Dan toch nieuw leven in MeeGo/Maemo?

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Timo

Gast
Zoals velen van jullie wel weten is Nokia de mist in gegaan door met MS in zee te gaan. Niet zozeer omdat het MS is, maar omdat ze de trein gemist hebben. Als Android 50% markt in bezit heeft en jij probeert die 2% die nog over is te veroveren weet je dat het mis kan gaan. Nokia maakt nog altijd wel prachtige en degelijke hardware. Maar ja, wat heb je aan een mooie behuizing zonder fatsoenlijke software? Wat veel mensen niet weten is dat Nokia ook een aantal andere toestellen heeft uitgebracht. De Nokia N900 bijvoorbeeld, welke Maemo draait. Maar dat is inmiddels verouderd. Te dik, te zwaar, draait geen FruitNinja... Nokia heeft een jaartje geleden de N9 uitgebracht. Dat is een telefoon met het ontwerp van de Lumia's (jaja, de eerste high end lumia is van de N9 AFGELEID!!!), welke een opgewaardeerde versie van Maemo draait: MeeGo. Stiekem is het geen MeeGo, maar Maemo 6/Harmattan. (Op de N900 stond Maemo 5/Fremantle). Ik was meteen verliefd op dat toestel, maar de prijs... En Nokia had toen ik het geld had de boel van de markt. Ze geloofden niet meer in de kracht van Open Source en MeeGo/Maemo. Jammer jammer jammer...


Een aantal medewerkers waren het niet eens met die gedachte... Zij richtten een bedrijfje op: Jolla Mobile. Tot nog toe is er maar weinig bekend over welke telefoons zij uit gaan brengen, maar één ding is zeker: Er komt MeeGo op te staan! Naast een mainstream toestel waarmee ze de 'iPhonesletjes' willen gaan veroveren, komt er ook een toestel uit voor ontwikkelaars, waarbij je root toegang hebt, lekker kunt kloten met het toestel en eindeloos kunt reflashen ;)

En bovendien: Ze hebben een geweldig idee voor het toetsenbord! Ken je nog die dikke telefoons met uitschuifbaar toetsenbord? Heerlijk tikte dat hè? Maar zo af en toe zou je willen dat het eraf kon en je een dunne telefoon hebt. Dat kan. Jolla wil een telefoon uitbrengen met een afkoppelbaar toetsenbord. Je kunt hem in- en uitschuiven, maar hem ook gewoon loskoppelen. Heerlijk, niet?

Helaas heeft Jolla geen site en is er echt heel weinig bekend, maar langzaamaan brengen ze meer info naar buiten. Hopelijk krijgen we aan het einde van het jaar een aankondiging van een toestel. Dan ben ik bereid die te testen. Mijn zegen hebben ze, ik hoop die van de iPhonesletjes ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan