Gratis desktop pc W98+

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
gratis op te halen indien geïnteresseerd.
pentium III met een werkende Windows 98+ Nl
kreeg deze vandaag mee bij een opruiming en dacht wellicht kan ik daar iemand een plezier mee doen ...

dit is enkel de desktop dus zonder scherm , muis of toetsenbord
 
de pc werd opgehaald door een student itc .. hij ging trachten er een server van te maken ..zo zei hij .
 
mocht ik hem tegen het lijf lopen zal ik hem er op aan spreken.. hij woont hier ook op de wijk zei hij maar vergat hem te vragen waar juist .
*de link heb ik opgeslagen en er een melding bijgezet .. zodat ik het niet vergeet.
 
Een server van maken? Hmmmz, sure...
Het enige(!) wat je daarmee nog kan is puur uit nostalgie oude software en/of spelletjes op draaien. Op zich wel heel leuk. Maar als "server", man man... veel gaat er niet te serven vallen, neem het van mij aan.

Zelfs FreeNAS is niet gemaakt om op zulke prehistorische hardware iets nuttig te doen. Ik heb dat product zelf een 5tal jaren gebruikt op echte Dell servers.
 
Inderdaad verwacht er niet te veel van.
Bijna 20 jaar geleden had ik onder ik dacht versie 7 FreeNAS mijn eerste servertje dat op FreeBSD draaide.
Ik weet niet meer precies welke configuratie de pc toen was, maar als ik mij niet vergis was het een oude 386 of 486 met co-processor.

Voor mij waren dit toen de eerste experimenten met een server. Snel was het allemaal niet, maar had wel weer vele nieuwe dingen geleerd.
 
das tegenstrijdig maar denk dat ik hem verder niet ga aanspreken mocht ik hem tegen komen .. ik ben er van af geraakt .
*had deze hier eens opgestart uit nieuwschierigheid..
 
Inderdaad verwacht er niet te veel van.
Bijna 20 jaar geleden had ik onder ik dacht versie 7 FreeNAS mijn eerste servertje dat op FreeBSD draaide.
Ik weet niet meer precies welke configuratie de pc toen was, maar als ik mij niet vergis was het een oude 386 of 486 met co-processor.

Voor mij waren dit toen de eerste experimenten met een server. Snel was het allemaal niet, maar had wel weer vele nieuwe dingen geleerd.
Die eerdere versies kon je nog wel gebruiken in die context, lang geleden. De versie van tegenwoordig werkt native met ZFS. Reken maar dat je daar echt high-end hardware voor nodig hebt om dat deftig met alle features te draaien. Lees; immens veel RAM geheugen, krachtige CPU's en enterprise level SSD's (liefst SLC) voor caching.
 
Die eerdere versies kon je nog wel gebruiken in die context, lang geleden. De versie van tegenwoordig werkt native met ZFS. Reken maar dat je daar echt high-end hardware voor nodig hebt om dat deftig met alle features te draaien. Lees; immens veel RAM geheugen, krachtige CPU's en enterprise level SSD's (liefst SLC) voor caching.
Goed dat ik dit nu eens lees. Ik had een leuke NAS zien staan en deze had 2 GB RAM, dus dat is een no go sowieso. Hij had 6 TB aan opslag wat ik wel tof vond, maar ken er eigenlijk niets van, vandaar dat ik hem maar links heb laten staan. Zal ook wel een reden gehad hebben waarom ze deze zo goedkoop van de hand deden he. Weet ook geen merk en type meer, is al enkele weken geleden. Heb het toen eigenlijk niet gedaan omdat ik eigenlijk niet weet waar ik deze zou plaatsen hier in huis.
 
Een NAS met 2GB ram en 6TB schijven is voor thuisgebruik best wel OK.
Was het een QNAP of Synology voor een goede prijs met die spec's kun je dat gemakkelijk doen.
Enige twijfelgeval zijn de harddisks. Hiervan weet je de staat natuurlijk niet.

Mijn eigen twee DS213's en de DS114 hebben alle drie 512 MB ram aan boord en daarmee kan ik héél goed backuppen, want dat is het enige wat ik er mee doe. Behalve de DS114 met één schijf die ik voor experimenten heb, maar ook hier is snelheid niet belangrijk.
En al gaat het wat trager, so what. Het is een machine dat van een andere machine een backup maakt. Hier merk je niets van en je ziet het niet eens dat het gebeurd.
 
Die specs waarover ik het had, is van toepassing op ZFS. Dit is een bestandsysteem gebruikt door onderandere FreeNAS. ZFS wordt gebruikt waar zeer hoge volumes nodig zijn, en een zeer grote dataveiligheid gegarandeerd moet worden.

Alle andere commerciele NAS apparaten werken vrijwel altijd met klassieke RAID controllers. En daar zijn die specificaties wel ruim voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan