Opgelost Database

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste,


Iemand een idee hoe ik volgend probleem aanpak? Er zit een knipsel bij waar ik beschreven heb wat ik wil uitvoeren..
(Ik heb wel klant verplaatst zoals je zal merken) moest iemand het kunnen bekijken of de code weten hoor ik het graag..



Mvg,
Steven
 

Bijlagen

  • voorbeeldje.png
    voorbeeldje.png
    126.7 KB · Weergaven: 33
Dag skippi,


Klopt. Deze werken dan wel. Maar lukt dit niet met enter? Dit zou gemakkelijker zijn om naar het volgend veld te springen.

Mvg
Zodra je met de up en down toets de juiste keuze hebt gemaakt gebruik je de Enter toets om naar het volgende veld te gaan en daarna kies je weer met de up en down toets de juist keuze en gebruik weer te Enter toets om naar het volgende veld te gaan.

Ik denk niet dat je binnen Excel deze toetsen om kan programmeren. Maar wie weet ?? Ik zou dit niet weten.
 
Je tweede probleem is opgelost : nu gaat de cursor na elke enter gewoon naar het volgende in te vullen vak, onder tot boven...
Dat stuur je door 2 eigenschappen van elk veld nl. Tabstop (ja of nee) en dan een Tabindex die moet oplopen van 1 tot ...
Maar hoe je die combobox zowel gevoelig voor 'kiezen uit de lijst' met muis en voor rechtstreeks intikken kan doen werken, daar ben ik nog niet uit...
 
Laatst bewerkt:
Voor dat intikken ipv. kiezen met de cursor en muis - dat is het gevolg van het ganse opzet.
In elk van die forms is voor de velden waar een keuze uit een bestaande lijst moet gemaakt worden gewoon gekozen voor het type veld waar een keuze maken uit de afgebeelde lijst verplicht is, nl. een combobox. Die heeft het voordeel dat je één veld kiest, en een ganse record uit de optielijst selecteert.

In Excel bestaat er daarnaast een listbox - die heeft de beide mogelijkheden : een lijst afbeelden en kiezen of een tekst intikken waardoor de selectie wordt verplaatst naar de lijn die overeenkomt met wat je tikt. Maar het ophalen van de daarvan afhankelijke velden heeft moet dan weer anders worden aangepakt dan bij de combobox.

De systematieken achter elk van die velden in je vb. is echter zo ingewikkeld gebouwd dat ik dat echt niet voor je kan uitwerken. Ik geloof overigens nooit dat je die systematiek zelf hebt gebouwd. De ganse applicatie heb je van iemand 'overgenomen' die wel degelijk goed van wanten weet over het programmeren in VBA. Ook al vind ik dat er soms nogal inefficiënte denkpistes inzitten.

Die persoon is de enige die genoeg inzicht heeft in het ganse opzet om die wijzigingen zo door te kunnen voeren dat het ganse operationele model blijft werken. Als ik dat probeer zonder goed te weten hoe het opzet is stuikt bij de minste wijziging het ganse ding in elkaar.

PS : nu begrijp ik ook waarom helpers op ander fora ervan overtuigd waren dat dit zogenaamde voorbeeld gewoon een bedrijfsmatige, zakelijke toepassing was en ze vonden dat die dan maar IT-consultants moesten inhuren ipv. je naar een forum te dirigeren. Ik denk dat ze eigenlijk gelijk hadden, maar dat wel iets galanter hadden kunnen zeggen.
 
Hey Philip,


Ik ging net kijken naar jouw oplossing. Ik heb toch nooit gezegd dat ik dat opgemaakt heb?
Dotchiejack heeft dit voor mij opgemaakt.

Ook heb ik uitgelegd dat ze dit voor ons niet zouden opmaken op het werk. Dit is onder collega's afgesproken om van ons papieren versie naar digitale database te gaan.

Juist daarom dat we via internet iets probeerde in elkaar te steken..

Mvg,
 
Fair enough, maar het opzet is zo persoonlijk dat er zoals nu - in bijna afgewerkte toestand - instappen mijn klak alleszins te boven gaat.
Misschien iemand van de collega's ?
 
Geen probleem hoor, al bedankt om er eens naar te kijken.
Dit is door een expert opgemaakt, dus zal denk ik niet meer kunnen aangepast worden.

Ik ga mij een boek bestellen ( excel 2016 power programming with vba ) ik ga dit eerst eens allemaal goed doornemen/leren en dan begin ik gewoon opnieuw zodat ik dit niet meer via deze forums hoef te vragen.

Dit ligt hier blijkbaar veel te gevoelig..

Mercikes!

 
Ik wens je van harte succes bij je studie ... prima insteek.
Nu zullen er nog wel vragen blijven rijzen, ook als je bezig bent met dat boek en die mag je hier altijd blijven stellen hoor...

Als we kunnen helpen, als wij (of andere lezers hier op het forum) het weten krijg je zeker constructief antwoord. Maar als ik het niet kan waarmaken, zeg ik het liever meteen en direct.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan