Dell PC herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb Dell PC gekocht met Vista Home Premium. Een aantal van mijn oude programma's werken niet meer. Ik zou de PC daarom willen herinstalleren met XP en Vista. Momenteel staat er op mijn harde schijf een C partitie met Vista maar daarnaast is er 63mb met Eisa (iets van Dell en een tweede primaire partitie 'Recovery'.
Kan ik XP installeren op deze pc? Ga ik geen probleem met drivers hebben?
Als ik XP installeer heb ik de optie bestaande partities te wissen. Kan ik enkel C wissen en dan 3 nieuwe partities aanmaken zodat het bestand met Eisa en Recovery behouden blijven?
Hoe moet het dan verder? XP installeren op C - dan Vista CD insteken en daar opteren voor installatie op tweede partitie ( ik zal dus 2 primaire partities moeten opmaken)
Kunnen al mijn data op een aparte schijf zodat je die zowel met je Vista als met je XP kan aanpassen?[OPLOSSING]
Dank aan iedereen voor informatie en hulp.
Al mijn problemen zijn voorlopig opgelost. Ik wil hier even uitleggen hoe - het kan anderen misschien helpen. Ik ga ook nieuwe post maken met deze uitleg omdat het vooral gaat over het oplossen van het partitieprobleem bij Vista.
Oorspronkelijk wilde ik op mijn voorgeïnstalleerde Vista een dualboot zetten met Xp erbij omdat bepaald van mijn programma's niet meer werkten. Na enkele dagen zoeken en sleutelen aan Vista kreeg ik de meeste programma's aan de praat en de noodzaak om XP erbij te zetten viel weg. Ik bleef echter met het vervelende probleem dat ik de Vista partitie met de in Vista ingebouwde partitiesoftware niet klein genoeg kreeg. (C partitie van 320Gb niet kleiner gekregen dan 152Gb) Ik ging dus op zoek naar software waar ik de C partitie wel voldoende mee zou kunnen verkleinen. Tegelijk vroeg ik ook naar goede imagesoftware omdat ik in de toekomst regelmatig images wou maken.
Tenslotte ben ik op Acronis true image gevallen. Daarmee heb ik een superdeluxe image maker. Ik heb een image van mijn Vistasysteem gemaakt. Dan heb ik met de bij mijn Dell bijgeleverde CD mijn Vista geherinstalleerd op C. Ik ben dan onmiddellijk naar de in Vista ingebouwde partitiesoftware gegaan (Computerbeheer : schijfbeheer) en kon nu de 152Gb partitie gewoon naar wens verkleinen. Dan de gemaakte image teruggezet en nu heb ik aparte partities voor mijn data, backup en zelfs een om later eventueel toch nog XP op te zetten.
Op diverse forums werden allerlei manieren uitgelegd om het Vista-partitieprobleem op te lossen. Daar kwamen redelijk gevaarlijke operaties bij (verplaatsen van pagefile.sys o.a.) maar niets daarvan werkte. Zelfs Acronis partitiesoftware werkte niet.
Mijn conclusie: koop voor dit probleem geen partitiesoftware, maar gebruik een imagesoftware, die je dan later nog kan gebruiken.
[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vista laten staan is voor mij geen optie want ik krijg de C partitie niet klein genoeg.
Dus ik zou wel eerst XP laden en dan Vista.
Maar ik denk wel dat er drivers voor XP ontbreken.
 
Als je xp start ben je steeds de herstelpunten van vista kwijt, daarom is aan te raden om xp op een aparte schijf te zetten.
Als je de schijf van vista ontkoppeld heb je enkel een boot loader nodig (bvb de freewareversie van mrbooter).
Of gebruik efdisk, gaat prima met xp, je hoeft alleen maar de partitie waar vista staat te markeren als hidden.
De nieuwse partition magic 8.1 is nu ook vista compatibel, je hebt de oude trucendoos niet meer nodig voor een dual boot.

Kijk eerst eens op de site van dell, vaak bestaan er op recente pc geen drivers meer voor xp, vooral bij hp en dell, waarschijnlijk ook bij nog andere merken tegenwoordig.
Of geef het model door dan kijk ik even voor je.

Trouwens de meeste programma's werken wel zeer goed als je ze maar installeerd in de xp sp2 compatibiliteitsmodus.
Probeer eerst dit voor je je naarigheid over het hoofd haalt.
Klik hiervoor op de setup toepassing met de rechter muisknop en kies in het pop-up window voor eigenschappen.
In de tab "compatibiliteit" kan je dan de juiste modus aanvinken.
Zet ook een vinkje bij "uitvoeren als admin voor de zekerheid en klik op toepassen.
Start daarna de set-up ook met rechtsklikken en kies ook daar voor "als admin uitvoeren".
Meestal werkt dit.
 
Geef eens gegevens van pc door, model, enz..
Eerst kijken of drivers wel beschikbaar zijn.
Dan pas alles netjes aanpassen, zodat je geen gegevens verliest.
Best maak je eerst een image van uw c-schijf, dan kan je later hier altijd op terug vallen.
Heeft bij mij al heel veel leed bespaart,ik doe dit om de 14 dagen.
 
Nijltjetweetie en Ghost:
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als je xp start ben je steeds de herstelpunten van vista kwijt, daarom is aan te raden om xp op een aparte schijf te zetten
Bedoel je echt een aparte harde schijf of volstaat een aparte partitie? Ik heb maar 1 schijf.
Of gebruik efdisk, gaat prima met xp, je hoeft alleen maar de partitie waar vista staat te markeren als hidden.
De nieuwse partition magic 8.1 is nu ook vista compatibel, je hebt de oude trucendoos niet meer nodig voor een dual boot.
efdisk: waar te vinden? Gratis?
Partition magic 8.1 : zal zeker niet gratis zijn. Maar ik vermoed wel probeerversie?
PC model is Dell Inspiron 530: op Dell support bij driver download heb ik al ontdekt waar de nodige drivers staan (het zijn er 40)
Intussen is het mij al gelukt 2 belangrijke programma's toch aan de gang te krijgen in mijn Vista. Ik stel dat dual booten dus nog wat uit en doe eerst nog wat ervaring op met Vista (en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen van jullie). Ik wil in elk geval wel mijn Vista eens herinstalleren als mijn McAfee proefversie vervalt binnen 30 dagen.

Ghost:
Model en drivers: zie hiervoor
Best maak je eerst een image van uw c-schijf, dan kan je later hier altijd op terug vallen.
Dat is alvast weer interessant. Ik heb twee jaar geleden Norton Ghost 10.0 gekocht voor mijn XP portable. Gezien je alias ken je hier misschien iets van.
Ik heb heel wat info gezocht over Vista voor ik mijn nieuwe PC kocht. In feite wilde ik helemaal geen Vista op mijn nieuwe PC maar anderzijds wilde ik een Dell en daar kon geen XP op.
Zo had ik ook gelezen dat Ghost 10.0 niet werkt met Vista.
Kan ik met Vista zelf een image maken? Ik moet mij nog echt verdiepen in Vista dus ik vraag het jouw even gezien je over images schrijft.
 
Heb je de bewuste programma's al geprobeerd zoals in mijn vorige post?
Als dat werkt hoef je xp er niet bij te zetten, zo houd je voldoende ruimte voor opslag.
En als je absoluut xp erbij wil kan je beste een image maken van je pc op een externe schijf of usb stick,
dan kan je desnoods die recovery wegdoen om xp daar te zetten.Die image maak je met die recoverypartitie,
hoe staat ergens in de handleiding van je pc.
Om de herstelpunten te houden met 1 schijf in 2 partities heb ik nog niet getest met partitioneringssoft,
maar als je de vista partitie als hidden zet kan je die partitie niet zien of gebruiken vanuit xp, da s ook niet interessant.
 
nijltjetweetie:
Heb je de bewuste programma's al geprobeerd zoals in mijn vorige post?
Je bedoelt waarschijnlijk die xp sp2 compatibiliteitsmodus : dat ga ik zeker onthouden.
Ik ben er in geslaagd een paar programma's te doen werken op die manier. Andere , die ik niet kon starten starten nu wel. Ik weet zelf niet goed waarom plots. Misschien heb ik met jouw tip iets aangepast dat ook daarvoor nodig was. Nogmaals dank.
Ik heb na jouw eerste reply een paar vragen gesteld: heb je die gelezen (o.a. wat is efdisk)?
Ik heb intussen nog 2 zaken, die niet werken: Frontpage 2000 en natuurlijk ook de fax (die zit niet in Vista). Ik wacht nog even af : misschien vind ik er gratis alternatieven voor. Ik kan er in elk geval nog mee werken op mijn oude portable.
Voorlopig denk ik 30 dagen met Vista te werken tot mijn Mc Afee trial afloopt. Dan zou ik een schone installatie van Vista willen doen met gratis alternatieven voor Mc Afee. Van dan af zou ik regelmatig images willen maken van mijn systeem. Jij zegt dat dat met die recoverypartitie kan : daar heb ik nog niets over gevonden. Kan jij me soms zeggen waar dat staat. Ik heb wat gegoogled op het internet en heb de indruk dat je enkel kan terugkeren naar de toestand zoals je de computer toekreeg.
Hoe ik met Vista een image kan maken is dus ook iets waar ik naar zoek
 
Voor het gemak heb ik reeds een link gezocht voor dat programma, het werd cnet.
En bij all bootdisks vind je de iso-bestanden om opstartbare floppy of cd rom van te maken.
Je hoeft niet te kiezen voor opstartbare cd, gewoon de iso branden, of uitpakken en branden als gewone data, dan kan je mrbooter (de bootmanager), mrrescue (om een omage te maken van je systeem) en efdisk (de partitioneringsoftware) er gewoon tussen zetten, zo staat alles op 1 cd bij elkaar.
Dan kan je opstarten van deze cd en alle bewerkingen doen die hier beschreven staan.
Deze programma's hebben in de sharewareversie voldoende functionaliteit om multibootsystemen te maken.
De nieuwsgroepen gebruik ik ook niet trouwens, deze zijn niet gratis.
Voor die frontpage en die fax best denk ik een post zetten bij hardware en office, dat is niet zo mijn ding.
Je word daar wel verder geholpen, ik ga daar ook wat meevolgen, is altijd interessant.
Succes met je verdere plannen.
Als er nog iets is roep je maar.
 
Nijltjetweety,
Voor het gemak heb ik reeds een link gezocht voor dat programma, het werd cnet.
Wat bedoel je met 'dat programma': was dat een antwoord op mijn laatste lijn
Hoe ik met Vista een image kan maken is dus ook iets waar ik naar zoek
Masterbooter 3.5 heb ik alvast geladen. Ik was blij verrast te zien dat de uitleg van het programma op de site van SchoonePC staat. Die website is al jaren mijn bijbel sinds ik met de hulp ervan mijn XP herinstalleerde. Ik ben ook een trouwe lezer van hun nieuwsbrief.
Wat ik van all bootdisks moet opladen was mij dan weer niet zo duidelijk maar dat vond ik dan bij ons beider raadgever (Schoone PC) terug.
Bij het doorlopen van de sites, die je opgaf las ik iets over mrresue maar ik vind dat nu niet meer terug/ mrrescue googelen helpt niet. Ik had de indruk dat mrrescue een kopij maakt van je indeling in partities maar niet van de partitie zelf.

Ik blijf dus zitten met het probleem om op een goedkope manier images te maken van mijn installatie.
Ik heb Ghost 10.0 gekocht voor mijn XP maar las dat dat voor Vista niet werkt.

Voor fax heb ik een oplossing gekregen van Microsoft zelf. Dat moet ik nog uitproberen.
 
Misschien zit hier een goed programma bij voor die image.

ps onze medewerker stallion post zowat dagelijks freeware, die kent vast nog goede programma's voor disk imaging


Laat dan ook eens weten hoe het met die fax afloopt, ik heb een oude printer staan die met vista niet werkt, misschien zet het mij op het juiste spoor.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nu ook niet waar. Als je provider dat niet aanbiedt, dan wordt het moeilijker en is betalen de beste oplossing. Als je provider dat wel aanbiedt (dommel, edpnet,..) dan moet je niets betalen en haal je er vanaf wat je wil.
Je kan ook met verschillende gratis servers gaan spelen, maar dan haal je niet altijd binnen wat je wil en je moet snel zijn want de retentie bij die servers is meestal heel laag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik van red devil of andere een post zie staan over downloads via nieuwsgroepen zoek ik bij torrentsites, binnen de 5 minuten heb ik een goede torrentdownload gevonden.
De torrents gaan ook steeds sneller en deze kan je altijd binnen halen.
In feite zie ik de nieuwsgroepen als een soort vervolg op de oude torrent, met als nadeel wat je net schreef kokki.
Ik stop er persoonlijk mijn tijd niet in, misschien als er eens iets zou opstaan wat ik op geen enkel andere manier kan vinden, maar dat is nog niet gebeurt, tot nu toe.
 
Joh jongens,
Ik ben hier dus wel een leek in hé.
'torrentsites' - 'nieuwsgroepen' : hoe geraak ik er in godsnaam?
en waar vind ik stallion?

Misschien zit hier een goed programma bij voor die image.
nijltjetweet : bedankt voor die site - ik kan daar gaan zoeken.
Maar het zal voor mij ook moeilijk zijn er de juiste uit te halen denk ik. Daarom zou ik liefst hebben dat mensen bij jullie, die ervaring hebben met een programma mij raad geven wat ik best zou gebruiken om images van mijn Vista te maken.
Ik vind trouwens op die size geen link naar "image" programma's : wel "copy" maar dat heb ik geprobeerd met trial van paragon partition manager: dan heb ik ongeveer 40Gb nodig.
De images, die Ghost van mijn 20GB portable paortitie maakte waren ongeveer 2Gb: zo kon ik in verschillende stadia images maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan