Windows 10 Het Netwerk pictogram in de verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Kan iemand mij een zinnig antwoord geven over dit pictogram in de verkenner.
Volgens medewerkers hier op het forum wordt dit niet of niet goed meer ondersteund door Microsoft i.v.m. het verouderde NETBios protocol, maar na elke update blijft dit pictogram wel bestaan in de verkenner of explorer. Ik heb hier dus mijn twijfels over, omdat bij een goede beveiligingsconfiguratie of instelling dit bijzonder handig blijkt te zijn. In iedergeval gebruik ik dit al meer dan 20 jaar naar volle tevredenheid omdat je alle data centraal binnen de verkenner kunt verplaatsen en uitwisselen.


Netwerk.jpg


En mijn volgende vraag is: wat is het meest handige alternatief voor deze handige netwerk benadering, omdat ook vermeld werd dat NETBios ondertussen vervangen is ???
Want bij mijn goedkeuren ben ik meteen mee, ik hou ook niet zo van oude protocollen die steeds de das om worden gedaan door updates van Windows. Dit wekt irritatie en het kost mij veel te veel onnodige kostbare tijd.

Welk nut heeft dit pictogram dan wel vraag ik me af aan iedereen die hier iets zinnigs over weet te vermelden??
 
Ik gebruik thuisgroepen niet. Nooit gedaan trouwens.
Wat in het artikel van c’t omschreven staat is nu juist de clou. Zo doe ik het al vele jaren.
Maar dit wordt mij afgeraden op dit forum omdat dit een oud protocol blijkt te zijn.
 
wel indien jij het zo doet en zo ingesteld heb als in dit artikel beschreven word dan denk ik dat diegene die beweerd dat dit "een oud protocol" gebruikt of blijkt te zijn toch een verkeerde veronderstelling heeft .. men vermeld in het artikel ook indien men bestanden wilt delen met anderen "wat in uw geval al niet is " dat men daarvoor een aparte gebruiker dient aan te maken zodat iedereen met "deze gebruiker met wachtwoord" vervolgens zich kan aanmelden om zo aan deze bestanden te komen ..
 
Skippy bij mij ziet er nu zo uit:

1591524752529.png

nu heb ik er wel geen flauw idéé van hoe ik em dat geflikt heb, voorlopig laat ik alles wat bezinken .... . de problemen zijn nog niet helemaal opgelost/ de toestand is nog niet zoals voor diene update.
 
Laatst bewerkt:
Heb even nog wat zitten opzoeken ivm dat "Netwerk" pictogram in je verkenner. Waar het eigenlijk allemaal over gaat uiteraard.
In men vorige posts zat ik zelf blijkbaar niet helemaal correct met NetBIOS. Of toch niet helemaal. De tijd heeft me ingehaald daar.

De vermelding van \\<hostname> staat hier een beetje los van eigenlijk. Dit is de goede manier om naar een netwerkshare te gaan. En ik heb nooit beweerd dat die methode een "oud protocol" gebruikt btw. Die methode maakt gebruik van SMB (en in Windows 10 SMBv2/3), welke tegenwoordig de standaard is en wordt. Zelfs in de Linux wereld willen ze daar naar toe.

Maar om nu terug te komen op dat netwerk icoontje, en waarom daar geen computers meer staan, en waarom je NAS toegang mogelijk anders is...

Die netwerkdiscovery gebeurd tegenwoordig met Web Services Dynamic Discovery (WS-Discovery). Deze gebruikt voornamelijk poort 3702.
De andere en vertrouwde methode, welke jaren gebruikt werd op Windows om dat overzicht te creëren, was mbv De Computer Browser service.
Deze is ondertussen naar de prullenmand verwezen, of toch bijna. Via windows 10 kan je deze nog terugbrengen mbv SMB 1.0/CIFS terug aan te zetten. En die service uiteraard.

Maar er is natuurlijk een reden waarom men SMB1 liever eruit haalt. Dit protocol is verouderd en onveilig. Zelfs nog ergens een link met NetBIOS

  • Port 139: SMB originally ran on top of NetBIOS using port 139. NetBIOS is an older transport layer that allows Windows computers to talk to each other on the same network.
  • Port 445: Later versions of SMB (after Windows 2000) began to use port 445 on top of a TCP stack. Using TCP allows SMB to work over the internet.

SMB over poort 445 is standaard tegenwoordig. Echter werken SMBv2 en SMBv3 ook over dezelfde poort! SMB over poort 139 is totaal uit den boze trouwens!


Hier nog een paar interessante links om eventueel die netwerk discovery beter aan de praat te krijgen als je de aanwezige apparaten via die weg wilt zien:
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Bedankt, hier kan ik wat mee. (y)

Ik ben er nu achter dat de laatste Windows update hier de vinkjes bij mij had veranderd. Maar waarom blijft mij onduidelijk.

Windows-File-Sharing-Firewall-Rules.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Andre Van Boven gebruik jij toevallig de Windows 10 home dan kan het inderdaad zo zijn dat deze regel er niet tussen staat !

gebruik je de pro dan staat deze er wel degelijk tussen vermeld ..
Ashampoo_Snap_maandag 8 juni 2020_08h31m19s_002_.jpg


via het Windows BeveiligingsCentrum klik je verder op Firewall en Netwerkbeveiliging ....vervolgens klik je verder op de regel een app toestaan door de firewall.
je klikt vervolgens eerst op instellingen wijzigen en je vinkt de betreffende regel aan ..klik daarna op ok
 
ik heb hier een virtuele Windows 10 home opgestart en deze regel is inderdaad niet aanwezig in de home versies ..
wil je deze optie kunnen gebruiken dien je te upgraden naar de pro of een Firewall van een derde partij te gebruiken !
 
Ikke hier de Windows Pro versie.

Dan is er toch iets vreemds aan de hand dat Windows Home gebruikers niet meer gebruik kunnen maken van van de Netwerk Shares binnen explorer of de verkenner als men Defender als standaard firewall heeft geïnstalleerd.
Installeer je een firewall van derden zoals bijvoorbeeld Avast Internet Security ( had ik in eerste instantie gedaan om de boel weer werkend te krijgen) kun je wel gebruik maken van de Shares in explorer.

Deze gebruikers worden nu na de Windows update gedwongen om een andere beveiliging te kiezen als men gebruik wil blijven maken van de Netwerk Shares.

Slechte ontwikkelingen als met dit doelbewust gedaan heeft. Maar kan natuurlijk ook een fout of bug zijn bij Microsoft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan