Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een laptop met Vista en Office 2003, waaronder Excel.
Kan iemand me helpen hoe ik een grafiek kan maken zoals in de handboeken Wiskunde, Economie, ... met een x-as en een y-as en daarin punten op de juiste plaats afbeelden gegeven hun coördinaten?
Voorbeeld:
A (0,4); B (2,5); C (6,-1) waarbij (x,y) de coördinaten zijn (abscis,ordinaat) of in tabelvorm:
Punten A B C
x 0 2 6
y 4 5 -1
Bijkomende vragen:
1) Hoe kan ik aan de x-as een pijl naar rechts en aan de y-as een pijl naar boven toevoegen?
2) Hoe kan ik aan de assen een andere naam geven?
3) Hoe kan ik eventueel twee of meer van die punten met elkaar verbinden door een lijnstuk of een curve?
Ik heb alle beschikbare handboeken ingekeken maar geen antwoord gevonden. Bij voorbaat dank aan al wie mij kan helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een laptop met Vista en Office 2003, waaronder Excel.
Kan iemand me helpen hoe ik een grafiek kan maken zoals in de handboeken Wiskunde, Economie, ... met een x-as en een y-as en daarin punten op de juiste plaats afbeelden gegeven hun coördinaten?
Voorbeeld:
A (0,4); B (2,5); C (6,-1) waarbij (x,y) de coördinaten zijn (abscis,ordinaat) of in tabelvorm:
Punten A B C
x 0 2 6
y 4 5 -1
Bijkomende vragen:
1) Hoe kan ik aan de x-as een pijl naar rechts en aan de y-as een pijl naar boven toevoegen?
2) Hoe kan ik aan de assen een andere naam geven?
3) Hoe kan ik eventueel twee of meer van die punten met elkaar verbinden door een lijnstuk of een curve?
Ik heb alle beschikbare handboeken ingekeken maar geen antwoord gevonden. Bij voorbaat dank aan al wie mij kan helpen.
Hey Paul,

de Hotkey voor een grafiek is F11. schrijf een aantal cellen vol en gebruik deze functie. Naargelang je OS krijg je meer of minder opties, maar windows voorziet een zeer goede hulpfunctie: dubbelklikken op het onderdeel dat je wenst te bewerken, en je komt in een soort wizard terecht die je efficient voort helpt.

aarzel vooral niet om me voor verdere info te contacteren. Dit kan op antwanneke@pctuts.be

Grtz,

Toon

aanvullend: je bijkomende vragen zijn zeer eenvoudig op te lossen met dezelfde wizard :)
 
Laatst bewerkt:
kijk maar eens hoe eenvoudig

kijk maar eens hoe eenvoudig

Paul,

in bijlage vind je een analyse van een callcenter die ik heb gemaakt voor de firma ABX.

Er is echt niks moeilijk aan hoor :)
 

Bijlagen

  • turf general overflow 080508 results.xls
    143 KB · Weergaven: 111
Dag Rudy,

Wel bedankt voor de gratis cursus, maar mijn vraag is veel moeilijker dan dat.
Ik zoek geen lijngrafiek, geen staafgrafiek, geen taartgrafiek, enz... maar een grafiek zoals in de wiskundelessen: met een x-as en een y-as en punten die een juiste plaats op die grafiek moeten krijgen bepaald door de twee coördinaten.
Ik denk dat we er niet zullen uit geraken!

Vriendelijke groeten,

Paul
 
Paul,

Het is idd allemaal wat technisch, maar als ik het goed begrijp heb je een statisch beeld nodig.

Voor elke investering moet je kunnen aflezen wat het risico is in verhouding tot het rendement?

Ik heb ff een fictief grafiekje gemaakt.

Je kan eruit halen hoe hoog je risico is als je een bepaald rendement najaagt. Uiteraard is het risico altijd 0 als je geen rendement wil halen in dit geval.

Maar geef gerust meer info en dan proberen we verder!!
 

Bijlagen

  • Oefening grafieken.xls
    21.5 KB · Weergaven: 94
Grafiek

Grafiek

Dag Toon,

Jammer, maar dat is het ook niet: ik zoek gewoon 3 punten, elk bepaald door hun x-waarde en hun y-waarde, af te beelden in een assenstelsel met een horizontale x-as en een verticale y-as.

Ik zal morgen in een uitgeverij waar ze handboeken met die soort grafieken publiceren, navragen welke software zij daarvoor gebruiken of in welk formaat zij die soort grafieken aangeleverd krijgen.

Goede avond,

Paul
 
Dag Laurek,
Dat gaat inderdaad in de goede richting: ik heb zelfs niet eens de rechte nodig, enkel de punten op de rechte en dat heb ik nu met succes uitgeprobeerd.
Ik vind het wel nogal omslachtig: eerst een tabel maken met een rij x-waarden en een rij y-waarden (één voor elk punt) en dan punt voor punt invoeren in de grafiek (van het grafiektype "spreiding") als reeks A, reeks B, reeks C (met telkens invoegen van de x- en de y-waarde als "Blad1!$B$2" : de 3 punten ineens invoeren, dat kan blijkbaar niet.
Kun je me nog aanwijzen hoe ik aan de uiteinden van de horizontale en de verticale as een pijlpunt kan toevoegen? Ik heb het ergens toevallig gezien, maar ik weet niet meer waar.
Bedankt voor de tip: ik begrijp niet waarom dat niet in elke handleiding bij Excel staat.
Is hetgeen je daar als voorbeeld geeft een onderdeel van een cursus en kun je me daar meer over laten weten?
 
Grafiek maken

Grafiek maken

Dag Laurek,

Die handleiding is gewoon schitterend.

Van ganser harte bedankt en ik hoop dat ook andere gebruikers hier hun voordeel kunnen uit halen.

Een voorbeeld als dit bewijst het onschatbaar nut van deze website.

Een dikke proficiat voor de initiatiefnemer en voor al diegenen die me hier geholpen hebben :applaus:.

Vriendelijke groeten,

Paul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan