Foto is een klein prul tov zijn canvas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Paint.net gebruik ik om te scannen. Maar al jaren vecht ik tegen dat feit dat ik die foto niet passend in de canvas (A4) krijg.
600 dpi gebruik ik bij te scannen. Ik zet de zoom zo groot mogelijk bij opslaan als. Resultaat is telkens een klein prul tov de canvas.
Enkel via ms Powerpoint lukt het me om eindelijk de foto in de canvas A4 passend te krijgen. En de grote zoom bij opslaan bij Paint.net laat de tekst scherp bij het zoomen in Powerpoint.
Met Fax en scannen van W 10 heb ik minder mogelijkheden en geeft ook zo'n klein prul. Het is telkens plantrekken om iets mooi te krijgen.
 
Ik herken dit verhaal precies? Had je dit hier al eens niet gevraagd? Ik dacht dat je dan een oplossing gevonden had? Het is inderdaad niet simpel om iets haarscherp op een A4 te krijgen. Mijn vrouw zegt altijd dat het begint met de kwaliteit van de foto. Zij doet aan fotobewerking en als de foto's niet voldoen aan haar eisen, dan begint ze er niet eens aan. Want soms sturen ze haar foto's door waarmee mensen willen dat mijn vrouw aan de slag gaat, maar als mijn vrouw de fotokwaliteit te laag vindt, dan begint ze er gewoon niet aan. Omdat ze het niet goed kan krijgen. Het gaat hem hier niet om belichting, maar om formaat, kwaliteit, hoe zien de genomen foto's eruit enz. Ze is daar heel kieskeurig in. Een iets te donkere foto kan ze lichter maken, of eentje met te weinig kleur wat color boosten, maar over het algemeen moet de foto al over genoeg pixeldichtheid beschikken voor ze ermee aan de slag gaat. Dus ligt u probleem ook niet ergens in die richting? Een te lage resolutie? Ik weet natuurlijk niet in hoevere die 600DPI scanner je kwaliteit naar beneden trekt, maar als je basis product al bagger is, kan je eind product ook niet denderend zijn he. Ik ga hier van een foto uit, omdat ik meen te herinneren dat het om foto's gaat met tekst in. Dus is mijn vraag met wat neem je je foto's? Want daar begint het uiteindelijk mee.
 
Als je schrijft dat je het wil passend maken op een A4, gaat dit dan over formaat?
Als het over formaat gaat, weet dan dat je met het toestel waar je de opname mee maakt een lengte/breedte verhouding krijgt. Wil je dit ergens passend maken, dan ben je ook gebonden aan die verhouding.
Je kan dit meestal ook uitschakelen maar dan zie je het meestal. Je bent gebonden aan die verhoudingen.
Gaat het om het aantal pixels, dan kan je niet meer pixels hebben dan op de originele afbeelding. Je kan er geen bijmaken. Er zijn programma's die daar pixels tussen schuiven, maar dit is altijd een lapmiddel. Zorg dus dat je genoeg pixels hebt bij opname en op het origineel.
Betreft het zoomen, als je niet met de lens kunt inzoomen, dan heb je een digitale zoom nodig. Hier heb je hetzelfde verhaal. Je kan niets meer krijgen dan het origineel.
 
Kortom MIK, jij schrijft min of meer hetzelfde als ik, het beginsel moet van een dermate goede kwaliteit zijn om goed verder te kunnen. Daar begint het mee. Als de foto waarmee je begint maar van mindere kwaliteit is kan het eindproduct zeker niet beter geworden zijn. Je hebt met bewerkingen doen altijd kwaliteitsverlies. Dus moet het gene waarmee hij begint van heel goede kwaliteit zijn.
 
Als je ff googlet dan zie je dat jij met je 600DPI scanner wel goed zit, maar dat je enkel met studio foto's met deze resolutie kan scannen. Dus de kans dat jij met zulke kwaliteits foto's te maken hebt is klein, dan sugereert men op het net her en der dat jij je scanner beter instelt op een lagere waarde van 250DPI . Misschien is dat wel een mogelijkheid die jij eens moet proberen. In plaats van zo hoog mogelijk, lager proberen om een beter resultaat neer te kunnen zetten. Dat is uiteindelijk waar het op neer komt op verschillende foto fora.
 
cve;n237483 zei:
Als je ff googlet dan zie je dat jij met je 600DPI scanner wel goed zit, maar dat je enkel met studio foto's met deze resolutie kan scannen. Dus de kans dat jij met zulke kwaliteits foto's te maken hebt is klein, dan sugereert men op het net her en der dat jij je scanner beter instelt op een lagere waarde van 250DPI . Misschien is dat wel een mogelijkheid die jij eens moet proberen. In plaats van zo hoog mogelijk, lager proberen om een beter resultaat neer te kunnen zetten. Dat is uiteindelijk waar het op neer komt op verschillende foto fora.

Dit spreekt toch alles tegen. Wat wel juist is dat ge geen beter resultaat zult verkrijgen indien slechte bron.
 
Laatst bewerkt:
Bron is een cd-hoes of index ervan, scanner is een brother mfc-5490cn. Bij Paint.net is de witte achterkant een A4 blad(canvas).
Bij Powerpoint kun je de foto passend in de canvas(A4) maken, bij Paint vergroot de canvas mee met die scan.
Nu heb ik wel 't idee dat ik in in Paint.net de scan van 600 dpi 50% zoom, mijn tekst goed is. De scan is dan 2 x groter dan mijn monitor. Grotere zoom geeft kleine gekleurde puntjes en de foto is dan waardeloos(naar de vaantjes)
Dan pas kan ik opslaan als .jpeg. (de opgeslagen is dan een klein prul in de canvas)
Doch bij Powerpoint komt het goed als je die inserted picture passend aan de pagina maakt.
Ergens zit een fout.
 
hobbyman;n237502 zei:
Bron is een cd-hoes of index ervan, scanner is een brother mfc-5490cn. Bij Paint.net is de witte achterkant een A4 blad(canvas).
Bij Powerpoint kun je de foto passend in de canvas(A4) maken, bij Paint vergroot de canvas mee met die scan.
Nu heb ik wel 't idee dat ik in in Paint.net de scan van 600 dpi 50% zoom, mijn tekst goed is. De scan is dan 2 x groter dan mijn monitor. Grotere zoom geeft kleine gekleurde puntjes en de foto is dan waardeloos(naar de vaantjes)
Dan pas kan ik opslaan als .jpeg. (de opgeslagen is dan een klein prul in de canvas)
Doch bij Powerpoint komt het goed als je die inserted picture passend aan de pagina maakt.
Ergens zit een fout.

Dit is toch een stuk duidelijker. Je gebruikt een tool die niet zo goed geschikt is als je het programma niet machtig bent. Microsoft Publisher heeft naar mijn weten een programma die U toelaat cd hoesjes te ontwerpen.
Maar volgens mij moet dit best lukken als je in Paint dan de afmetingen van de copy bijwerkt.
 
hobbyman haal je de Silkypix Developer Studio Pro 7 eens op deze is vandaag gratis te verkrijgen als een volwaardige versie op chip .de /adventskalender

denk er aan dat je niet op de blauwe knop klikt om de download op te halen ...je klik enkel op de manuelle installation
*klik je op de blauwe download knop krijg je extra's die je zeker niet wenst te hebben ..

Ashampoo_Snap_maandag 17 december 2018_10h36m00s_001_.png
Met "Silkypix Developer Studio Pro 7" krijg je een geweldige software voor beeldbewerking.
Om de Silkypix Developer Studio Pro 7 te ontgrendelen, volg je simpelweg de instructies van de wizard .
 
Ben er geweest , je moet op die '17' klikken en manuelle installation. Maar die 'PRO' bevalt me niet. Enkel 30 dagen werkt dat en die .jpg-output gaat enkel via hun denk ik. Nee dank.
In de avondlessen IT werkten we steeds met pixlr editor , 't eerste wat we deden met een foto was deze selecteren, (evtl inverteren) kopiëren en plakken in een nieuwe bestand . Je kan dat nieuw bestand afmetingen geven en de achtergrond onzichtbaar maken . Denkelijk maak je die zo los van de canvas.
Het kan niet scannen en fouten kunnen telkens ontstaan bij het opslaan en en openen, de scherpte kan dan weg zijn. Het is een beetje plantrekken.
 
ik heb hier zelfs nog software in gebruik die ik via chip/adventskalender vorig jaar heb op gehaald dus van die 30dagen is niets van waar ..
er staat ook nergens vermeld dat deze software maar voor 30 dagen te gebruiken is ..
dat het niet voldoe aan je eisen is totaal iets anders ..en daardoor bevalt dit programma je ook niet.
 
Voor zover ik het begrijp. Je wilt een CD hoesje op A4 formaat... dit kan al niet. Een CD hoesje is vierkant, een A4 is rechthoekig. Even volgende afmetingen;
CD hoesje = 4.72 x 4.72 inch
A4 = 8.27 x 11.69 inch

Wil je van je CD hoesje naar A4 gaan zonder vervorming, dan ga je een vergroting toepassen van 175%.
Op je originele dpi van 600, resulteert dit op een nieuwe dpi van 342.
Resolutie gaat 2828 x 2828 pixels zijn. (op A4)

Op voorwaarde dat je de verhoudingen respecteert uiteraard. Je gaat dus met een witte rand overshot hebben in de lengte op je A4.

De kwaliteit op A4 gaat niet top zijn, maar zeker ook niet slecht...

Ik gebruik GIMP voor zulke bewerkingen (canvas en image scaling).

PS; PowerPoint is geen applicatie om beelden te verwerken en bewerken! Hiermee maak je presentaties. That's it.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan