Status
Niet open voor verdere reacties.
Wiskunde is niet mijn sterkste kant, maar binnen in de aarde blijkt voor een miljoen jaar warmte opgeslagen te zijn.

Als u wilt gaan boren naar "magma" om de hitte hiervan te gebruiken bent u er dik aan voor de moeite. het diepste boorgat ooit is ongeveer 12.200 meter en het heeft 24 jaar geduurd om zover te komen. De aardkorst is echter 20 tot 35 km dik en de temperatuur stijgt met +/- 1°C per 100 meter diepte en hoe dieper, hoe hoger de stijging.
 
Mooi om te gebruiken voor verwarming (zoals het ook vermeld staat), maar om hiermee een stoomturbine aan te drijven... vergeet dat maar, hiervoor is de temperatuur veel te laag.
maar zou op termijn ook gebruikt kunnen worden voor industriële processen en om elektriciteit op te wekken.
 
maar zou op termijn ook gebruikt kunnen worden voor industriële processen en om elektriciteit op te wekken.

Hoe ga je met water van 45 à 120° C stoom opwekken om een turbine aan te drijven die elektriciteit kan aanmaken. Dan ga je nog heel veel moeten bijverwarmen (heel duur en laag rendement) en zo een centrale is dan goed voor enkele MW zodat je, om elektriciteit op te wekken voor die 10% van het voertuigenpark, men er een 1.000-tal zal moeten bouwen.
 
Hoe ga je met water van 45 à 120° C stoom opwekken om een turbine aan te drijven die elektriciteit kan aanmaken. Dan ga je nog heel veel moeten bijverwarmen (heel duur en laag rendement) en zo een centrale is dan goed voor enkele MW zodat je, om elektriciteit op te wekken voor die 10% van het voertuigenpark, men er een 1.000-tal zal moeten bouwen.

Hier kan ik geen antwoord op geven, deze kennis ontbreekt mij.

Hopelijk spreken we elkaar over 20 jaar nog eens over dit onderwerp en pakken dan deze dan oude discussie op Pctuts er weer eens bij en gaan dan evalueren hoe alles verlopen is met de op dat moment huidige energievoorziening.
 
Hier kan ik geen antwoord op geven, deze kennis ontbreekt mij.

Hopelijk spreken we elkaar over 20 jaar nog eens over dit onderwerp en pakken dan deze dan oude discussie op Pctuts er weer eens bij en gaan dan evalueren hoe alles verlopen is met de op dat moment huidige energievoorziening.

Over 20 jaar ben ik er 90 en u 77. Voor mij is dat wel een beetje ver in de toekomst.

Ik wil alleen maar zeggen dat er de eerste jaren geen doorbraak van de elektrische wagens kan komen omdat hiervoor niet genoeg stroom kan geproduceerd worden of men zou terug moeten grijpen naar nieuwe en meerdere kerencentrales, wat op het ogenblik niet bespreekbaar is. Als ze er, tegen de huidige trend in, toch zouden komen, duurt het nog jaren vooraleer deze elektriciteit kunnen produceren.

Misschien spijtig, maar het aandeel van (volledig) elektrische wagens zal (hier in België) nog lang marginaal blijven.
 
Er zijn mogelijkheden genoeg voor alternatieve energie. Maar eerst moet de "oude" energie tot de laatste frank uitgemolken worden.
Er is met teveel geld gepompt in deze industrie. Ook de regeringen hebben er een graantje (zeg maar kamion met bloem) aan meegepikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan