Status
Niet open voor verdere reacties.
zit met een probleempje ik had graag een foto laten maken van een .jpg bestandje maar fotograaf wist te vertellen dat dit bestandje te klein was (22,58x16,93) om een foto te maken van 40 x 30 zonder dat deze foto vol met van deze vierkantjes zou komen te staan (pixels), nu is mijn vraag kan ik dit bestandje vergroten of bewerken met eventueel Photoshop CS3 of Paint Shop X zodat het wel mogelijk is :vraagteken:
 
Eigenlijk niet en wel.
Ga het proberen in 't kort uit te leggen.
Een foto is eigenlijk een rastertekening met bv. 300 puntjes per cm.
Nu als je die vergroot van bv 1 cm naar 2 cm heb je een pak minder pixels en dus kwaliteits verlies. (voor een computerscherm eigenlijk geen probleem daar heb je voldoende met 28 pixels per cm. of 72 pixels per inch welk een standaard is).

Nu wat doet Photoshop en enkele andere programma's die vergroten je afbeelding en begingen dan te rekenen en vermenigvuldigen dan bepaalde pixels en voegen die toe, zo word het verlies wat beperkt.

Maar voor de vergroting die jij wenst is dat zelfs voor Photoshop te ver gegrepen en dus je fotograaf heeft overschot van gelijk, je gaat geen mooie foto afgedrukt krijge.

Waarom niet je canvas vergroten met desnoods de foto zelf of delen van je foto, je kan er zo dan zelfs iets echt origineels van maken die perfect afgedrukt kan worden.
 
fotografie
foto's kan men altijd vergroten,
beetje meer werk aan ontwikkeling
bvb, pasfoto op a4 maken eerste vergroting maken zonder kleurverlies.
2de , op die vergroting nog eens de foto trekken en ontwikkelen daar heeft men verlies maar met blote ogen ziet men niets.
3de nog eens hetzelfde waar de contrast wel beetje verlies heeft en die op a4 format.
alles kan met de nodige apperatuur,
werk al al jaren mee , digitaal is nog veel gemakkelijker.
groetjes
 
fotografie
foto's kan men altijd vergroten,
beetje meer werk aan ontwikkeling
bvb, pasfoto op a4 maken eerste vergroting maken zonder kleurverlies.
2de , op die vergroting nog eens de foto trekken en ontwikkelen daar heeft men verlies maar met blote ogen ziet men niets.
3de nog eens hetzelfde waar de contrast wel beetje verlies heeft en die op a4 format.
alles kan met de nodige apperatuur,
werk al al jaren mee , digitaal is nog veel gemakkelijker.
groetjes

dus als ik het goed begrijp is het niet te doen door ons op de pc maar wel bij de fotograaf met zijn apperaten :vraagteken:
 
Eigenlijk wel, na het berichtje van Nickie gelezen te hebben kreeg ik dit idee.
Ga het zo straks is proberen uit benieuwdheid :
Ik vergroot een foto in foto in Photoshop (niet te overdreven), neem van die foto terug een foto van een 4200 op een 2800 pixels en dan het contrast een beetje aanpassen of een beetje spelen met curven.
Moet dan volgens mij een goed resultaat geven.
 
probeersel

probeersel

Heb het uitgeprobeerd en maakte van een foto van ongeveer 14 op 22 eentje afdrukklaar van 100,5 cm op 151 cm welke meer dan behoorlijk is. dus eigenlijk bijna 6 keer groter.
Hier het resultaat: http://users.edpnet.be/monne/reddevel.jpg(het formaat dat ik zo creëerde was 100.47 cm op 150.71 cm)
Dus op die manier je foto vergroten geeft nog een beter resultaat dan dit, daar je niet zo extreem gaat vergroten zoals ik, heb het zo groot gedaan om het effect te zien)
 
Heb het uitgeprobeerd en maakte van een foto van ongeveer 14 op 22 eentje afdrukklaar van 100,5 cm op 151 cm welke meer dan behoorlijk is. dus eigenlijk bijna 6 keer groter.
Hier het resultaat: http://users.edpnet.be/monne/reddevel.jpg(het formaat dat ik zo creëerde was 100.47 cm op 150.71 cm)
Dus op die manier je foto vergroten geeft nog een beter resultaat dan dit, daar je niet zo extreem gaat vergroten zoals ik, heb het zo groot gedaan om het effect te zien)

welke bewerkingen heb je deze gegeven want ziet er inderdaad toch heel behoorlijk uit???
 
ik heb de foto afgedrukt en daarna gefotografeerd op 1/60 en aan 400 ISO met 44 mm. op een resolutie van 2848 op 4272 , dan heb ik de curves in Photoshop een klein tikkeltje gewijzigd.
Das alles.
 
ik heb de foto afgedrukt en daarna gefotografeerd op 1/60 en aan 400 ISO met 44 mm. op een resolutie van 2848 op 4272 , dan heb ik de curves in Photoshop een klein tikkeltje gewijzigd.
Das alles.



Hallo

Zo is het,

proficiat dat het u al den eerste keer gelukt is.

de pixels of punten wat je ziet kun je nog eens bijwerken met een potlood en daarna met een doekje zacht over vrijven.

jullie zien men is nooit te oud voor te leren.

groetjes aan allen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan