Harde schijf van 1.5TB wordt plots gezien als 500GB en is onleesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo iedereen,

Net even geregistreerd aangezien dit wel één van de beter fora lijkt te zijn die hulp kan bieden denk ik :)
Vandaag komt mijn broer bij me en vraagt of ik even zijn oude 300GB Maxtor HDD wil aansluiten op mijn PC om foto's er af te halen (zijn PC is dood btw).
Ik heb 2 data schijven (D = Seagate 1.5TB // E = WD 1TB) en 1 OS schijf (C = 500GB [Win 7])
Goed, ik sluit mijn PC af, open de case en trek de voeding en SATA kabel eruit van mijn data schijf 2 (WD 1TB).
Daarop sluit ik mijn broer z'n Maxtor aan, start de PC weer op en plots lijkt hij vanaf de Maxtor te willen booten ondanks dat mijn C schijf nog aangesloten was.
Win XP wordt opgestart waarna meteen een BSoD volgt en reboot. Hmm FAIL...
Terug losgekoppeld en mijn HDD weer aangesloten.
Bij het booten krijg ik een MBR error 2. Ik zoek dit op en kom te weten dat er iets mis is met de master boot record.

Probleem: mijn Seagate 1.5TB HDD wordt plots niet meer (correct) herkend! -)5
In de BIOS herkent die hem wel maar geeft aan dat ie maar 500GB groot is??!
In Windows verkenner is ie verdwenen en onder schijfbeheer staat er een leeg veld met als bestandssysteem RAW... wtf?

Ik dacht dat dit misschien was door die MBR error dus eerst dat ff oplossen...
Nu heb ik Acronis True Image en blijkt dit een oorzaak te kunnen zijn van de MBR error.
Oplossing is Win 7 recovery CD en fixmbr command gebruiken.
Na lang zoeken recovery CD online gevonden en gedownload (want die had ik niet).
Alles uitgevoerd en probleem opgelost. MBR is weer OK en krijg geen melding meer.

Maar (je raad het al) HDD is niet gefixt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want die HDD bevat films, muziek, foto's, persoonlijke data en noem maar op van pakweg 7 jaar ver! Ook veel data ivm school & werk (belangrijk!)

Het feit dat er staat RAW als bestandssysteem baart me zorgen aangezien daar normaal NTFS moet staan en ik begin al te vrezen dat die HDD geformateerd moet worden als NTFS maar dan ben ik alles kwijt...

Ben trouwens al uren (de hele avond + deel v/d nacht) hiermee bezig geweest.

Ik hoop van iemand te horen dat er een manier is om mijn data alsnog te redden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele hulp!

EDIT: ik ben blijkbaar niet de eerste met dit probleem. Zonet wat gegoocheld en ben op het Seagate forum terecht gekomen.
Daar waren twee personen met hetzelfde probleem en beide hebben alle data kunnen recoveren.
Aangezien het reeds 3u zal ik morgen het topic eens doorspitten en de stappen volgen...
Als er mensen hier dit ervaren hebben hoor ik het graag.
 
Original partition data:
000000001C0 01 00 04 FE FF FF 00 00 00 00 EE 0B 39 3A 00 00

Edited partition data:
000000001C0 01 00 07 FE FF FF 00 08 00 00 00 68 A8 AE 00 00

Dat is de oplossing, ongelooflijk!
Een enkele regel HEX code aanpassen met HxD en mijn HDD is weer zichtbaar & perfect in orde als NTFS schijf.

Zelf zou ik dit nooit gevonden hebben.
Ik ben 'fzabkar' zo dankbaar.

Toen ik de HEX code aangepast had en rebootte kreeg ik "NTLDR is missing"... dus ik zo van wtf :eek:
Gelukkig had ik 2 dagen geleden die Windows Repair CD gedownload dus die erin en start vanaf CD.

Dan zei hij dat er opstartproblemen gevonden waren dus ik klik "Fix automatically and reboot".
Maar weer zelfde melding... toen nog eens geklikt op "Repair Boot Problems", reboot en ja hoor, terug in Windows.
Dat op zich was al een opluchting!

Ik ging er dus van uit dat er iets mis was en de HDD nog steeds niet gefixt zou zijn maar toen ik in verkenner keek stond ie er gewoon weer tussen en alles mooi op z'n plaats zoals het was.

Ben echt blij dat het zo "simpel" kon opgelost worden. 7 jaar aan data (1.5TB) kwijtraken is iets waar niemand zit op te wachten.
Denk wel dat ik me lesje geleerd heb, backup, backup & nog eens backup!

Nu moet ik enkel nog me BIOS flashen naar nieuwere versie maar zal eerst m'n MB manual raadplegen :)
Ook misschien eens kijken om in de toekomst RAID te gaan gebruiken?

Toch ook bedankt aan jullie voor het mee helpen zoeken naar oplossingen.
Misschien heeft iemand wel ooit nog iets aan deze thread als die hetzelfde tegen komt.
En laten we dat ik het niet ben :p
 
Bedankt voor het bericht en fijn dat dit opgelost is.

Hou er wel rekening mee dat als je ooit in RAID1 gaat draaien, het systeem behoorlijk vertraagd. Daarom ligt het er aan wat je met de PC allemaal doet, heb je snelheid nodig, kun je beter een Backup server of een goede NAS server hebben met minimaal een RAID1 configuratie.
 
Bedankt voor het bericht en fijn dat dit opgelost is.

Hou er wel rekening mee dat als je ooit in RAID1 gaat draaien, het systeem behoorlijk vertraagd. Daarom ligt het er aan wat je met de PC allemaal doet, heb je snelheid nodig, kun je beter een Backup server of een goede NAS server hebben met minimaal een RAID1 configuratie.

Ow, dat wist ik niet.
Aangezien ik vaak met zware progs werk zoals Photoshop, Illustrator en daarbij meestal veel progs tegelijk draai is snelheid wel belangrijk.

Ik zal mezelf eens wat moeten informeren voor zo'n backup/NAS server dan.
Thx

Trouwens, die persoon heeft gereageerd en hij had nog iets over het hoofd gezien.
De correcte code is:
Edited partition data:
000000001B0 6D 00 00 00 00 62 7A 99 01 00 00 00 00 00 80 20
000000001C0 21 00 07 FE FF FF 00 08 00 00 00 68 A8 AE 00 00

Hoewel de vorige wijzigingen ook werken zal ik ze nog eens moeten aanpassen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik die "NTLDR is missing" kreeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan