control /
Session Manager / Memory Management / Prefetch parameters
2....bewerk de waarde EnablePrefetcher
3...voer een waarde 2 in om het opstarten te versnellen
de waarde 3 om ook programma's sneller te starten
de waarde 1 om alleen programmastart te versnellen

***************************************************************************
windows versnellen....
ga naar ...
1...HKEY_LOCAL_MACHIENE / SYSTEEM / CurrentControlSet / Control / Session Manager / Memory Management
2...maak of bewerk de DWORD _waarde DisablePagingExecutive
3...voer een waarde 1 in om de componenten continu in het geheugen te houden
( 0 om dit weer uit te schakelen )
**om een sleutel aan te maken ;rechtsklik op een leegge plek waar de sleutels vermeld staan ...kies nieuw ..maak de juiste sleutel aan ..
om de naam aan te passen klik je met rechts op de nieuwe sleutel en kies naam wijzigen ..
om de waarde in te geven: dubbel klik je op de nieuwe sleutel er verschijnt een venster geef hier de waarde in en bevestig voor alleer je herstart

******************************************************************************

sneller downloaden in internet explorer
ga naar ..
1...HKEY_CURRENT_USER / Software / Microsoft / Windows / CurrentVersion / InternetSettings
2...Maak of bewerk de DWORD-waarde MaxConnectiosPer1_0Server
geef deze de hexadexcimale waarde : 0000000a en decimaale waarde 10
3...Maak of bewerk de DWORD-waarde MaxConnectionsPerServer en geef deze de waarde 0000000a

je zult denken ik maak 2 x dezelfde sleutel aan , dit is niet waar KIJK eens tussen de
Per & Server VALT het je op !!
1_0
********************************************************************************
sneller afsluiten
windows wacht bij het afsluiten tot alle processen gestopt zijn .
u kunt deze wacht periode korter maken om het afsluiten te versnellen .
zorg er wel voor dat u bestanden en programma's zelf netjes bewaard of afsluit.
ga naar ..
1...HKEY_LOCAL_MACHINE / Systeem / CurrentControlSet / Control
2.....bewerk de tekenwaarde WaitToKillServiceTimeout
3.......geef deze een lagere waarde bijv : 2000
4.........ga nu naar HKEY_CURRENT_USSER /Control Panel / Desktop
5............bewerk hier de tekenwaarde WaitToKillAppTimeout
6.............geef deze een waarde van bijv : 4000 (standaard is dit 20000 )
7..................controleer binnen dezelfde register sleutel de waarde van
HungAppTimeout en zorg ervoor dat deze op 5000 ingesteld is.
Voortaan zult u niet meer zo lang naar het afsluiten van windows hoeven te kijken ...
********************************************************************************
deze aanpassingen komen uit de "sneldienst Windows XP Geheimen geschreven door Marco den Teuling en uitgegeven door Easy Computing
deze hebben dus al hun nut bewezen !
 
nogthans geeft de ts in zijn handtekening XP aan ..
een paar van deze aanpassingen heb ik zelf toegepast en het antwoord op je vraag is dan ook JA deze werken ook op de nieuwe versies van windows ..
ik gebruik daareenboven ook nog het boek van vista om vergelijkingen te doen .. ben momenteel aan het wachten tot het boek voor de win7 uitkomt..ga deze dan ook aankopen
 
ik heb eens in mijn xp register gekeken en stel vast dat de meeste waarden al zo staan ingesteld. behalve die om sneller af te sluiten. maar die tweak had ik al eens manueel gedaan en stelde toen vast dat de kans op dataverlies groot is als je te snel af-forceert
 
Statione,
Nog iets simpel (alle middelen helpen):
Typ in uitvoeren > »msconfig«, ga naar tabblad »computer opstarten«, knop »geavanceerde opties...«, vul in: »aantal processors (i5=2?)« en »maximaal geheugen« »4096« =4GB in jouw geval. 't Is wel in de eerste plaats om sneller op te starten, maar allicht helpt het ook voor de rest.
m.v.g.,
WW
 
Statione,
Nog iets simpel (alle middelen helpen):
Typ in uitvoeren > »msconfig«, ga naar tabblad »computer opstarten«, knop »geavanceerde opties...«, vul in: »aantal processors (i5=2?)« en »maximaal geheugen« »4096« =4GB in jouw geval. 't Is wel in de eerste plaats om sneller op te starten, maar allicht helpt het ook voor de rest.
m.v.g.,
WW

Voer deze instelling NIET uit aub!!
Deze instelling zijn bedoeld voor debug doeleinden. Windows start NIET sneller op hiermee. Deze instellingen dienen om de hardware (CPU en geheugen) te BEPERKEN.
 
Statione (en DDragon),
Als dat zo is dan moet je het toch maar niet doen. Het noemt toch "geavanceerde opstartfuncties". Ik had het op een betrouwbare plaats gelezen, zelf toegepast en geen hinder ondervonden. De opstarttijd was effektief 20% korter.
Het zo laten is wellicht raadzamer als er enige twijfel bestaat.
m.v.g.,
WW
 
Laatst bewerkt:
Statione (en DDragon),
Als dat zo is dan moet je het toch maar niet doen. Het noemt toch "geavanceerde opstartfuncties". Ik had het op een betrouwbare plaats gelezen, zelf toegepast en geen hinder ondervonden. De opstarttijd was effektief 20% korter.
Het zo laten is wellicht raadzamer als er enige twijfel bestaat.
m.v.g.,
WW

Dat de opstarttijd 20% korter is lijkt me eigenlijk onmogelijk. Windows gebruikt bij het opstarten zen volledige capaciteiten. Wat je met deze instellingen doet is je systeem resources beperken. De betrouwbare bron is dan toch niet zo betrouwbaar. Hier de enige echte betrouwbare bron, microsoft zelf:
Available switch options for the Windows XP and the Windows Server 2003 Boot.ini files

Hier de paragraaf over het aantal processoren:
/numproc=number
This switch sets the number of processors that Windows will run at startup. With this switch, you can force a multiprocessor system to use only the quantity of processors (number) that you specify. This switch can help you troubleshoot performance problems and defective CPUs.


Deze hoax leeft al enkele jaren en wordt in leven gehouden omdat het zo fantastisch lijkt. Maar het is echter foutieve informatie...
 
DDragon,
Dan is het best het te laten voor wat het is.
m.v.g.,
WW


P.S. Uit pure nieuwsgierigheid heb ik het éénmaal getest (mét en zonder de instelling en de opstarttijd was 15 sec. korter mét de cijfers ingesteld.
( 55 / 70) Het kan toeval zijn - éénmaal is niet genoeg natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan