Status
Niet open voor verdere reacties.
wie weet of de firewall van windows nog goed werkt ik heb nog steeds, maar omdat straks win xp stopt met updates .wie wet een goede firewall als altentief/Hij moet wel gratis zijn.
 
wie weet of de firewall van windows nog goed werkt ik heb nog steeds, maar omdat straks win xp stopt met updates .wie wet een goede firewall als altentief/Hij moet wel gratis zijn.

Als het de bedoeling is om Windows XP te blijven gebruiken na April 2014, gaat de (Microsoft Windows) firewall geen verschil maken in de veiligheid. Een exploit in je OS gaat niet voorkomen kunnen worden op die manier.
 
Om je te beschermen tegen exploits, kan je deze tool installeren: Malwarebytes : Malwarebytes Anti-Exploit.

De beste gratis firewall is die van Online Armor. Deze heeft een zeer hoge HIPS (Host Intrusion Prevention System) waardoor het systeem beschermt wordt op alle in en uitgaande verbindingen en op het uitvoeren van programma's. Hierdoor kan er zonder jouw goedkeuring dus niets worden uitgevoerd.
Meer info en een downloadlink kan je hier vinden: Online Armor firewall > De beste software firewall
 
Een firewall is in veel gevallen maar zo veilig/goed als de persoon die hem configureerd. Ik blijf erbij dat zonder een goede kennis van netwerking en OS, een firewall geen optimale meerwaarde kan bieden aan het systeem.
Als we gaan filteren op apps (zoals de meeste personal firewalls wel doen), moet de gebruiker een zeer goede kennis hebben op wat veilig is en wat niet. Een goede firewall met een leerproces, gaat standaard de basis Windows apps wel in een veilige zone zetten, maar daarbuiten weet doorsnee gebruiker niet wat veilig is en wat niet. Wat de firewall vrij nutteloos maakt op dat moment. En om poorten op inbound en outbound te gaan blokkeren, dat vraagt doorgaans wel wat opzoekwerk en kennis hierover.
 
Hey Ddragon,
Je hebt natuurlijk gelijk dat Online Armor niet zo eenvoudig is in het begin om te configureren. Voor een leek komt er inderdaad wel wat opzoekwerk aan te pas.
Maar in het geval van de ts, die xp wil blijven gebruiken na dat Microsoft de boeken toe doet voor dat os, lijkt me dit de beste oplossing.
Andere firewalls die uitsluitend signature-based zijn, gaan in dit geval volgens mij onvoldoende bescherming bieden.
 
Hey Ddragon,
Je hebt natuurlijk gelijk dat Online Armor niet zo eenvoudig is in het begin om te configureren. Voor een leek komt er inderdaad wel wat opzoekwerk aan te pas.
Maar in het geval van de ts, die xp wil blijven gebruiken na dat Microsoft de boeken toe doet voor dat os, lijkt me dit de beste oplossing.
Andere firewalls die uitsluitend signature-based zijn, gaan in dit geval volgens mij onvoldoende bescherming bieden.

Ik ben ook wel van mening dat een goeie netwerkbeveiliging een groot deel van de security issues op zich kan nemen. Je hebt daar gelijk in, veel ander alternatief gaat er niet zijn. En zulke beveiliging is eigenlijk overal nodig, afhankelijk van de te beschermen omgeving. Maar ik stel me telkens de vraag of zulke software geschikt is voor doorsnee gebruiker. Mensen denken in een ruimere zin; ik installeer het pakket, dus ik ben veilig. Installeren kan iedereen, configureren daarentegen is al een andere zaak. En dan nog iets waterdicht, foutvrij en correct configureren...
Feit; is er een alternatieve beveiliging, aka oplossing voor het XP probleem? Nee, tenzij betalend. Niet voor end users dus. Is dit materie voor een leek? In beperkte mate ja. Is het aan te raden dan? Misschien wel ja, baat het niet, het schaadt ook niet.
 
Het is allemaal waar wat er nu gezegd wordt, maar we kennen de kennis niet die de topicstarter "zekerheid" heeft.

Wat we doen is antwoord geven op z'n vraag. En deze luidt: Wie weet een goede firewall als alternatief /Hij moet wel gratis zijn

Een vervolg vraag kan dan worden: Wie kan mij helpen met het configureren van mijn Firewall.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan