Excel excel bladen totaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste lezer(es),
Wat is de formule om in een blad met de naam "totaal" de getallen van alle onderliggende bladen te totaliseren. De bladen hebben allemaal precies dezelfde opmaak en inhoud. Een eenvoudig voorbeeld:
blad 1: verbruik januari 350
blad 2: verbruik februari 275
blad 3: verbruik maart 180
blad : totaal
De getallen staan in de bladen 1 t/m 3 allemaal in cel E20.
Dus hoe luidt de formule om in het blad "totaal" in cel E20 het totaal te krijgen van 350+275+180.
Hopelijk is mijn vraag duidelijk.
Groeten,
Dick38
 
Sorry PhilipV. Maar dat hele verhaal is me veel te ingewikkeld om er uit te halen wat ik nodig heb.
En dat is alleen maar de formule, die ik gewoon kan intypen in het blad "totaal" in cel E20 om het
gewenste resultaat te krijgen ?
 
Als het bij die 3 bladzijden blijft en als het bij die ene cel blijft dan kan het best met een simpele optelling in een cel op de 4de sheet.

Op sheet4 in cel E20 tik je dan :

= Blad1!E20+Blad2!E20+Blad3!E20

en je totaal zal altijd dynamisch opgeteld worden en correct blijven op sheet4.

Blad1,2 en 3 natuurlijk wel vervangen door de namen van je sheets die je werkelijk gebruikt...
 
Dank u wel.

Maar ik gaf slechts een heel simpel voorbeeld.
In werkelijkheid gaat het om 12 bladen: blad 1 heeft de naam "maand 1" enz.enz en blad 12 "maand 12" en blad 13 "totaal". Als ik uw formule gebruik wordt die wel heeeeeeeel erg lang.
Ik neem dan ook aan dat er een kortere bestaat.
Bovendien betreft het veel meer cellen met getallen en bedragen per blad.
Het gaat uiteindelijk om de inhoud van de cellen in kolom D, F en G te totaliseren

Zie hieronder een deel van het blad van augustus (= maand 2)
voobeeld.jpg

En als ik eenmaal de formule weet, kan ik die natuurlijk kopiëren naar andere cellen in het totaalblad.
Het gaat mij dus in feite om de algemene vorm van de formule, los van de vraag om hoeveel bladen het gaat
 
Dat dacht ik al, dat is ook de reden dat ik de omstandige uitleg doorstuurde.
Die formule intikken is niet alleen onhandig lang, maar laat ook nadien geen grondige wijzigingen of aanpassingen toe in je opzet.

Ik kan je dan toch enkel aanbevelen het eerste deel van de oplossing achter de link even te proberen doorgronden. Het is maar kwestie van het goed stap voor stap uit te voeren.

Waar men begint over KUTools zou ik afhaken, want dan kom je bij promotie voor hun eigen software. Basis Excel kan dit echter ook al aan, heb je hun soft niet voor nodig, ook al is die wel handig uiteraard.
 
Een redelijk goede vraag vraagt om een zo duidelijk mogelijk antwoord zonder veel details.
In het doorgronden van raadselachtige oplossingen ben ik meestal niet zo goed. ;)
Niettemin dank voor uw reacties.
 
We verschillen van mening over 'raadselachtigheid' van de uitleg op die site - althans voor het eerste deel, standaard Excel.
Als je er geen probleem mee hebt om dat bestand door te sturen (ev. met dummy gegevens) mag je dat altijd doen en bekijk ik of ik het voor jou kan ingewerkt krijgen ...

Dat doorsturen doe je best in een privé-bericht, onder ons beiden...
 
In de cel waar het totaalresultaat moet komen, typ je =.

Dan ga je overal naar toe wat opgeteld moet worden, je klikt die cel aan en dan +.

Daarna ga je naar de volgende cel aan die moet worden meegeteld en dan weer +.

Als je alle cellen hebt gehad, druk je op Enter.
 
In de cel waar het totaalresultaat moet komen, typ je =.

Dan ga je overal naar toe wat opgeteld moet worden, je klikt die cel aan en dan +.

Daarna ga je naar de volgende cel aan die moet worden meegeteld en dan weer +.

Als je alle cellen hebt gehad, druk je op Enter.
En als die cellen met op te tellen resultaten in verschillende werkbladen staan (zoals in #1) zult u op die manier niet ver komen...
 
U hebt gelijk, de naam van het blad, samen met het "!", wordt nu automatisch ingevoegd. Dat was vroeger niet.
Toen moest men dat zoals in #5 zelf invullen (office 97).
 
Waarden uit andere documenten toevoegen ging bij mij altijd in Excel Starter (Windows 7).

Maar Office Starter is foetsie en ik gebruik nu PlanMaker.

Zojuist heb ik een vraag gepost op het PlanMaker Forum of dit in PlanMaker ook mogelijk is.

Want daar is het mij nog niet gelukt. (Werkbladen wel, documenten niet).
 
Stel je hebt 12 bladen en je wilt de cel F6 van al die bladen totaliseren in een blad met bijvoorbeeld de naam "totaal".
Dan selecteer je in het blad "totaal " de cel F6 en typt daar de volgende korte formule :

=SOM('blad1'.F6:'blad12'.F6)

Deze formule werkt wel als je het werkblad hebt gemaakt met Libre Office Calc, maar helaas niet met Excel.
Beide programma's zijn op dit punt niet compatibel.
Mijn vraag blijft dus; hoe luidt de formule voor Excel ?
Ik neem aan dat die niet al te zeer zal afwijken van Calc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan