Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Vandaag in ZDNet;
Groene wagens zijn de toekomst. Het zal almaar moeilijker worden om aan de groeiende vraag naar benzine te voldoen, dus moet de auto-industrie op zoek naar alternatieve middelen. Elektrische wagens en hybrides kunnen dan soelaas brengen. Beide vormen van alternatieve wagens worden ook steeds knapper en beter, wat meteen de huidige boom verklaart. De Tesla Model S is bijvoorbeeld heel populair, net als de BMW i3 en binnenkort komt de Tesla Model X nog de rangen versterken.

In de Verenigde Staten blijft een explosie in de aantallen voorlopig uit, maar in Europa lijkt een groene wagen steeds meer een valabel alternatief te zijn. In de Europese Unie steeg de verkoop van die wagens tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met maar liefst 78 procent, naar zo’n 53.000. Hybrides stegen ook met 22 procent, goed voor in totaal 110.000 wagens, volgens de statistieken van de Europese Automobielindustrie.

In het recente verleden was de elektrische auto al heel populair in Noorwegen, met name dankzij de vele gunstige maatregelen vanuit de regering. De grootste groei gebeurde echter in Frankrijk. De verkoop van hybrides steeg daar met 31 procent, terwijl volledig elektrische wagens toenamen met 20 procent. Het Verenigd Koninkrijk komt op de tweede plaats met 20 procent, en dan komt pas Noorwegen – ondanks dat de Noorse regering al vele gunstmaatregelen terugschroefde.

Daar staat tegenover dat de vraag naar benzinewagens in Europa ook nog steeds steeg, zij het minder snel dan in voorgaande jaren. Dat is gelukkig nog steeds beter dan in de VS, waar de vraag naar groene wagens daalde met maar liefst 16 procent.
 
Als een auto die electrisch aangedreven even duur is als eentje met verbrandings motor is, dan gaat het pas snel gaan. Maar nu moeten nog te veel mensen die eigenlijk wel willen electrisch rijden toch voor verbrandings motor kiezen omdat het alsnog veels te duur is voor hun budget. Kijk maar eens wat een nissan leaf kost. Heel mooi, maar veels te duur.
 
Ondertussen zaterdag 25 september vanaf 9:00 u kijken via lifestream naar de conferentie TeslaWorld: Live - Tesla World

Tickets zijn duur vanaf € 350 tot 4.000..!

Dus naar de livestream kijken!
 
Om pseudo-elektrisch te rijden aan redelijke prijs, kan je ook een tweedehandse Prius van tussen 2004 en 2009 kopen en een 16.5 kWh batterij inzetten. De totale prijs is dan minder dan € 20.000. Een zotte kuur meer of minder, maar ik heb nu al 6.000 km getest met een verbruik van 1.4 l / 100 km. en € 2,00 per 100 km elektriciteit.
 
verkoop Duitsland van e-auto's

verkoop Duitsland van e-auto's

Bekijk dit even:

Germany-EV-Sales-July-2015.jpg
 
Ook ik ben op zoek naar een nieuwe auto.
Bij de keuze is mijn aandacht gegaan naar alternatieve brandstofvormen.
Elektrische auto's zijn ronduit duur en komen door de meerprijs niet meer in aanmerking, het alternatief is CNG (lees gas, geen LPG).
Deze auto's op gas zijn iets duurder dan hun varianten op alleen benzine of diesel, maar best betaalbaar (zeker ter vergelijking met elektrische wagens).

Wat gaat er dan mis?
Er is geen ene verkoper dat deze optie spontaan ter sprake brengt.
Modellen die het in het buitenland uitstekend doen en populair zijn, zijn in België gewoon niet meer te verkrijgen (vroeger dus wel).

Informatie moet je zelf verzamelen op het internet, verkopers zijn vaak niet of nauwelijks op de hoogte van aan te vragen premies, kortingen, technische informatie, ed.

De meeste autofabrikanten voorzien nog altijd een gastank bij de normale benzinetank en dat maakt de actieradius van CNG veel kleiner dan die van de benzine.
Het is juist de bedoeling dat je de benzine alleen gebruikt om de motor op te warmen en verder op gas te rijden.
Een kleine gastank en een grote benzinetank is tegenstrijdig.

De actieradius van een CNG-tank is te klein (300 tot 450 km)

Niet alle merken en modellen zijn te verkrijgen in de CNG-versie, de keuze is echt beperkt tot een paar modellen van de merken die meedoen met CNG.

Om deze redenen is de zoektocht naar een alternatief op de gewone brandstofwagens een echte calvarietocht geworden. ;!

Niet moeilijk dat deze wagens nog steeds een "te verwaarlozen volume" vertegenwoordigen.
Spijtig als je de voordelen van de alternatieve systemen eens wat nader bekijkt.
 
3 % is momenteel het aandeel op wereldvlak van Elektrische auto's.

Maar het groeit langzaam maar zeker.

De Chevrolet Volt 2016 is zeker niet duurder dan een vergelijkbare benzinewagen en is een hybride met benzinemotor voor langere afstanden. In EV doet deze wagen 80 km. Dat betekend dat het mogelijk is lange tijd te rijden zonder benzine te verbruiken. De Mitsubishi Outlander PHEV is ook zoiets.

Toyota, Hyundai en Honda promoten waterstof, maar dat is tientallen jaren te vroeg. Waterstof is duur te maken, te transporteren en een pomp kost één miljoen euro. Dus dat duurt nog wat.

Ofwel wacht je op de Chevrolet Volt, of als je een SUV wenst ga je voor de Outlander. De andere mogelijkheid is een tweede ahnds Prius uitrusten met een 16.5 kWh accu. Met deze opties ben je niet duurder af dan met een nieuwe benzine slurper.

Er is op langere termijn geen alternatief. Elektriciteit is de toekomst. Dat ervaar ik zelf nu al twee jaar en zou voor géén geld een benzinewagen kopen.

LPG en CNG zijn doodgeboren kinderen.
 
Elektriciteit is de toekomst. Dat ervaar ik zelf nu al twee jaar en zou voor géén geld een benzinewagen kopen.

Ik weet niet of je daar gelijk in hebt.
Elektriciteit wordt op dit moment nog voor bijna 100% opgewekt door fossiele brandstoffen en kernenergie.
Kernenergie heeft door alle gevaren en risico's volgens mij niet de toekomst en als de fossiele brandstoffen op zijn of onbetaalbaar zijn geworden is er geen elektriciteit meer.

Dus de gehele infrastructuur ombouwen voor deze korte periode dat de elektriciteit nog geleverd kan worden lijkt mij te kostbaar en weggegooid geld.
Beter is om alles in 1 keer goed te doen met een duurzamere energiebron.
Niet dat ik hier de oplossing voor heb, maar ik probeer hierover mee te denken.

Uiteraard vind ik op dit moment de hybride techniek een waardevolle aanvulling vanwege het ontbreken van alternatieven.
 
Waar je bij dit vergelijk rekening mee moet houden is het volgende:
het rendement van een verbrandingsmotor is 25%. Een krachtcentrale is 75%. Dus bij gebruik van dezelfde brandstof is het rendement van elektrisch rijden vergelijkbaar met dat van de centrale waar de stroom van komt.

De beste situatie is zonnepanelen op je dak en met de overschot je auto vullen. Dan rij je op zonne-energie. Zo hoop ik dat te kunnen doen. Ik ken iemand die het zo doet. Een Hollander nog wel!
 
Ik snap deze rekensom wel, maar zonder brandstof is er geen krachtcentrale en zonder krachtcentrale is er geen elektriciteit. ( behalve het kleine persentage dat door zon en windenergie wordt opgewekt ) Verbeter mij als dit op dit moment anders is en ik niet weet.

Het gaat mij helemaal niet om het geld. Maakt mij niet uit wat goedkoper of duurder is, als de vervuiling maar spoedig stopt zodat de aarde nog te redden is en er een schone duurzame energiebron gevonden wordt. Zodat de mensen na mij gezond kunnen blijven leven op deze planeet, zonder opwarming van de aarde, met alle klimaatveranderingen en natuurrampen tot gevolg.
 
Zonder elektriciteit valt er niet te leven in deze maatschappij. Daarom zal het betaalbaar moeten blijven. Een voordeel die ik persoonlijk ondervind is dat ik thuis tank, terwijl ik slaap. De volgende dag kan ik weer 100 km rijden zonder me zorgen te moeten maken om dat stinkend spul te tanken.

In Duitsland is met goed op weg om tegen 2020 80% uit hernieuwbare bronnen te halen. Het is nu bijna al het geval. Men voorspeld daar dat het tegen 2020 misschien zelfs 90% zou kunnen zijn. Dat is toch mooi.

Hier volgt men schoorvoetend, maar het zal er van komen met ElectraWinds voor Knokke in de Noordzee. Van op de muur van Zeebrugge zie je een indrukwekkende hoeveelheid windmolens die nog niet in gebruik zijn. Ook eb en vloed worden in overweging genomen. Het komt er zeker nog van. Als zuivere elektriciteit straks mogelijk wordt, dan is elektrisch rijden het enige alternatief.
 
Ik weet niet of je daar gelijk in hebt.
Elektriciteit wordt op dit moment nog voor bijna 100% opgewekt door fossiele brandstoffen en kernenergie.
Kernenergie heeft door alle gevaren en risico's volgens mij niet de toekomst en als de fossiele brandstoffen op zijn of onbetaalbaar zijn geworden is er geen elektriciteit meer.

Sommige dagen wordt er door de windmolens en zonnepanelen meer elektriciteit verwekt als door kernenergie en gascentrales.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan