Androïd Covid-19 service aanwezig op de smartphone !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
het is zover .. zag vandaag op mijn smartphone bij de google services en voorkeuren dat er een Blootstellingsmeldingen voor Covid-19 aanwezig was ..
deze staat welliswaar " uit " maar men kan deze indien gewenst dus aanzetten !
hier stel ik me dan wel vragen bij want heb het sterke vermoeden dat ook al staat deze "uit" dat deze app op de achtergrond dan toch actief is ..
*ben ik nu onterecht ongerust !!

*deze services was eerder vorige week nog niet aanwezig !

Ashampoo_Snap_donderdag 9 juli 2020_18h29m11s_001_.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
het is me nu duidelijk .. bedankt .. niets om je dus ongerust te maken ..
 
Ik wist nog niet dat dit mee gekomen was met de laatste update van Google. Dit vind ik nu eigenlijk wel top. Het is dus iets dat je moet inschakelen vanaf september als onze regering eindelijk zijn app klaar heeft. Je hebt dus nog een app nodig. vind het wel raar dat je bleuthoot moet inschakelen voor het kan werken.
 
vind het wel raar dat je bleuthoot moet inschakelen voor het kan werken.
Hoe had je het anders voorgesteld ? De app werkt door het uitwisselen (handshaken) van bluetooth signalen dus geen BT is géén registratie...
 
Ik denk dat je nog niet ongerust hoeft te zijn.
Nu.nl gelooft Apple en Google blijkbaar wél op hun woord ! Géén locatiegegevens registreren, wablief ? Dat is een leugentje om bestwil... Beiden registreren sowieso al waar je bent geweest op welk uur en als een app dan ook registreert bij wie je in de buurt was wanneer is het toch een fluitje van een cent om te weten waar je op dat moment was ? Kijk maar eens in Google History - perfecte detailregistratie van al je bewegingen.

En het statement dat Apple en Google extra eisen hebben gesteld is ook op zijn mooist gezegd : ze hebben dat toegegeven omdat anders toch niemand van hun technologie gebruik zou kunnen/mogen maken door privacy-regels alom...

Nu nog zien of die app er komt in NL en BE ... en dan zien welke dekking we daarmee krijgen : is een 20 % al te optimistisch ?
 
Voor de mensen die geen android smartphone hebben, maar een iPhone, is het volgende artikel van belang: https://www.appletips.nl/covid-19-api-ios/
Om later gebruik te kunnen maken van een corona tracking app moet je iPhone draaien op de nieuwste versie van iOS: versie 13.5. Alleen dan wordt de benodigde api geïnstalleerd.
Heb je zoals ik een ouder type iPhone, waarop versie 13.5 niet geïnstalleerd kan worden, dan wordt die api niet geïnstalleerd en kun je later ook geen corona tracking app installeren. Nou ja, dat was ik toch al niet van plan.
 
Dat is niet wat ik lees in je link ! En ik weet dat het niet zo is, want mijn echtgenote heeft ouder systeem en het is er ook al op verschenen.
Wat het artikel zegt is dat vanaf 13.5 de voorbereidende app standaard mee in het OS zit, voor de iets oudere moet/moest het expliciet gedownload worden en aan je OS toegevoegd. Dat is blijkbaar dus alom gebeurd op eigen initiatief van Apple, maar staat dus nog uit ...
 
Hum, ik heb het zojuist gecheckt op mijn iPhone 5c. Die draait op iOS 10.3.3. Dat is de laatste versie van iOS voor de 5c.
Instellingen > Privacy > Gezondheid... Niets!
Er zijn ook geen updates beschikbaar.

Op welke versie van iOS draait de iPhone van je vrouw, Philip?

Op een andere website las ik het volgende:
Op welke iPhones werkt het?
De oplossing maakt gebruik van Bluetooth LE, dus dit moet wel op je toestel aanwezig zijn. Bovendien heb je iOS 13.5 nodig. Deze update is verschenen op de iPhone 6s en nieuwer, dus je hebt minimaal een iPhone 6s nodig om het te kunnen gebruiken.
Bron: https://www.iculture.nl/uitleg/apple-corona-tracking/
 
men vermeld dat de toestellen vanaf 2012 in aanmerking komen maar men is nog niet zeker of er nog een update zal uitgebracht worden voor de nog oudere toestellen ..
ik citeer een stukje ..
Op welke iPhones werkt het ?
De oplossing maakt gebruik van Bluetooth LE, dus dit moet wel op je toestel aanwezig zijn. Bovendien heb je iOS 13.5 nodig. Deze update is verschenen op de iPhone 6s en nieuwer, dus je hebt minimaal een iPhone 6s nodig om het te kunnen gebruiken. Op Android-toestellen is dit al sinds 2012 het geval, dus de apps zullen op het merendeel van de smartphones werken. Het is nog niet bekend of oudere toestellen later nog een update krijgen.

deze tekst komt dus van iculture.nl
 
Hier op mijn iPhone met versie 13.5.1

Wat ik me afvraag is wie er Bluetooth heeft aan staan. Ik eigenlijk nooit en dat ben ik ook niet van plan !!!
Dus wat kan het nut hiervan zijn ???

image0.png
 
@Skippy Je afbeelding geeft duidelijke informatie. (y)
Jouw iPhone draait op iOS 13.5.1. Dat is momenteel de nieuwste versie van iOS.
Vanaf iOS 13.5 is de api aanwezig. Bij mijn iPhone 5c dus (nog) niet, omdat die op iOS 10.3.3 draait.
Ben benieuwd of de api ook nog beschikbaar zal komen voor mijn oude versie van iOS. We wachten het rustig af.
 
Wat ik me afvraag is wie er Bluetooth heeft aan staan. Ik eigenlijk nooit en dat ben ik ook niet van plan !!!
Dus wat kan het nut hiervan zijn ???
BT staat op bij mensen die hun smartphone verbinden met externe apparaten zoals speakers maar vooral in de wagen ! Elke handsfree werkt ermee... dus in de totale bevolking zal de meerderheid dat nu wel aanstaan hebben, zeker ! Vraag is hoe betrouwbaar het is dat je je smartphone ook altijd op zak hebt ? Overigens ik verwijs naar een eerdere post die betoogde dat BT eigenlijk niet geschikt is om afstanden op te pikken maar enkel een afweging kan maken op basis van signaalsterkte. Als je dus in de nabijheid komt van een toestel met een slecht signaal lijkt het verder weg te zijn dan een toestel dat een sterker signaal uitzendt ...

Allemaal héél bedenkelijk ... ik denk dat de app piste vooral bewandeld wordt om de publieke opinie te doen geloven dat men veel doet met die contactopsporing maar als nu slechts 20 % van de gecontacteerden werkelijk de totaliteit van hun contacten doorgeeft als ze gebeld worden, zal het er met de app zeker niet beter op worden qua bereidheid om mee te lopen in dit circus.
 
Ik heb eigenlijk nooit BT aanstaan. Ik heb nog een oude auto zonder een BT radio en dus handenvrij bellen zit der daar dus niet in. Een BT speaker heb ik ook niet of oortjes. Alles nog met draad hier. Het enige wat ik af en toe gebruik is NFC, Dat was dus ook een vereiste toen ik hem kocht, maar BT gebruik ik eigenlijk niet. Dus mij zullen ze niet kunnen traceren dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan