Status
Niet open voor verdere reacties.
De zon op zich kan wereldwijd voor 5 keer de behoefte leveren voor de elektriciteit.
En dan spreken we niet over zonnepanelen, want die werken enkel met zonlicht en dus overdag.

Maar dat kan enkel waar er gegarandeerd het hele jaar door voldoende zonlicht is, bijvoorbeeld in de woestijn (Noord Afrika), maar dan moet het nog naar hier worden getransporteerd (+/- 3000 km).
Wie gaat echter het risico nemen om in die regio hierin tientallen miljarden Euro's te investeren.
 
Maar dat kan enkel waar er gegarandeerd het hele jaar door voldoende zonlicht is, bijvoorbeeld in de woestijn (Noord Afrika), maar dan moet het nog naar hier worden getransporteerd (+/- 3000 km).
Wie gaat echter het risico nemen om in die regio hierin tientallen miljarden Euro's te investeren.

Zo dacht men tientallen jaren geleden ook.
Wie gaat er investeren om olie vanuit het Midden Oosten te transporteren naar Belgie en omstreken en zie wat er gebeurd is. Ook een te overbruggen afstand van pak hem beet enkele duizenden kilometers.
 
Zo dacht men tientallen jaren geleden ook.
Wie gaat er investeren om olie vanuit het Midden Oosten te transporteren naar Belgie en omstreken en zie wat er gebeurd is. Ook een te overbruggen afstand van pak hem beet enkele duizenden kilometers.

Er is wel een groot verschil tussen een varend schip en een liggende stroomkabel waar "iedereen" bij kan komen.
 
Er is wel een groot verschil tussen een varend schip en een liggende stroomkabel waar "iedereen" bij kan komen.

Klopt, alles heeft z'n voor en nadelen.
Ik denk zelfs dat de liggende stroomkabel meer voordelen biedt t.o.v. een tanker met ruwe stookolie. Menige olievlek heeft onze kusten met flora en fauna voor jaren verpest.
 
Als er iets mis gaat met 1 tanker zijn er nog tientallen andere tankers die varen, gaat er iets mis met die stroomkabel is "alle" energieaanvoer weg.
 
Maar dat kan enkel waar er gegarandeerd het hele jaar door voldoende zonlicht is, bijvoorbeeld in de woestijn (Noord Afrika), maar dan moet het nog naar hier worden getransporteerd (+/- 3000 km).
Wie gaat echter het risico nemen om in die regio hierin tientallen miljarden Euro's te investeren.
Daar zijn al een paar bedrijven met bezig, o.a. Siemens.
Ze gaan een paar kabels leggen van de Sahara naar Europa en gaan in de Sahara de grootste Spiegelzonnecentrale bouwen ter wereld met een capaciteit van 5 kerncentrales .
En ze leggen nooit slechts 1 kabel hoor, alle hoofdkabels worden steeds op zijn minst dubbel gelegd .
En zelfs driemaal .
Er zijn in Noord Afrika ook nog stabiele gebieden hoor !
Je moed niet denken dat alles door IS instabiel is geworden .
 
Komaan, mannekes,
Met 16 kWh geraak ik 100 km ver. Kostprijs: € 1,50 (nachttarief) of € 3,00 dagtarief.
Gemiddeld rijdt de automobilist in onze contreien nog geen 50 km/dag.

Wie zal wakker liggen van de energie dat nodig is? Max. 8 kWh per dag per auto!

Wat die gestrande tanker betreft: als de straat van Hurmuz door de Islamisten wordt gesloten, is er terug olie-tekort.

Doem-scenario's genoeg te bedenken. Rij maar rustig verder met jullie stinkende olieslurpers. Ondertussen ga ik (bijna) nooit meer tanken!

Grtn ||| Walter
 
Komaan, mannekes,
Met 16 kWh geraak ik 100 km ver. Kostprijs: € 1,50 (nachttarief) of € 3,00 dagtarief.
Gemiddeld rijdt de automobilist in onze contreien nog geen 50 km/dag.

Wie zal wakker liggen van de energie dat nodig is? Max. 8 kWh per dag per auto!

Wat die gestrande tanker betreft: als de straat van Hurmuz door de Islamisten wordt gesloten, is er terug olie-tekort.

Doem-scenario's genoeg te bedenken. Rij maar rustig verder met jullie stinkende olieslurpers. Ondertussen ga ik (bijna) nooit meer tanken!

Grtn ||| Walter

In 2014 verbruikte ik thuis 3262Kw. Ofwel 8,94Kw/dag. Als we met zen allen er nog eens 8Kw per dag bijdoen, verdubbelen we ons verbruik.
Het lijkt weinig, maar is toch gigantisch. Natuurlijk als we vergelijken met de normale brandstof, gaat dit niet op.
Ik bedoel maar dat we niet alles moeten bagatelliseren.
 
Jou verbruik ligt lager dan de gemiddelde Beneluxer die 13kWh is.

Bagatelliseren doe ik niet, maar we moeten toch niet te zwaarwichtig doen, zoals ik lees in de laatste berichtjes...

WW
 
Jou verbruik ligt lager dan de gemiddelde Beneluxer die 13kWh is.

Bagatelliseren doe ik niet, maar we moeten toch niet te zwaarwichtig doen, zoals ik lees in de laatste berichtjes...

WW

Maar nu hebt u nog altijd niet geantwoord op de vraag: waar ga je de elektriciteit vandaan halen indien 10% van het autopark elektrisch zou rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!

500.000 personenwagen (10%) x (volgens u) 8 kW = 4.000.000 kW of 4.000 MW of 4 GW per dag.
 
Komt daar nog bij dat als we met z'n allen electrisch gaan rijden, de regering wel de btw en andere zaken op de stroom zal weten te vinden.
 
Wiskunde is niet mijn sterkste kant, maar binnen in de aarde blijkt voor een miljoen jaar warmte opgeslagen te zijn. Soms ontstaat er ergens een vulkaan en kun je deze warmte met eigen ogen aanschouwen.
In ieder geval genoeg warmte om enkele turbines in beweging te zetten en stroom op te wekken.
 
U mag natuurlijk altijd ergens aan een "actieve" vulkaan (bij een uitgedoofde vulkaan heeft het natuurlijk geen zin) een energiecentrale gaan opzetten, maar of u er veel plezier zult aan beleven...
 
U mag natuurlijk altijd ergens aan een "actieve" vulkaan (bij een uitgedoofde vulkaan heeft het natuurlijk geen zin) een energiecentrale gaan opzetten, maar of u er veel plezier zult aan beleven...
Heb je ooit geweten dat het onder jouw voeten op 70 km diepte ongeveer 400 graden is. De technieken zijn in de maak en men doet er ontwikkeling naar om deze warmte naar boven te brengen.

schema-geothermie-klein.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan