Focusrite 2i2 2nd Gen. /Mixpad

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Vorige week dacht ik terug een gitaaropname te maken met hogervermelde combinatie, doch merkte dat om de een of andere reden de wave-form van 1 van de stereo kanalen op de track slechts 1 lijn weergaf. De weergave was navenant: geluid slechts hoorbaar langs 1 kant ! M.a.w. stereo opname lukt tot hiertoe niet meer terwijl dit al maanden geen probleem was !? De mono-opname gaf een volle balk, doch met merkbaar minder volume !?
Vooreerst de ASIO-usb driver totaal verwijderd en opnieuw de meest recente bij Focusrite/Scarlett opgehaald en geïnstalleerd zonder resultaat. In geluidsbeheer de Focusrite USB driver (niet langer ASIO(Focusrite USB)) als standaardapparaat ingesteld - van opnamestandaard 2 kanalen 44000 naar 1 kanaal cd/studio kwaliteit gewisseld - microfoon uitgeschakeld - volledige systeemscan gedaan met Bitdefender - usb en andere kabelverbindingen veranderd en 2de ingang uitgeprobeerd - enz.. doch allemaal boter aan de galg !!
Tot slot gisteren nog succesvolle update naar 1903 gedaan, doch eveneens zonder invloed op stereo-opname !
Iemand enig idee wat er aan de hand is of wat ik nog kan proberen ? Bedankt bij voorbaat.
De focusrite is pas enkele maanden oud en geeft wel een L-R perfect afspeelgeluid op beide uitgangen
 
Dat is met de Smartphone net hetzelfde, velen hebben een iPhone en waarom? Omdat ze erbij willen horen. Maar dat is dan ook de enige reden, want met een Android toestel van honderden euro's goedkoper kan je net hetzelfde. Dat is een feit. Natuurlijk als je dezelfde goede camera wenst, moet je bij een Android toestel ook meer uitgeven, maar niet perse even duur als een iPhone. Dat zijn feiten. Als het gaat omdat je IOS fijner werken vind is dat jou goed recht natuurlijk, al hangt daar een flink prijskaartje aan. Maar een beter toestel als een veel goedkoper Android toestel heb je daarmee niet. Het werkt gewoon anders.

Klopt voor een groot gedeelte, maar er spelen soms andere factoren mee.
Bijvoorbeeld een Yamaha CL3 geluidsmixer is op afstand te bedienen met een iPad en niet met elke andere vorm van Tablet. Zoiets bestaat simpelweg gewoon niet.
Dus koop je geen android phone en wel een iPhone zodat je dingen kunt synchroniseren met de iPad. Dit praat lekker simpel met elkaar zonder allerlei narigheid.
Het zal mij verder een worst zijn met welke besturing ik moet werken, als het maar mogelijk is wat ik moet doen en als het maar werkt.

Ik zal je een video laten zien zodat je kan zien waar ik het over heb. Gaat over de CL5, dat is de grotere broer van de CL3

En dit is wel grappig, nu verklap ik meteen deels mijn job.


 
Laatst bewerkt:
Klopt voor een groot gedeelte, maar er spelen soms andere factoren mee.
Een Yamaha CL3 geluidsmixer is op afstand te bedienen met een iPad en niet met elke andere vorm van Tablet. Zoiets bestaat simpelweg gewoon niet.
Dus koop je geen android en wel een iPhone zodat je dingen kunt synchroniseren met de iPad.

Ik zal je een video laten zien zodat je kan zien waar ik het over heb. Gaat over de CL5, dat is de grotere broer van de CL3

En dit is wel grappig, nu verklap ik meteen deels mijn job.

Daarom meld ik ook dat voor muziek en video gewoon een MAC de tool is bij uitstek he makker. Voor de modale gebruiker is dit in de meeste gevallen niet nodig om een MAC te hebben, maar een audiofiel kan eigenlijk niet zonder.
 
Daarom meld ik ook dat voor muziek en video gewoon een MAC de tool is bij uitstek he makker. Voor de modale gebruiker is dit in de meeste gevallen niet nodig om een MAC te hebben, maar een audiofiel kan eigenlijk niet zonder.
Nee je zei: Dat is met de Smartphone net hetzelfde, velen hebben een iPhone en waarom? Omdat ze erbij willen horen.

Ik hoef en wil nergens bij horen, maar de iPad praat alleen met een iPhone. Dus mijn de keuze simpel. :love:
 
Nee je zei: Dat is met de Smartphone net hetzelfde, velen hebben een iPhone en waarom? Omdat ze erbij willen horen.

Ik hoef en wil nergens bij horen, maar de iPad praat alleen met een iPhone. Dus mijn de keuze simpel. :love:
Lees eens berichtje 12 makker. Dan zal je lezen dat IK zeg dat het voor een audio en video een must is.
 
Skippy, jij bent een audiofiel beste kerel, dat jij een iPhone hebt is om die reden alleen al meer als reden genoeg om voor een iPhone te kiezen, dat jij dan ook een iPad hebt is dan een logisch gevolg. Maar de modale gebruiker zoals ik schat 80 à ik durf wel 90% van de iPhone gebruikers kunnen perfect met een veel goedkoper Android toestel hun ding doen, zonder dat ze iets missen. Maar dan heb je de sociale druk die bijna eist dat je een iPhone moet hebben, status waar je wenst bij te horen, besturingssysteem dat je fijn werken vind, beveiliging die top is, updates die op alle apparaten meteen binnen komen. Dit zijn allemaal redenen waarom men kiest voor een Apple toestel. Gegrond natuurlijk en wie ben ik om dit te betwisten. Het is hun geld, mij gaat het om het feit dat je voor bijna 90% een Samsung koopt, juist batterij en besturingssysteem zijn Apple. Zonde vind ik dan om daar dan zoveel geld voor neer te tellen. In u geval en ander audiofiele gevallen niet, laat dat duidelijk zijn, maar alle andere gevallen is dit gewoon status. Dat vind ik zo zonde he. Ik hoop dat ik niet te verkeerd over kom nu. Ik weet dat ik op glad ijs ben nu. Maar Als je niet bezig bent met muziek of met beeld heb je eigenlijk geen Apple van doen. In de grafische wereld is MAC ook beter als een Windows. Hij heeft wel degelijk voordelen tegenover Windows en Android, echt wel, maar een heel selectief groepje kan daar echt gebruik van maken. De rest kan veel goedkoper af zijn met of Windows of Android.
 
Allen bedankt, doch ik ben ondertussen tot de conclusie gekomen dat de oorzaak met 99% zekerheid bij Focusrite zelf ligt. Zoëven alle soft (Mixpad - laatste versie 5.36 + recentste Focusrite driver) op een zogoed als 'maagdelijke' laptop geïnstalleerd met hetzelfde negatieve resultaat ! Mijn vriend komt misschien vandaag langs met zijn Scarlett om een ultieme test te doen op 1 van mijn pc's zodanig dat de laatste % twijfel over de degelijkheid van het apparaat weggenomen kan worden. In geval van defect spreek ik natuurlijk de leverancier aan waar ik dit spul (nou ja..) in december '18 kocht. Bedankt allemaal voor jullie reacties en hints en ik hoop zo vlug mogelijk deze discussie positief af te sluiten.
 
Zoals gezegd is gisterenmiddag mijn vriend tot hier geweest en.... ook zijn kastje werkt niet (zoals het hoort) hier op mijn DRIE laptops. Hij liet me later weten dat hij bij thuiskomst het zaakje terug zonder problemen heeft aangesloten en positief getest ! Bovendien geeft hier bij mij de ene pc andere inputs afhankelijk van de track-instelling !!! Mijn apparaatje werkt op de ene pc in stereo - zij het met de 'gewone' Focusrite USB audio driver in de track (in opties staat wel steeds [ASIO]Focusrite USB Audio) - en op de andere pc's krijg ik ofwel slechts 1 zichtbare bandwave of zelfs niks !!?? Ik begrijp er dus helemaal niks meer van. Ik heb ondertussen eveneens het Focusrite + NCH Mixpadforum gecontacteerd. Benieuwd of die dit al hebben meegemaakt en of die kunnen antwoorden.
NB. Van 1 PC ben ik 500 % zeker dat ie virusvrij is. De 2 andere zijn inmiddels al 2 x grondig gescand. 1 draait al 1903, de 2 andere wachten nog op die laatste update.
 
Inderdaad een heel vaag probleem en zoals ik het allemaal lees, moet het bijna aan de besturing liggen.
Maar 3 verschillende laptops, alleen bij u thuis die problemen geven gaat me een beetje te ver om te geloven dat het aan Microsoft ligt.

Ik denk heel hard na wat hier aan de hand kan zijn. Ik heb zoiets niet eerder meegemaakt.
Misschien kan het gebruikte USB kabeltje hier de constante factor zijn. Heeft u de Focusride van uw vriend met hetzelfde kabeltje aangesloten ?

Zo ja dan denk ik dat hier het probleem kan liggen. Gebruik daarom eens een andere kabel.
 
Skippy, ge gaat het niet geloven wat ik eergisteren ondervond: zoals gezegd had ik reeds alle kabels al eens vervangen tussen effectpedalen en Focusrite, ook die USB kabel naar de pc- maar eergisteren wilde ik via een versterker enkel mijn Pitch Shifter (PS-5 Boss) uittesten maar kreeg geen enkel geluid te horen ! Vreemd, want ik was zeker dat dit toestelletje niet defect was. Om een lang verhaal kort te houden: de GITAARKABEL bleek de oorzaak !!! Een kabel die ik al maaaànden gebruik en die - onbegrijpelijk - nog altijd signaal geeft wanneer ik die rechtstreeks op de versterker inplug !! Echter, op de gitaaringang (instr.) van Focusrite geeft die slechts 1 balkje door en met een andere kabel is nu alles OK !!! Om zot te worden en dood te vallen zeggen ze hier bij ons. Hiermee heb ik dit forum lastig gevallen en zelf ettelijke dagen verprutst met het uitvlooien van wat-is-hier-de oorzaak. Sorry hoor mannen, maar eindelijk is dit dus opgelost en kan deze 'draad' (….) gesloten worden. Nogmaals aan allen hartelijk dank voor de aangeboden tips. Het allerbeste.
 
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Sja, daar zou ik het probleem zelf ook niet zo snel gezocht hebben. Ik gebruik de Focusride zelf ook regelmatig.
De Focusride zelf gaat niet zo snel stuk en het kon ook bijna niet aan de besturing liggen gezien het feit dat je dit probleem bij 3 verschillende laptops had.

Bleef dus een kabeltje over. In eerste instantie dacht ik dus aan de USB kabel. Maar de gitaar jack kabel was dus hier ook de constante factor.

Fijn dat dit is opgelost en ook ik ben hierdoor weer iets wijzer geworden. ;)

Ik ga hier een slotje op zetten.
 
Toch nog 1 hint, gebruik altijd goed kabels met goede stekkers.
Ik kan je de stekkers van Neutrik aanbevelen.
Een standaard gitaarkabel gaat bij mij altijd de kniptang in en ik zet daar altijd Neutrik op. Eventueel een haakse connector als dat nodig is.

Het kost misschien wat meer, maar dan is het wel een professionele oplossing.

En Protools, daar zou je je toch eens in moeten gaan verdiepen. Wordt bij de Focusride geleverd en is de top in dit segment. En ga je de plugins gebruiken zal er een wereld voor je open gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan