Windows 10 "Cookies" - Blokkeren - Verwijderen - laten staan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Ik heb reeds lang moeilijkheden met "inloggegevens" die steeds verdwijnen, zodat ik ze steeds opnieuw dien in te geven.
Zoiets is niets moeilijk maar wanneer dit automatisch kan blijven bestaan zou dit gemakkelijker zijn.

Ik verkreeg de volgende melding voor een oplossing :

Een mogelijke oorzaken hiervan hebben allemaal verband met de cookies:

  1. Bij de instellingen van uw internetprogramma staat de optie ‘verwijder cookies na afsluiten van de browser’ aangevinkt = Mozilla Firefox bij mij.
  2. Uw anti-virus programma verwijdert cookies = AVAST bij mij.
  3. Er wordt een extensie in de browser gebruikt om cookies te blokkeren. = Mozilla Fitrefox bij mij

Kan er iemand mij helpen waar ik deze instellingen voor de Cookies kan vinden en in stellen ,

FLAMINGO :geek:
 
oorzaken hiervan hebben allemaal verband met de cookies:
Waarschijnlijk wel.
Wat Avast doet daar kan ik je niet helpen, moet je in je instellingen gaan zoeken, ik gebruik gewoon de ingebouwde Defender van Windows, is even goed zo niet beter.

Bij Firefox, eerst en vooral
Bij instellingen, Privacy en Beveiliging Cookies en websitegegevens verwijderen zodra Firefox wordt gesloten als dit is aangevinkt uitvinken.
Daarna kan je als extensie
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/istilldontcareaboutcookies/
Dan ben je van het eeuwig gezeur van de Cookies af
Installeer daarnaast
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/cookie-autodelete/
Hier kan je de sites waar je wilt dat de inloggegevens niet verdwijnen deze sites whitelisten ( uitzonderingen instellen)
Als je daarnaast nog van die rommel gebruikt zoals CCleaner o.i.d moet je daar ook Cookies verwijderen uitvinken.
 
Ik had je hier inderdaad opnieuw verwacht met deze vraag. De vorige keer werd je topic vroegtijdig gesloten.
Ik had nog een handleiding van CCleaner achter de hand. Daar plaats ik hiervan iets dat je zal helpen bij het instellen van het al dan niet verwijderen van bepaalde cookies zoals lange pier al heeft aangehaald.
Te behouden cookies selecteren in CCleaner.

Aandacht: De afbeeldingen dateren van versie versie 5.41 (december 2018). Later is de functie Cleaner opgedeeld in Statuscontrole en Aangepast opschonen.

Wat zijn cookies en wat doen ze? (klik op deze link voor een antwoord op deze vraag)

Laat alle instellingen staan hoe ze staan, dat hebben de programma makers goed voor mekaar. De aangevinkte opties zijn de meest gangbare. Wel moet u even nadenken of u cookies wilt verwijderen.

Bedenk dat, als een cookie ervoor zorgt dat u automatisch op een site inlogt, dat niet meer gebeurt als de cookie wordt verwijderd. Het is dus handig om sommige cookies niet weg te gooien wanneer u uw cookies opschoont aan de hand van de functie Cleaner.

Standaard verwijdert CCleaner alle bewaarde cookies. Dus ook het cookie die je aanmeldingsgegevens onthoudt van bv 2de hands.be of Facebook.com. Dus elke keer dat u CCleaner gebruikt, moet u daarna overal op Internet opnieuw inloggen. Dat kunt u echter voorkomen aan de hand van de volgende stappen:

  • Open CCleaner.
  • Ga via Opties (1) naar Cookies (2).
  • In het linker veld staan alle cookies die op je computer op dat ogenblik geïnstalleerd zijn.
  • Stel dat je de cookie van 2de hands.be wenst te behouden…
  • Klik (1x) op de cookie 2de hands.be (3) en vervolgens op de pijl naar rechts (4).
CCleaner cookies.JPG

  • Scrol in de lijst naar beneden naar de cookies die beginnen met www.
  • Als blijkt dat die cookie ook daar voorkomt, wat vaak het geval is, selecteer dan de cookie www.2dehands.be en verplaats ook deze naar de lijst van te behouden cookies. Tip: Verplaatsen kan ook door slepen.
CCleaner cookies2.JPG


Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien zijn nu ook de cookies van “2de hands.be” toegevoegd aan de lijst met te behouden cookies. Ik heb ze rood omkaderd.
CCleaner cookies3.JPG


Voer deze handelingen uit voor alle cookies die je wenst te bewaren.



Alle cookies behouden
Tot slot kunt u ervoor kiezen alle cookies te laten behouden door CCleaner. Dit is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Dit doet u voor Internet Explorer en Edge als volgt:
Ga in CCleaner via Aangepast opschonen (1) naar het tabblad Windows (2) en verwijder bij Internet Explorer en Edge de vinkjes bij cookies (3).

Nota: Edge geldt enkel voor Windows 10 en 11 gebruikers.​

CCleaner cookies4.JPG




Gebruikers van Firefox en (of) Google Chrome gaan als volgt tewerk: Zie die uit te voeren stappen in de volgende afbeelding. Opgelet: Stap 1 is in de huidige versie van CCleaner Aangepast opschonen en NIET Cleaner.

CCleaner cookies5.JPG

Sluit CCleaner
 
Ook al keuren wij als beheerders van dit forum in de meerderheid het gebruik van CCleaner af wegens te groot risico op systeemcorruptie, toch vind ik het gepast om @display19 even te bedanken en vooral mijn waardering uit te spreken voor de duidelijke manier om het uit te leggen.

Als je dan toch par force zoiets als CCleaner wil gebruiken dan toch maar beter mét zijn richtlijnen dan zonder.
 
Ik heb begrip voor ieders zienswijze. Sta me echter toe te zeggen dat ik nog nooit last heb gehad van systeemcorruptie na gebruik van CCleaner. Ik gebruik dit programma echter sporadisch en dus zeker niet dagelijks zoals ik her en der al eens gelezen heb. Dat vind ik ronduit belachelijk.
Ik hou ook niet zo van cleaners. CCleaner kan er bij mij nog nipt door mits je weet waar je mee bezig bent. En dan doel ik op de instellingen ervan.
 
Het gevaar zit hem inderdaad in het gebruik door een heleboel mensen die een hoog risico hebben op corruptie omdat ze er niet genoeg van kennen. En aangezien een groot deel, zoniet het grootste deel van onze bezoekers/klanten tot die categorie kunnen behoren, raden we CCleaner niet aan.

Maar er is hier vrije meningsuiting en iedereen beslist zelf wat hij/zij hier oppikt en wat niet. En het staat je ook vrij zaken voor te stellen, zeker als je dat zo grondig doet als in dit geval ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan